درمان ناخن جویدن با چند روش ساده و موثر
 ناخن جویدن مشکلی است که عوامل روحی و فشارهای ناشی از استرس در برخی افراد بروز می کند، در ادامه به چند روش برای پیشگیری از ناخن جویدن اشاره می شود

درمان جویدن ناخن 

جویدن ناخن ممکن است همانند عادتی بی ضرر به نظر برسد، اما واقعیت چیز دیگریست. به گفته آکادمی درماتولوژی آمریکا، همراه با آسیبی که به ناخن ها می رسد، ناخن جویدن مداوم می تواند به بافتی که در رشد ناخن ها نقش دارد نیز آسیب وارد کند.

ناخن جویدن ممکن است برای سلامت دهان و دندان شما نیز مضر باشد. به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، افزون بر خطر شکستن دندان، این عادت می تواند محرکی برای مشکلات دردناک فک باشد. حالت ناخن جویدن می تواند فشار بیش از حد روی مفصل وارد کرده و در نهایت به اختلال در عملکرد فک منجر شود.

همچنین، ناخن جویدن می تواند موجب انتقال باکتری ها و ویروس ها از ناخن ها به دهان شما شده که این شرایط نیز خطر ابتلا به بیماری و عفونت را افزایش می دهد.

افراد بسیاری در سراسر جهان با مساله ناخن جویدن مزمن مواجه هستند. در ادامه با برخی رفتارهای سالم که می توانند جایگزین این عادت ناخوشایند و مضر شوند بیشتر آشنا می شویم.

برای مقابله با ناخن جویدن مزمن روش های مختلفی را می توان مد نظر قرار داد. به عنوان مثال، انجمن دندانپزشکی آمریکا مواردی مانند کوتاه نگه داشتن ناخن ها، استفاده از لاک ناخن تلخ مزه و پوشیدن دستکش را برای پیشگیری از ناخن جویدن را توصیه کرده است.

بیشتر بدانید : ناخن جویدن، یک عادت اضطرابی

مدیریت استرس
ناخن

استرس روزانه یکی از بزرگترین عواملیست که در ناخن جویدن مزمن نقش دارد. برای کاهش استرس و اضطرب می توانید تکنیک هایی مانند مدیتیشن، یوگا، کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی، تنفس عمیق و تصویرسازی ذهنی هدایت شده را مد نظر قرار دهید.

این قبیل تکنیک ها نه تنها به ترک عادت ناخن جویدن کمک می کنند، بلکه ممکن است سلامت و تندرستی کلی شما را نیز بهبود ببخشند. به عنوان مثال، مطالعه ای که در نشریه Mindfulness منتشر شد، نشان داد که جلسات کوتاه هاتا یوگا و مدیتیشن ذهن‌آگاهی می توانند به طور قابل توجهی عملکرد مغز و سطوح انرژی انسان را افزایش دهند.

بیشتر بدانید : فواید تمرینهای یوگا بر بدن

بیشتر بدانید : کاهش سریع استرس با چند روش ساده و مهم

نوشیدن چای های آرامش بخش

بسیاری از چای ها حاوی گیاهان دارویی هستند که می توانند به کاهش استرس کمک کرده و از این رو، احتمال ناخن جویدن را کاهش دهند. برای کمک به کسب آرامش بیشتر، می توانید نوشیدن چای های گیاهی مانند بابونه، گل ساعتی و بادرنجبویه را مد نظر قرار دهید.

 بیشتر بدانید : معرفی 6 نوشیدنی آرام بخش


از بین بردن محرک ها

استرس تنها مساله روانشناختی نیست که با ناخن جویدن مزمن پیوند خورده است. در مطالعه ای که در نشریه Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry منتشر شد، پژوهشگران به این نکته اشاره داشتند افرادی که به راحتی کسل، مایوس، و/یا بی قرار می شوند، احتمال بیشتری دارد گرفتار رفتارهای وسواسی مانند ناخن جویدن مزمن و کندن پوست و مو شوند.

برای این که مشخص کنید چه چیزی عادت مضر شما را تغذیه می کند، یک دفتر وقایع روزانه درست کرده و هر زمان که نیاز به ناخن جویدن را احساس می کنید، وضعیت روانی خود را ثبت کنید. زمانی که الگویی را شناسایی کردید، شرایط خود را با اقداماتی که در راستای مقابله با محرک ها انجام می دهید، تغیر دهید.

به عنوان مثال، اگر هنگامی که جلوی تلویزیون نشسته اید به جویدن ناخن تمایل دارید، رفتن به پیاده‌روی یا مطالعه یک کتاب را به جای آن مد نظر قرار دهید.


استفاده از روغن چریش

به عنوان جایگزینی برای لاک ناخن تلخ مزه، برخی افراد که به جویدن ناخن عادت دارند، استفاده از مواد طبیعی مانند روغن چریش را مد نظر قرار می دهند. این روغن که از دانه های یک درخت همیشه سبز بومی هند به دست می آید می تواند به واسطه محتوای اسیدهای چرب خود، مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک پوست را نیز تغذیه کند.


جویدن آدامس بدون قند
ناخن جویدن

جویدن آدامس هایی که در آنها از جایگزین های شکر، مانند زایلیتول، استفاده شده است می تواند به ترک عادت ناخن جویدن کمک کند.

اما باید به این نکته اشاره داشت که آدامس جویدن راهبردی ایده آل برای افراد مبتلا به بیماری هایی مانند اختلال مفصل فکی‌گیجگاهی محسوب نمی شود زیرا جویدن بیش از حد می تواند موجب تشدید درد این بیماری شود.


آیا باید از درمان های خانگی برای توقف ناخن جویدن استفاده کنید؟

در شرایطی که درمان های خانگی برای بسیاری از افراد مبتلا به ناخن جویدن مزمن مفید هستند، برخی افراد ممکن است به درمانی جامع‌تر نیاز داشته باشند. در حقیقت، انجمن دندانپزشکی آمریکا هشدار می دهد که در برخی موارد، ناخن جویدن ممکن است نشانه ای از یک مساله احساسی یا روانشناختی جدی‌تر باشد. اگر تلاش های شما برای ترک ناخن جویدن کم اثر یا بی اثر هستند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن با یک پزشک مشورت کنید.

تا زمانی که عادت ناخن جویدن خود را به طور کامل ترک نکرده اید، شستشوی منظم دست ها و پاکسازی هر چیزی که زیر ناخن ها قرار دارند را فراموش نکنید.


بیشتر بدانید : ناخن جویدن در كودكان

بیشتر بدانید : ناخن جویدن نشانه بیمار بودن شماست؟


گردآووری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : asriran.com