چرا بیماری های روحی و روانی در بین دانشجویان فزایش یافته؟
افزایش اضطراب و بروز بیماری های روحی بعد از تغییر محیط معمولا طبیعی است، اما اینکه در چند سال اخیر میزان این مشکلات در بین دانشجویان خیلی بیشتر شده کمی نگران کننده است

علت افزایش بیماری ها روحی و اضطراب در بین دانشجویان 

به گفته محققان، دانشجویان در حال حاضر حداقل پنج برابر بیش از دانشجویان 10 سال قبل مبتلا به بیماری‌های سلامت روان هستند. 

کارشناسان اعتقاد دارند بدتر شدن شرایط اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری در سال‌های اخیر از مهم‌ترین دلایل افزایش بیماری‌های روحی و روانی در بین دانشجویان است. بیشتر دانشجویان امیدی برای پیدا کردن شغل بعد از پایان تحصیلات خود ندارند، حس می‌کنند، لحظه به لحظه درس خواندن در سال‌های تحصیلی بی‌ثمر بوده و فقط زمانشان را به هدر داده اند، این باعث افزایش احساس ناامیدی و افسردگی در بین دانشجویان شده است. یک روانشناس بالینی مرداد 96، با بیان اینکه برخی از دانشجویان ممکن است در روابط زناشویی، خانوادگی،کاری و برخورد با همکلاسی‌های خود دچار مشکل شوند، گفته بود: لازم است گام‌های اساسی در این حوزه برداشته شود و جوانب مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد.

علیرضا عابدین با اشاره به‌دلایل عمده اختلالات نسل جدید گفت: طی دهه‌های گذشته آمادگی این را نداشته‌ایم که فرزندان‌مان را آماده مشکلات قرن 21 کنیم و والدین در این زمینه به اندازه کافی آموزش و تعلیمات لازم را نداشته‌اند، زیرا خودشان نیز فاقد این مهارت‌ها بودند در چنین شرایطی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که آمادگی با مشکلات را به نسل بعدی ارائه دهند.

دانشجوی مضطرب

همچنین به گفته رئیس مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، نوع مشکلات و شدت مسائل روحی و روانی دانشجویان مطابق با آنچه که در مطالعات دانشجویی مراکز مشاوره جهان بیان شده است، شدیدتر و متنوع‌تر شده است. زهرا طبیبی با تاکید بر اینکه دانشجویان با مسائل روانشناختی از آموزش و پرورش وارد دانشگاه می‌شوند، ادامه داد: بر اساس یک دسته‌ بندی کلی عده‌ای از دانشجویان برای ارتقای توانمندی‌های فردی و مهارت‌های اجتماعی خود به مرکز مشاوره رجوع می‌کنند و عده‌ای دیگر برای رفع مشکلات و مسائل چالشی زندگی که خود به تنهایی قادر به رفع آنها نیستند، به مرکز مشاوره مراجعه می‌کنند.

او مسائل تحصیلی و برنامه‌ریزی تحصیلی و نیز ناآشنایی با شیوه‌های مطالعه در دانشگاه را مهمترین مشکلات روحی و روانی که دانشجویان با آن مواجه می‌شوند اعلام کرد و توضیح داد: مسائل تحصیلی و برنامه‌ریزی تحصیلی و نیز ناآشنایی با شیوه‌های مطالعه در دانشگاه است و بعد از آن مسائل ارتباطی با جنس مخالف، خانواده‌ها و سپس مشکلات اضطرابی مثل اضطراب صحبت کردن در جمع یا اضطراب فراگیر است. دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره سال به سال افزایش داشته است. البته این ارجاع صرفا نشان دهنده افزایش روزافزون آسیب‌ها و مشکلات در بین دانشجویان نیست، بلکه دانشجویان به بلوغ فکری دست یافته‌اند که در مورد مشکلات و موانعی که در تحصیلات و زندگی مواجه می‌شوند. 


بیشتر بدانید : استرس و اضطراب شدید دارید اگر اکثرا این علایم جسمانی را تجربه می کنید!

 بیشتر بدانید : نشانه های ظاهری اضطراب بیمار گونه را بشناسید

بیشتر بدانید : اضطراب چیست؟


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : iscanews.ir و armandaily.ir و isna.ir