علایم اعتماد به نفس پایین و علت اصلی آن که شاید نمی دانید
افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند، اغلب نسبت به خودشان سخت گیر هستند. گاهی اوقات آنها حتی نمی توانند تعریف و تمجید دیگران را بپذیرند ؛ چون آنها نسبت به مقصود دیگران ظنین هستند.در واقع آنها نسبت به خود شک دارند و مرتبا فکر می کنند که لایق تعریف های دیگران نیستند و آنها دارند با او تعارف می کنند

اعتماد به نفس یکی از شرایط روحی است که شخص در آن بخاطر تجربه‌های قبلی، به توانایی‌ها و استعدادهای خود در موفقیت انجام کارها بطور موفقیت‌آمیز اعتماد و باور دارد. خصوصیت دارا بودن اعتمادِ به خویشتن نقش حیاتی در توسعه و پیشرفت و موفقیت‌های یک فرد ایفا می‌کند. پژوهشگران دریافتند که برخلاف آنچه تصور می‌شود، اعتماد به نفس کودکان تا سن پنج سالگی به طور کامل شکل می‌گیرد. محققان آمریکایی می‌گویند کودکان زمانی که پنج ساله می‌شوند، از احساس اعتماد به نفسی برخوردار هستند که به لحاظ تکامل با بزرگسالان قابل مقایسه است.

افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند، اغلب نسبت به خودشان سخت گیر هستند. گاهی اوقات آنها حتی نمی توانند تعریف و تمجید دیگران را بپذیرند ؛ چون آنها نسبت به مقصود دیگران ظنین هستند.در واقع آنها نسبت به خود شک دارند و مرتبا فکر می کنند که لایق تعریف های دیگران نیستند و آنها دارند با او تعارف می کنند.

 

علائم اعتماد به نفس پایین که شایع هستند:

  • - به نظر و عقیده خود اعتماد ندارند
  • - همیشه زیاد فکر می کنند
  • - از چالش و رقابت هراس دارند؛ طوری نگران می شوند که شما قادر به غلبه بر آنها نیستید
  • - با خودشان سختگیر ولی با دیگران ملایم هستند
  • - به طور مکرر به اضطراب و آشفتگی احساسی مبتلا می شوند


علائم اعتماد به نفس پایین که کمتر شناخته شده هستند:

معتاد به کار کردن هستند:

در کار، انتظارات قابل تشخیص وجود دارد. این افراد حتی اگر در محل کار با فشار روبرو شوند، در مقایسه با روابط با اجتماع که برایشان بسیار ناشناخته و غیر قابل کنترل است، کار برایشان راه تر و آسان تر است. راه تر برای آنها یعنی انجام کار خوب و برآورده شدن انتظارات. بنابراین برخی از افراد با عزت نفس پایین، تمرکز خود را روی کار انتقال داده و تمام انرژی خود را آنجا صرف می کنند.


بیش از حد دست بالا یا بیش از حد دست پایین گرفتن

بسیاری از ما شنیده ایم که افراد با اعتماد به نفس پایین، موفقیت های کمتری دارند، زیرا آنها بیش از حد از چالش های جدید هراس دارند و به اندازه کافی اعتماد به نفس ندارند تا بتوانند از استعدادهای خود استفاده کنند.آنها در یک مورد دیگر هم افراط می کنند. برخی از آنها به شدت دلواپس شکست و طرد شدن هستند، در نتیجه بهترین تلاش خود را می کنند تا برجسته باشند و ارزش خود را ثابت کنند.


دلایل اعتماد به نفس پایین چیست؟

بیشتر اوقات، اعتماد به نفس پایین ما ریشه در دوران کودکی ما دارد. تجربیات منفی اولیه که به عزت نفس پایین منتهی می شوند شامل موارد زیر است:

  • - مجازات مکرر
  • - بی توجهی مکرر
  • - فحش و پرخاش شدید
  • - استاندارد های سختگیرانه والدین
  • - زورگویی/تحریم
  • - قرار گرفتن در معرض استرس یا ناامیدی شخص دیگر
  • - عدم تحسین، گرمی و یا محبت
  • - زندگی در خانواده یا گروهی که اعضای آن نسبت به یکدیگر تبعیض قائل می شوند.

دوران کودکی زمانی است که ما "زیربنای احساسی Bottom Line" و "قوانین زندگی Rules for Living" مان را شکل می دهیم که این شکل در آینده بر خط فکری ما تاثیر می گذارد، به همین دلیل تمام تجربیات منفی اولیه دوران کودکی ما می تواند بر روی بزرگسالی ما تأثیر بسیار طولانی داشته باشد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا خانم‌ها بیشتر از آقایان از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌ برند؟


"زیر بنای احساسی Bottom Line" چیست و چگونه اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

زیربنای احساسی، چگونگی احساس معمولی شما درباره چیزی، براساس تجربه اولیه شما است. برای مثال، چگونگی احساس شما، وقتی برای اولین بار خانه را ترک کردید، باعث فعال شدن زیربنای احساسی شما، برای زمانی می شود که چیزهای دیگری را در زندگی ترک کنید.

زمانی که درباره اعتماد به نفس پایین صحبت می کنیم، زیربنای احساسی، در چگونگی رفتار اطرافیان شما با شما خواهد بود. همانطور که وقتی رشد می کنیم، صدای افرادی که برای ما مهم هستند، زیربنای احساسی ماست.

آیا آنها می گویند شما شایان ستایش هستید، یا شما همیشه به اندازه کافی خوب نیستید؟ آیا آنها از شما غفلت کرده اند که این غفلت به شما احساس بی ارزش بودن می دهد؟

این اثرات بزرگ، باعث می شود تا شما خود را فردی با اعتماد به نفس پایین ببینید.


چگونه "زیربنای احساسی" "قوانین زندگی" شما را تعیین می کند؟

بر اساس "زیربنای احساسی"، ما "قوانین زندگی" خود را، که راهکارهای برخورد با زندگی است، تشکیل می دهیم.به عنوان مثال، اگر اعتقاد داشته باشید که شما همیشه نسبت به دیگران نامرغوب و درجه 2 هستید، قانون زندگی شما این می شود: " بهتر است که کمتر صحبت کنید و نمایش کمتری در جمع داشته باشید".


چگونه اعتماد به نفس پایین بر همه جنبه های زندگی شما اثر می گذارد؟

اعتماد به نفس پایین باعث می شود که در عشق دچار سردرگمی شوید

با داشتن اعتماد به نفس پایین، انتظار می رود که دیگر افراد به طور ناشایست با شما رفتار کنند. وقتی دیگران فقط کمی با شما خوش رفتاری می کنند، شما بیش از حد لذت می برید و احساسات غیر واقعی نسبت به آنها نشان می دهید.دیگران این واکنش اغراق آمیز شما را به راحتی با عشق و عاشق شدن اشتباه می گیرند و این امر باعث گریزان شدن اطرافیانی که در ابتدا تمایل به دوستی با شما داشتند می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اعتماد به نفس تان را با گفتن نه بالا ببرید!!


اعتماد به نفس پایین باعث می شود که در یک رابطه شما خود را دست پایین بگیرید

همانطور که فکر می کنید شریک زندگی تان، برایتان زیادی خوب است، در واقع بار سنگینی را با خود حمل می کنید و چیزهایی که نباید را تحمل می کنید. شما حتی گاهی اوقات در عشق دچار مشکل و سردرگمی می شوید. آیا شما واقعاٌ او را دوست دارید یا شما فقط جرات صحبت کردن و بحث کردن با او را ندارید؟


ممکن است کارفرمایان شما احساس کنند مستعد نیستید

افراد با اعتماد به نفس پایین، گاهی اوقات واقعا با استعداد هستند. اما آنها نمی دانند چطور باید این استعداد را به نمایش بگذارند. در هنگام ملاقات آنها ساکت هستند؛ در طی سخنرانی بسیار ضعیف صحبت می کنند؛ در گفتگوی روزانه از کلمات "ببخشید" و "شاید" ، زیاد استفاده می کنند. به عنوان یک نتیجه، کارفرمایان و دیگر همکاران از آنها به عنوان افرادی بی استعداد یاد کرده و همکاری را با وی قطع می کنند.


اعتماد به نفس پایین می تواند منجر به افسردگی شود

برطبق تحقیقات دانشگاه شهر بازل Basel، اعتماد به نفس پایین با گذشت زمان می تواند منجر به افسردگی شود. دکتر مادسن  Dr. Lars Madsen فیزیولوژیست، اضافه می کند که اعتماد به نفس پایین، "یک عامل کلیدی در پیشرفت و قوت افسردگی" است.


چگونه می توان اعتماد به نفس را افزایش داد؟

همانطور که تا بحال متوجه شدید، اعتماد به نفس پایین یک مسئله ریشه ای عمیق است و منجر به پیامدهای فراوانی می شود.راه حل آن، کار ساده ای نیست، اما ممکن است. کلید این است که از راه های مناسب استفاده کنید.


همه این توصیه های مثبت را نادیده بگیرید

اغلب می شنوید که دیگران می گویند: "مثبت باش" و یا "من تشویقت می کنم"!....افراد افسرده می دانند که هیچکدام از اینها کمکی نمی کند، این فقط باعث می شود آنها احساس بدی کنند.

همینطور در مورد افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند، دیگران به سادگی می گویند:"برای من تو فوق العاده هستی"، "تو واقعا عالی هستی"، "چرا از خودت بیشتر قدردانی نمیکنی؟"، و یا حتی بدتر "شما باید بیشتر اعتماد به نفس داشته باشید"هیچکدام از اینها اعتماد به نفس پایین را بالا نخواهد برد. در عوض افراد با اعتماد به نفس پایین، احساس ناراحتی یا حتی گناه از رفتار آنها می کنند.


برای افزایش اعتماد به نفس، باید در جای دیگر تمرکز کنید

اعتماد به نفس سالم، نیاز به ظهور ماهرانه و ظریف دارد. افزایش اعتماد به نفس مانند شادی نیست که به محض آنکه به خودتون می گویید شاد باش، فورا شاد شوید. شما برای انجام این کار به برخی از راه های خاص نیاز دارید مانند پیگیری یک هدف که واقعا برای شما مهم است. هیچ راه مستقیم برای بهبود اعتماد به نفس وجود ندارد. این باید یک محصول جانبی رضایت کلی زندگی ما باشد.

بر طبق برطبق گفته های دکتر آبراهام ماسلو Abraham Maslow ، روانشناس: ، برای دایر کردن یک زندگی واقعی و تکمیل، شما باید از 5 سطح نیازهای اساسی انسان مراقبت کنید.برای کمک به شما در درک بیشتر این مدل روانشناختی، می توانید به نمودار زیر مراجعه کنید:


5 سطح نیازهای اساسی انسان

5 سطح نیازهای اساسی انسان:

  • 1. نیاز به خودشکوفایی: ( اخلاق – خلاقیت – عدم تعصب – قبول حقایق – حل مشکلات خود بخودی)
  • 2. نیازهای عزت : (عزت نفس – اعتماد به نفس – موفقیت – احترام گذاشتن به دیگران – دریافت احترام
    به وسیله دیگران)
  • 3. نیازهای تعلق / دوست داشتن : ( دوستی – خانواده – صمیمیت در ارتباط جنسی)
  • 4. نیازهای سلامت : ( امنیت و ایمنی : بدن – استخدام – منابع – اخلاق – خانواده – سلامت – استعداد)
  • 5. نیازهای فیزیولوژیکی : ( تنفس – تغذیه – آب – میل جنسی – خواب – *هموستاز – سیستم دفع)

*هموستاز= پیشگیری از هدررفتن خون از عروق سالم و توقف خونریزی از عروق صدمه دیده .

برای تمرکز بیشتر ما موارد فوق را برای رسیدن به رضایت از زندگی و در نتیجه آن افزایش اعتماد به نفس خلاصه کرده ایم و آنها را در این لیست قرار داده ایم:

  • - ارتباط عمیق با عزیزان
  • - یک بدن سالم
  • - احساس کنترل بر اوضاع
  • - یک هدف پرمعنی برای زندگی
  • - به رسمیت شناخته شدن و احترام دیدن از دیگران
  • - احساس امنیت
  • - خلاقیت

همانگونه که شما بتدریج، خود را با مهارتهایی برای کامل کردن نیازهای اساسی خود مجهز میکنید، عزت نفس پایین خود را فراموش کرده و به ناگهان متوجه میشوید .

همانطور که شما به تدریج مهارت های خود را برای برآورده ساختن نیازهای فوق تدارک می بینید، و تمرکزتان را از مشکل اعتماد به نفس خود کنار گذاشته اید، ناگهان متوجه خواهید شد که به خودتان افتخار می کنید و آن احساسات بی ارزش بودن نسبت به خودتان از بین رفته است. در این میان متوجه می شوید که دیگران نیز آنقدر که شما تصور می کردید، اعتماد به نفس بالایی ندارند، آنوقت است که به خودتان افتخار می کنید.


بیشتر بدانید : با خواندن این مقاله،اعتماد به نفستان دو برابر می شود!

بیشتر بدانید : چرا خانم‌ها بیشتر از آقایان از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌ برند؟



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ