خودشیفته ها چه علائمی دارند؟
اختلال شخصیت خودشیفته یکی از انواع گوناگون اختلالات شخصیتی است. اختلال شخصیتی حالتی است که در آن افراد دارای صفاتی هستند که موجب می‌شود از لحاظ اجتماعی و احساسی، رفتاری مشکل‌ساز داشته باشند

 علائم افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته 

افرادی دچار اختلال شخصیت خود‌شیفته عموماً خودپسند، مغرور و پرمدعا جلوه می‌کنند. این افراد در محاوره با دیگران تنها گوینده هستند و عموم افراد را با چشم حقارت می‌نگرند. از آنجاییکه افراد دچار این اختلال شخصیتی خود را به حق می‌دانند، وقتی آن رفتاری را که از دیگران انتظار دارند نمی‌بینند، خشمگین و عصبی می‌شوند. آنان اصرار دارند که در همه‌ی موارد از بهترین‌ها برخوردار باشند، برای مثال، بهترین ماشین، بهترین باشگاه و بهترین مراقبت‌های پزشکی.

این افراد علاوه بر موارد فوق، در مورد هر آنچه به عنوان انتقاد تلقی کنند مشکل خواهند داشت. در عین حال این افراد ممکن است احساساتی پنهانی از قبیل گناه، آسیب‌پذیری، حقارت و عدم اعتماد به نفس را تجربه کنند. آنان برای اینکه احساس بهتری داشته باشند، با خشم  یا تحقیر دیگران واکنش نشان داده و سعی می‌کنند از این طریق خود را برتر جلوه دهند، یا به دلیل اینکه بی‌نقص نیستند احساس افسردگی می‌کنند. این اختلال موجب می شود که قابلیت‌های عملکردی آن‌ها در روابط و دیگر قسمت‌های زندگی، مانند تحصیل و کار محدود شود.

 

موارد نیازمند مراجعه به پزشک

اغلب افراد دچار اختلال شخصیت خودشیفته، زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که دچار علائم افسردگی می‌شوند که در اغلب موارد ناشی از انتقاد دیگران و رد شدن از طرف اطرافیان است.

در صورتی که گمان می‌کنید دارای وجوه شخصیتی مشابه اختلال شخصیت خود‌شیفته هستید یا احساس غم شدید می‌کنید، بهتر است به یک پزشک رجوع کنید. استفاده از درمان مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا از زندگی بیشتر لذت ببرید.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: alodoctor.ir