بسیاری از کودکان و والدین آن‌ها با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدرسه‌ها احساس اضطراب فزاینده‌ای می‌کنند... ترافیک صبحگاهی، تکالیف...

 

بسیاری از کودکان و والدین آن‌ها با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدرسه‌ها احساس اضطراب فزاینده‌ای می‌کنند... ترافیک صبحگاهی، تکالیف درسی، شتاب بیشتر زندگی. هر چند این بدان معنی نیست که ما مدرسه را دوست نداریم اما تغییرات تازه‌ای که «بازگشت به مدرسه» به همراه خود می‌آورد (معلمان جدید، همکلاسی‌های جدید، موضوعات جدید) می‌تواند باعث افزایش استرس گردد. در این مقاله به راهکارهایی برای مقابله با استرس بازگشت به مدرسه در کودکان و نیز در خودتان اشاره می‌شود.

زودتر شروع کنید

 اغلب خانواده‌ها در طول تابستان، فکر و خیال مدرسه را کنار گذاشته و به کارهای دیگر می‌پردازند. چند هفته زودتر شروع کردن کارهای مربوط به مدرسه ممکن است کمی تعطیلات شما را بر هم بزند امّا فرایند بازگشت به مدرسه را تسهیل خواهد کرد. از اواسط شهریور، ساعت خواب خود را با زمان مدرسه رفتن تنظیم کنید و همین طور سعی کنید وعده‌های غذایی خود را در زمانبندی مرتب‌تری صرف کنید. این توصیه تنها برای بچه‌های کوچک نیست. نوجوانان و بالغان نیز برای عملکرد مناسب روزانه به خواب مناسب و کافی نیاز دارند. زودتر شروع کردن این برنامه به شما کمک خواهد کرد که سال تحصیلی جدید را با آمادگی بیشتری شروع کنید و روز اول مهر، دچار اضطراب فزاینده نشوید.

سر زدن به مدرسه پیش از شروع کلاس‌ها

 سر زدن به مدرسه پیش از شروع رسمی کلاس‌ها ایده خوبی است. این کار به کودکانی که برای نخستین بار به کودکستان می‌روند، کلاس اولی‌ها، دانش‌آموزان راهنمایی و حتی دبیرستانی‌ها کمک می‌کند که احساس راحتی بیشتری با مکان جدید پیدا کنند و آمادگی ذهنی بهتری نسبت به جایی که قرار است بروند بیابند. حتی برای دانش‌آموزانی که به همان مدرسه قبلی باز خواهند گشت نیز دانستن این که کلاس جدید کجاست و سلام و احوالپرسی با کارکنان مدرسه، بر هیجان آن‌ها درباره بازگشت به مدرسه خواهد افزود.

مشارکت در کلاس‌بندی

 اگر می‌توانید در مورد کلاس‌بندی کودک خود نظر دهید، کلاسی را انتخاب کنید که حداقل یکی از دوستان بچه شما در آن باشد. و اگر نظر شما در این مورد نقشی ندارد با والدین دیگر صحبت کنید و سعی کنید قبل از شروع کلاس‌ها بفهمید که فرزندتان با چه کسی یا کسانی همکلاسی خواهد شد و در صورت امکان آن‌ها را با هم آشنا کنید. این کار، بر اشتیاق کودک شما برای رفتن به مدرسه خواهد افزود. اگر فرزند شما برای نخستین بار به کودکستان می‌رود بهتر است او را با یکی از همکلاسی‌هایش آشنا کنید و از یک هفته قبل از شروع کلاس‌ها برای آن‌ها قرار بازی‌کردن با یکدیگر بگذارید. آن‌ها با این کار احساس راحتی بیشتری در کودکستان خواهند داشت و برای رفتن به کودکستان و دیدن دوستانشان مشتاق‌تر می‌شوند.

آماده شوید

 اکثر خانم‌ها می‌گویند که هیچ چیز مثل خرید کردن باعث کاهش استرس نمی‌شود! از شوخی گذشته، بردن کودک همراه خود برای خرید کیف و کتاب و سایر چیزهای لازم برای شروع سال تحصیلی، شور و اشتیاق او را برای رفتن به مدرسه افزون‌تر می‌کند.
علاوه بر این، محل مطالعه و انجام تکالیف درسی فرزندتان را نیز قبل از شروع مدرسه تعیین کنید. این نکته مهمی است که فرزند شما محل راحت و ساکتی برای این کار در اختیار داشته باشد. این مساله حتی در مورد کودکستانی‌ها هم صادق است زیرا این روزها اغلب آن‌ها نیز تکالیف خانگی دارند. همچنین بهتر است روال‌های آماده‌سازی فرزند برای رفتن به مدرسه، نظیر آماده کردن لباس از شب قبل، قرار دادن کفش‌ها جلوی در و ... ، را پیش خود مرور کنید تا برای شروع مدرسه آمادگی کافی داشته باشید و تغییر برنامه زندگی در شروع سال تحصیلی، شما را دچار استرس نکند.

با همدیگر صحبت کنید

 
یکی از بهترین شیوه‌های از بین بردن اضطراب «بازگشت به مدرسه» و آماده شدن برای سال تحصیلی جدید، صحبت کردن با فرزند خود درباره احساس او از مدرسه رفتن است. بگذارید فرزندتان به شما بگوید که چه چیزهایی برایش جالب و چه چیزهایی نگران کننده است. اگر فرزندتان به اظهار نظر منفی در مورد مدرسه رفتن پرداخت، فوراً به مخالفت با او برنخیزید و اجازه دهید احساسش را راحت بیان کند. سپس به او در یافتن راه حل و یا تغییر تمرکز و توجهش به چیزهای مثبت مثل دیدن دوستان، یادگیری مطالب جدید و رشد و بالندگی، کمک کنید. این کار به فرزند شما احساس آرامش و راحتی بیشتری می‌بخشد و به شما نیز کمک می‌کند تا از انتظارات او آگاه شوید و به دنبال چاره‌جویی باشید. ایجاد یک فضای ارتباطی باز و راحت بین والدین و فرزندان بسیار اهمیت دارد و هنگامی که فرزند بداند که شما همواره برای حمایت از او و ارتباط باز و آزادانه دردسترسش قرار دارید، نه تنها به یکی از مهم‌ترین توصیه‌های تعلیم و تربیت فرزند عمل کرده‌اید بلکه راه را برای موفقیت تحصیلی او نیز هموارتر خواهید ساخت.

سخن پایانی

 مهم‌ترین نکته‌ای که در مقابله با اضطراب بازگشت به مدرسه باید به یاد داشت، آمادگی (ذهنی، تدارکاتی و ...) و تأکید بر نکات مثبت (دوستان، مطالب تازه، معلمان خوب، رشد و ...) است. اگر شما علاقه‌مندی خود را به چیزهایی که سال تحصیلی جدید به همراه خود آورد نشان دهید، مطمئن باشید که فرزندتان با شما همراه خواهد شد و اضطراب و تنش جایش را به اشتیاق و هیجان خواهد داد.
 
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health
 
منبع: روان‌یار
 
 
 
 
 
مطالب مرتبط:
 
 
استرس
 
چگونه با ورزش بر اضطراب خود غلبه کنیم
 
آیا کوله پشتی شما مناسب است
 
مضطربید؟ این گیاه را استفاده کنید
 
چرا کودکم از جدایی می‌ترسد