آیا شما هنگامی که بیرون می روید و در مواجه با دیگران احساس حقارت می کنید ؟ خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم .

در مقاله ی شماره یک ، 8 مشکل ناشی از اعتماد به نفس پایین (1) بعضی از موارد را بررسی کردیم و در این مقاله بقیه موارد را بررسی می کنیم .

ترس و اضطراب
ترس و ناتوانی درجهت تغییر دادن دنیایتان ناشی از عزت نفس پایین است.

 چگونه این مشکل را از خود دور کنیم؟
*
با مبارزه کردن با اضطرابتان، ترس واقعی و ترس کاذب را از هم تشخیص دهید.برای مثال، ممکن است فکر کنید پیشرفت کردن خیلی مهم نیست زیرا شما قادر به پیشرفت نیستید.
اما زمانی که نتایجی را مشاهده می کنید چطور؟ باز هم نظرتان همین است؟

* با رویارویی با ترس اعتماد به نفستان را بسازید. مثلثی را به عنوان مثلث ترس رسم کنید، ترس زیاد را در نوک مثلث قرار دهید، ترس کم را در انتهای مثلث. راهتان را مشخص کنید و راهکارهایی را برای هر دو ترس در دو طرف مثلث به کار بگیرید همچنین تواناییهایتان را هم افزایش دهید.

خشم
خشم و عصبانیت یک احساس طبیعی است اما اگر کسی به صورت غیرطبیعی عصبانی می شود یعنی عزت نفسش پایین است. وقتی که به خودتان زیاد فکر نمی کنید، با این کار به دیگران نشان می دهید که برای خودتان زیاد اهمیت قائل نیستید. به این شکل به خودتان آسیب می زنید و خشم و عصبانیت شکل می گیرد و خشم و عصبانیتتان فوران می کند.

 چگونه این مشکل را از خود دور کنیم؟
* یاد بگیرید که چگونه آرام باشید. یک روش این است که اجازه ندهید احساساتتان به جوش بیاید. به جای آن، احساساتتان را بیان کنید.

* اگر این مورد موثر واقع نشد، از موقعیت دور شوید و نفس عمیق بکشید تا ضربان قلبتان پایین بیاید و پشتتان را به حالت استراحت به عقب بکشید.
 
* این کار را زیاد انجام ندهید. افرادی که عزت نفس پایینی دارند اغلب این کار را زیاد انجام می دهند سپس در هنگام بحث با دیگران طعنه آمیز رفتار می کنند.سعی کنید فقط زمانی که خواستید یا دوست داشتید این کار را انجام دهید.
 
خوشحال کردن دیگران
یکی از بزرگترین مشکلات افراد با عزت نفس پایین این است که فکر می کنند شما دیگران را آن طور که این افراد می خواهند خوشحال می کنید یا دوستشان دارید.در نتیجه افرادی که دیگران را خوشحال می کنند درنهایت آزرده خاطر می شوند.

 چگونه این مشکل را از خود دور کنیم؟
* نه گفتن را یاد بگیرید. ارزش شما به تایید دیگران وابسته نیست. افراد شما را به خاطر خودتان دوست دارند نه آنچه که شما برایشان انجام می دهید.
 
* گاهی اوقات خودخواه باشید یا حداقل به نیازهایتان فکر کنید. افرادی که عزت نفس سالمی دارند می دانند که چه زمانی خودشان را در اولویت قرار دهند.
 
* برای دیگران محدودیت ایجاد کنید. نسبت به بعضی چیزها احساس بی میلی کنید. برای آنچه که می خواهید یا نمی خواهید محدودیت قائل شوید با این کار خشمتان فروکش می کند.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
افسردگی بر روی چه نقاطی از بدن تاثیر می گذارد؟
تست اضطراب
چرا افسردگی مردان معمولاً تشخیص داده نمیشود؟
افسردگی انتخاب است نه بیماری
تیک عصبی چیست؟