پیشگیری از خودکشی و آلزایمر با عنصری به نام لیتیوم
تحقیقات جدید نشان می دهد که اضافه کردن لیتیوم به آب آشامیدنی می تواند باعث کاهش ابتلا به آلزایمر شود.علاوه بر این که لیتیوم در پیشگیری از خودکشی هم مشهور است.

لیتیوم Lithium موجود در شیر آب می تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند

لیتیوم Lithium به عنوان درمانی برای شرایط خاص روانپزشکی مانند اختلال دو قطبی  bipolar disorder شناخته می شود ولی تحقیقات جدید نشان می دهد که این ماده شیمیایی طبیعی همچنین ممکن است قدرت پیشگیری یا به تاخیر انداختن بیماری های زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر را داشته با شد. دانشمندان دانمارکی متوجه شدند که مقادیر بالای لیتیوم در آب آشامیدنی تعداد موارد ابتلا به زوال عقل در جوامع را به طور کلی کاهش می دهد و پیشنهاد می دهد که اضافه کردن لیتیوم به آب در مقیاس وسیع می تواند ابتلا به زوال عقل را در جهان کاهش دهد.

لیتیوم Lithium موجود در شیر آب می تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تشخیص اختلال دوقطبی چگونه است؟

این اثر برای سطوح مختلف شیمیایی یکسان نبود: به گزارش بی بی سی BBC، سطح متوسط لیتیوم در آب آشامیدنی، بین 5.1 و 10 میکروگرم در هر لیتر، خطر ابتلا به زوال عقل را در مقایسه با میزان پایین آن 22 درصد بیشتر کاهش می دهد. آب آشامیدنی با سطح بالای لیتیوم، باعث کاهش خطر ابتلا به زوال عقل به میزان 17 درصد می شود.

این مطالعه که به صورت آنلاین در JAMA Psychiatry منتشر شده، به بررسی سوابق پزشکی 73731 نفر که مبتلا به زوال عقل بودند و 733653 نفر بدون این بیماری انجام شد. این افرادر در 151 منطقه کشور زندگی می کردند و آب لوله کشی برای تعیین میزان لیتیوم در هر منطقه مورد آزمایش قرار گرفت.

به علاوه تحقیقات گذشته نشان داده است که لیتیوم می تواند از سلول های مغز موش و مگس میوه در مقابل یک مدل بیماری آلزایمر محافظت کند.

توجه به این نکته مهم است که ارتباط بین لیتیوم و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل نمی تواند علت را ثابت کند. ممکن است سایر عوامل محیطی هم در آن نقش داشته باشند. با این حال تیم تحقیقات می گوید که این یافته هیجان انگیز است ولی تحقیقات بیشتری برای اثبات آن مورد نیاز است.

به گزارش محققین در مصاحبه با بی بی سی، "این اولین مطالعه برای آگاهی ما برای تحقیق در مورد ارتباط بین لیتیوم در آب آشامیدنی و بروز زوال عقل است. قرار گرفتن بلند مدت در معرض لیتیوم از آب آشامیدنی ممکن است با کاهش ابتلا به زوال عقل در ارتباط باشد."


لیتیوم و مغز

لیتیوم و مغز

به گزارش سایت وب ام دی WebMd تاثیر لیتیوم بر مغز به خوبی شناخته شده است و از سال 1949 به عنوان یک داروی روان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. دانشمندان می گویند که لیتیوم احتمالا فعالیت پیام رسان های شیمیایی خاص در مغز را افزایش می دهد. با این حال مکانیسم های فراوانی برای توضیح اثر عمیق دارو بر روی مغز باید وجود داشته باشد.

در نتیجه از لیتیوم در درمان تعدای از بیماری های سلامت روان مانند اختلال دو قطبی، افسردگی و اسکیزوفرنی و اختلالات خوردن eating disorders مثل آنورکسیا anorexia و بولیمیا bulimia استفاده می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اسکیزوفرنی؛ علایم، تشخیص و درمان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آشنایی با بیماری آنورکسیا یا کم خوری عصبی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بولیمیا، بیماری مانکن ها و دختران جوان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آشنایی با اختلالات خوردن


علاوه بر این که لیتیوم به عنوان موثرترین درمان برای اختلال دو قطبی در پیشیگیری از حالت مانیا یا بیماری مانیک manic و افسردگی شناخته می شود، برای کمک در پیشگیری از خودکشی هم مشهور است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تفاوت اختلال دوقطبی و افسردگی/افسردگی(خلق پایین) مانیا(خلق بالا)

این تیم هیجان بسیاری برای اثبات این مساله دارد که آیا لیتیوم باعث کاهش شیوع زوال عقل شده است یا سایر عوامل خارجی در این امر نقش داشته اند.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ