مادر در صورت‌ احساس‌ افسردگی‌ بهتر است‌ احساسات‌ خود را با همسر یا یک‌ دوست‌ که‌ شنونده‌ خوبی‌ برای‌ حرفهای‌ اوست‌ در میان‌....

 

مادران‌ نباید از این‌ که‌ احساسات‌ پیچیده‌ای‌ که در مورد مادر بودن‌ خود دارند احساس‌ گناه‌ کنند. ایجاد تطابق‌ و ایجاد پیوندی‌ عاطفی ـ‌ طبیعی‌ نیاز به‌ درمان‌ دارد. 

در نظر گرفتن‌ برنامه‌های‌ مکرر خارج‌ از منزل‌ نظیر قدم‌ زدن‌ و دیدارهای‌ کوتاه‌ با دوستان‌ و اقوام‌ برای‌ مادران‌ مفید است‌. این‌ برنامه‌ها به‌ مادران‌ کمک‌ می‌کند تا دچار احساس‌ انزوا از دیگران‌ نشوند. مادران‌ باید کودک‌ خود را در اتاق‌ جداگانه‌ای‌ بخوابانند. در این‌ صورت‌ مادران‌ راحت‌تر استراحت‌ خواهند کرد. 

مادران‌ می‌توانند برای‌ کارهای‌ روزانه‌ نظیر خرید کردن‌ و مراقبت‌ از کودک‌ در هنگام‌ استراحت‌ خود از خانواده‌ یا دوستان‌ کمک‌ بگیرند. مادر در صورت‌ احساس‌ افسردگی‌ بهتر است‌ احساسات‌ خود را با همسر یا یک‌ دوست‌ که‌ شنونده‌ خوبی‌ برای‌ حرفهای‌ اوست‌ در میان‌ بگذارد. صحبت‌ کردن‌ با سایر مادران‌ امکان‌ استفاده‌ از همفکری‌ و تجربه‌ آنان‌ را فراهم‌ می‌کند. 

 درمان افسردگی پس از ایمان متنوع است اما می‌تواند مشتمل باشد بر:

 اقدامات اولیه :

* قبول کنید که مشکلی وجود دارد. 

* با همسر خود و یا با یکی از دوستان و اعضای خانواده‌تان درباره آنچه احساس می‌کنید صحبت کنید. 

* به یاد داشته باشید که وضع شما حتما بهتر خواهد شد. 

* با مددکار درمانی و یا دکترتان صحبت کنید. 

و بعد از آن …

همانطور که دیدیم عوامل زیادی می‌تواند برای افسردگی بعد از وضع حمل وجود داشته‌باشد و به همین ترتیب درمان‌های متفاوتی می‌توانند موثر باشند. 

 • دارو درمانی :

 داروهای ضد افسردگی ممکن است بسیار موثر باشند هر چند شما ممکن است تا زمانی که به نوزاد خود شیر می‌دهید نتوانید از دارو استفاده کنید. با دکتر خود در این‌باره صحبت کنید. این داروها در صورتی که عوارض جسمی‌زیادی در اثر افسردگی تجربه می‌کنید مانند اشتهای کم، بی خوابی و خستگی، می‌توانند بویژه موثر باشند. 

 اگر دکتر شما داروهای ضد افسردگی برای شما تجویز کند به یاد داشته‌باشید که این داروها حداقل دو هفته طول می‌کشد قبل از اینکه تاثیرشان را نشان دهند. چنین باور است که این نوع داروها معمولاً اعتیادآمیز نیستند هر چند که مانند هر داروی دیگری مهم است که استفاده از آنها به یکباره قطع نشود. مهم است که این داروها را برای یک دوره کامل که معمولا شش ماه است مصرف کند. دکتر شما درباره همه این موضوعات با شما صحبت خواهد کرد، اگر که به نظر برسد که تجویز دارو برای وضعیت شما موثر است. 

 روان پزشک شما ممکن است برایتان داروی ضد افسردگی تجویز نماید. البته اگر شما در حال شیر دادن به نوزاد خود هستند ممکن است پزشک شما تمهیدات دیگری بیندیشد و یا در صورت لزوم، قطع شیر‌دادن توسط خودتان را تجویز نماید. 

 آیا ممکن است من دچارعوارض جانبی این داروها شوم؟

برخی از افراد عوارض جانبی مانند خستگی و یا خشکی دهن را تجربه می‌کنند ولی اینها عوارضی است که باید طی چند هفته متوقف شود. تا آن زمان مکیدن شیرینی و یا نوشیدن زیاد آب ممکن است کمک کند. هر چند که این عوارض ممکن است دلنچسب باشند ولی فواید داروها از این عوارض بیشتر است. بویژه استفاده از داروهای ضد افسردگی ممکن است به موثر بودن روش‌های درمانی دیگر مانند گفتاردرمانی کمک کند. در این‌باره نیز دکترتان حتماً با شما صحبت خواهد کرد. 

 • درمان‌های روانشناختی :

 تحقیقات نشان می‌دهد که مشاوره یکی از روش‌های درمانی بسیار موثر برای افسردگی بعد از وضع حمل هستند. مددکار درمانی‌تان معمولاً بهترین کسی است که می‌توانید با او صحبت کنید و به احتمال زیاد او ممکن است درباره روش‌های مشاوره تعلیمات هم دیده باشد. یا دکتر‌تان ممکن است شما را به یک مشاور یا روانکاو و یا پرستار روانی محلی در درمانگاه محل‌تان رجوع دهد. مشاور‌تان ممکن است با شما هر موضوعی که به گذشته مربوط می‌شود و احساس می‌کنید به وضعیت‌تان ربط دارد را بررسی کند و یا درباره آنچه فی الحال احساس و فکر می‌کنید غور کند. 

 پس ممکن است روانپزشک شما را به یک مشاور یا روانشناس ارجاع دهد تا با تأکید بیشتری بر درمان‌های روانشناختی و رفتارها به شما در درک و اداره افسردگی‌تان کمک شود. 

 • درمان‌های حمایتی :

 احتمالاً حمایت‌های رسمی ‌و غیر رسمی ‌در کنار سایر درمان‌ها مکمل برنامه درمانی خواهد بود. 

 افسردگی‌ خفیف‌ پس‌ از زایمان‌ با حمایت‌ خانواده‌ و دوستان‌ معمولاً به‌ سرعت‌ برطرف‌ می‌شود. اگر افسردگی‌ شدید شود ممکن‌ است‌ مادر دیگر قادر به‌ مراقبت‌ از خود و کودک‌ نباشد و بستری‌ در بیمارستان‌ ممکن‌ است‌ ضرورت‌ یابد (به‌ ندرت‌). اگر افسردگی‌ شدید شده‌ و بستری‌ در بیمارستان‌ را ایجاد نماید، توصیه‌ می‌شود که‌ مادر در یک‌ مرکز نزدیک‌ منزل‌ بستری‌ شود تا رابطه‌ نزدیک‌ وی‌ با کودک‌ حفظ‌ شود. حتی‌ موارد شدید افسردگی‌ با داروها، مشاوره‌ با متخصص‌ مربوطه‌ و حمایت‌ اطرافیان‌ معمولاً قابل‌ علاج‌ است‌. داروهای ضد افسردگی اغلب‌ هنگامی ‌مؤثرند که‌  4 - 3 هفته‌ مصرف‌ شوند. اگر مادر به‌ کودک‌ خود شیر می‌دهد هرگونه‌ داروی‌ تجویزی‌ از این‌ بابت‌ باید به‌ دقت‌ در نظر گرفته‌ شود. البته معمولاً در صورت استفاده از داروهای ضد افسردگی شیردهی به کودک باید قطع شود. 

 شرکت نزدیکان و خصوصاً همسر شما در برنامه درمانی بسیار حائز اهمیت است و آنها نیز می‌بایست در خصوص افسردگی پس زایمانی و نشانه‌های آن به درک درستی نائل آیند.  

 مایه خوشبختی است که مانند سایر اشکال افسردگی، افسردگی پس از وضع حمل از طریق درمان قابل رفع است و بسیاری از زنان بطور کامل سلامتی خود را بدست می‌آورند. 
 
 
 
ادامه دارد....
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health
 
منبع: پزشکان بدون مرز