کسانی که داروهای اعصاب و روان استفاده می کنند بخوانند
روانپزشک وعضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: این تصورغلط که گفته می شود مصرف داروهای اعصاب و روان در بیمار، نوعی اعتیاد ایجاد می کند ، پایه علمی ندارد

آیا داروهای اعصاب و روان استفاده می کنید

علی ناظری آستانه، در عین حال به این نکته هم اشاره کرد مبنی بر اینکه، درست است که داروهای اعصاب و روان ذاتا اعتیاد آورهستند اما از لحاظ علم پزشکی، هیچ دارویی بطور طولانی مدت و برای همیشه برای بیمار تجویز نمی شود که اعتیادی را در فرد ایجاد کند.

بیشتر بدانید : مصرف داروهای اعصاب و روان اعتیاد آور است؟

بیشتر بدانید : اختلالات روانی، روان درمانی یا دارو درمانی را انتخاب کنیم؟

90 درصد بیمارانی که از داروهای اعصاب و روان استفاده می کنند، مدام العمر تحت درمان دارویی قرار نمی گیرند و تنها 10 درصد کسانی که برای معالجه به مطب مراجعه می کنند نیاز به درمان دارویی دارند که بیماری آنها هم ریشه ژنتیک دارد، همچون اسکیزوفرنی ها، دو قطبی ها، یا افرادی که دچار توهم و یا جنون هستند که تعداد این بیماری ها مشخص و محدود است.

عده ای از بیماران با این تفکرغلط که داروهای اعصاب اعتیاد آور هستند با بدبینی به این قبیل داروها، بطور خودسرانه درمان خود را رها می کنند و یا اقدام به مصرف نامنظم داروهای تجویز شده می کنند که این امر سیکل(چرخه) درمان آنها را به تاخیر می اندازد و پزشک معالج مجبور می شود دوره درمان را دوباره از اول شروع کند.

درست است که دسته ای از داروهای اعصاب و روان پس ازمصرف طولانی، دربدن بیمار تاثیرات بدی را برجای می گذارند و عادت و وابستگی جسمی و روانی محدودی را ایجاد می کنند که ممکن است با قطع آن دارو، بازگرداندن بدن بیمار به حالت طبیعی قدری سخت باشد اما اگر این داروها زیرنظر پزشک مورد استفاده قرار بگیرند، اعتیادی را در بدن فرد ایجاد نخواهند کرد.

تعداد داروهای اعصاب وروانی که وابستگی دارویی در بیمار ایجاد می کنند بسیار محدود است و برای پزشک نیز قابل تشخیص است.

درصورتی که داروهای اعصاب و روان و ضد افسردگی با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرند به هیچ عنوان در بدن فرد اعتیاد ایجاد نخواهند کرد.

ناظری با تاکید براینکه خود درمانی و یا مصرف خودسرانه داروهای اعصاب و روان سبب بروز مشکلات جدی در بیمار می شود، افزود: بیماران به هیچ عنوان نباید خودسرانه اقدام به مصرف و یا قطع این داروها کنند.

کنارگذاشتن خودسرانه داروهای اعصاب و روان که توسط بیماران مورد استفاده قرار می گیرد تبعات بد و جدی را برای بیمار به دنبال خواهد داشت.

برخی از بیماران پس از ایجاد وابستگی جسمی به یک دارو، از لحاظ روانی نیز به دارو وابستگی پیدا می کنند و فکر می کنند پس از بهبودی نیز باید آن دارو را برای همیشه مصرف کنند و گرنه دچارعوارض قبلی خواهند شد، درصورتی که ممکن است دیگر بدن آنها نیاز به آن داروها نداشته باشد.

افرادی که وابستگی روانی به داروهای اعصاب و روان را پیدا می کنند نیازمند روان درمانی خاص هستند و باید تحت مشاوره قرار بگیرند تا جسارت رها کردن دارو را پیدا کنند.

بدن معتادان معمولا استعداد بیشتری برای وابستگی جسمی به دارو دارند و اغلب این افراد به لحاظ وجود بیماریشان، داروهایی آرام بخش را به صورت غیرعادی مصرف می کنند.

بیشتر بدانید : آیا درمان افسردگی با داروهای گیاهی امکان پذیر است؟

بیشتر بدانید : سرعت اثر داروهای ضد افسردگی چقدر است؟

بیشتر بدانید : نمره اعصاب شما چند است؟ + تست روان شناسی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: alodoctor.ir