چرا خواب نمی بینم ؟ برای خوب خوابیدن چه کنم؟
ک‌سوم آدم‌ها، خواب شبانه کافی ندارند و همین کافی است که فردای آن شب، احساس خستگی آن‌ها را تنها نگذارد

علت خواب ندیدن چیست؟ برای خوب خوابیدن چه کنیم؟

موضوع فقط رفع خستگی نیست. خواب باکیفیت و کافی، عمرتان را طولانی می‌کند و در همان سال‌های زنده‌بودن، حال‌وروز خوشی را برایتان به‌همراه می‌آورد. محققان می‌گویند سردردها، چروک‌های پوستی و حتی خلق‌وخوی ناآرامتان، ممکن است به‌دلیل بی‌خوابی یا بدخوابیدن‌هایتان سراغ شما آمده باشد.

ما در ادامه این مطلب، به سوالات رایج شما در مورد خواب پاسخ می‌دهیم و برای پاک‌شدن برخی باورهای غلط از ذهنتان تلاش می‌کنیم.


برای خوب خوابیدن چه باید کرد؟

بپذیرید یا نه، این یک واقعیت است. هر فرد بالغ، به هفت تا نه ساعت خواب در شب نیاز دارد. اما واقعیت دیگر این است که سبک زندگی و محدودیت‌های اغلب‌مان، امکان این اندازه خوابیدن در تاریکی شب را از ما می‌گیرد. محققان می‌گویند یک‌سوم آدم‌ها، خواب شبانه کافی ندارند و همین کافی است که فردای آن شب، احساس خستگی آن‌ها را تنها نگذارد. به گفته پژوهشگران، کم‌خوابی می‌تواند زمینه را برای ابتلا به افسردگی، چاقی، دیابت، سکته مغزی و قلبی، آلزایمر و سرطان فراهم کند.
بدن در یک ریتم طبیعی خواب و بیداری، خود را بازسازی می‌کند و اگر شما حتی با وجود تمایلتان به زود خوابیدن، نمی‌توانید چشم‌هایتان را روی هم بگذارید، بهتر است موضوع را با یک روان‌پزشک در میان بگذارید. خودسرانه داروی روان‌پزشکی خوردن، یا استفاده از داروهای دیگری مثل دیفن‌هیدرامین و... تنها مشکل شما را تشدید خواهد کرد.


چرا من خواب نمی‌‎بینم؟

دانشمندان می‌گویند رویا دیدن، در آخرین مراحل چرخه خواب اتفاق می‌افتد و کسانی که خوابشان به مراحل ابتدایی محدود می‌شود، از رویاهای شبانه محروم‌اند. به گفته محققان، این افراد بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات خلقی قرار دارند و حساسیت به درد، پارکینسون، اضطراب و مشکلاتی از این دست، معمولا آن‌ها را آزار می‌دهد. به گفته متخصصان، مصرف برخی از داروها ممکن است مانع رسیدن فرد به آن مرحله از خواب شود و فرد را از رویا دیدن محروم کند.

بیشتر بدانید : تعبیر خواب دیدن نزدیکان چه حقیقتی را به شما می گوید


می‌توانم برای همیشه از بی‌خوابی خلاص شوم؟

Child-moon-Dream-Wallpaper.jpg

بی‌خوابی خودخواسته، ممکن است به‌دلیل مشغله‌های زیاد شما اتفاق بیفتد، اما بی‌خوابی همیشه هم به‌دلیل شلوغ‌بودن سرتان سراغ شما نمی‌آید. ابتلا به اختلالات اضطرابی و مشکلاتی از این دست، می‌تواند شما را از خواب کافی محروم کند و در برخی موارد، مصرف داروها هم می‌تواند احتمال بی‌خواب شدنتان را بالا ببرد.
آنچه در این مورد مهم است، پیداکردن دلیل اصلی بی‌خوابی است، نه پاک‌کردن صورت‌مسئله با کمک داروهای خواب‌آور. اگر شما دلیل مقاومت بدنتان در برابر خواب را پیدا کنید، می‌توانید درمان مناسبی را برای رهاشدن از آن به‌کار ببندید و برای همیشه از این مشکل خلاص شوید.


آیا به آپنه انسدادی خواب مبتلا هستم؟

آپنه انسدادی، می‌تواند کیفیت خواب شما را پایین بیاورد و از لذت ساعت‌ها خواب عمیق محرومتان کند. بیدارشدن ناخودآگاه، احساس خفتگی در جریان خواب، دشواری تمرکز، خواب‌آلودگی و مشکلات حافظه در طور روز، از عوارضی هستند که ابتلا به آپنه انسدادی با خود به همراه می‌آورد.
اگر شما شب‌ها خروپف می‌کنید، در میانه خواب برای چند ثانیه صدای نفستان قطع می‌شود و گاهی با احساس خفگی، از خواب می‌پرید، احتمالا به این مشکل دچار هستید. آپنه انسدادی که باعث چند ثانیه قطع‌شدن تنفس در خواب می‌شود، می‌تواند احتمال ابتلای شما به بیماری‌های قلبی و عروقی را بالا برده و مغزتان را دچار زوال کند. این اختلال، کیفیت خوابتان را هم کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید : عجیب ترین و ترسناک ترین اختلالات خواب


چرا حتی با وجود خسته‌بودن چشم‌هایم به خواب نمی‌روم؟

ساعت‌ها کارکردن با تلفن‌همراه و تبلت و خستگی ناشی از آن، نمی‌تواند زمینه را برای خوابی عمیق فراهم کند. نور آبی که از این دستگاه‌ها به چشم شما می‌خورد، تا ساعت‌ها بعد توان خوب و آرام خوابیدن را از شما می‌گیرد. اگر می‌خواهید خواب عمیقی را تجربه کنید، لااقل از یک ساعت قبل، تلویزیون را خاموش کنید و موسیقی ملایمی را در خانه پخش کنید. در این یک ساعت پایانی، فکر کارکردن با تلفن‌همراه، تبلت و لپ‌تاپ را هم از ذهنتان بیرون کنید و اگر می‌خواهید با خواندن وقت بگذرانید، از کتاب چاپ‌شده به‌جای کتاب‌های الکترونیک استفاده کنید.


کدام خوراکی‌ها خوابم را عمیق می‌کنند؟

شاید تاثیر خوراکی‌ها بر وضعیت خواب و بیداری، از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اما آنچه روشن است، این است که از چند ساعت قبل از خواب، باید خیال مصرف خوراکی‌های حاوی قند و کافئین را از سرتان بیرون کنید. خوردن شیر بدون چربی، موز، بادام، غلات کامل و اسفناج در شب، به شما در بهتر خوابیدن کمک می‌کند. در مقابل با مصرف کافئین، میوه خشک، غذاهای چرب و خوراکی‌های تند، کیفیت خواب شبانه‌تان پایین می‌آید.


چطور در شلوغی بخوابم؟

اگر در یکی از موتورهای جست‌وجو، صدای سفید یا white noise را جست‌وجو کنید، می‌توانید فایل‌هایی را برای سریع‌تر و آرام‌تر خوابیدن پیدا کنید و در شلوغی، با هدفون به آن‌ها گوش دهید و چشم‌هایتان را ببندید. صداهای سفید، اصواتی شبیه رفتن قطار، موج دریا یا باد هستند که آرام و ممتد به گوش شما می‌رسند و بر ذهنتان تاثیر می‌گذارند. اگر با خوابیدن، مشکل دارید، می‌توانید امشب تاثیر صداهای سفید بر وضعیت خوابتان را امتحان کنید.

بیشتر بدانید : در خواب چه اتفاقاتی در بدن می افتد؟



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: هفته نامه آتیه نو