زمینه خانوادگی، همکلاسی‌ها و دوستان همگی بر فرد و رفتارفرد تأثیر می‌گذارند. هنگامی که گروهی که به آن تعلّق دارند، مصرف مواد خاصی را «عادی» تلّقی کنند.....

 

افزایش سرسام آور مصرف مواد مخدر در جهان و قاچاق روز افزون این مواد ، پیامدهای وحشتناکی خواهد داشت که مستقیما نسل جوان و بشریت را تهدید می‌کند. گسترش شبکه قاچاق بین‌المللی و دام اعتیاد ، میلیون‌ها نفر جوان را به فساد و کام مرگ می‌کشاند و سوداگران مرگ را به ثروت و قدرت می‌رساند. اعتیاد یک مسئله بزرگ بهداشتی و اجتماعیست و دارای جنبه‌های متعدد ، فرهنگی ، روانی ، اخلاقی،اقتصادی، سیاسی و حقوقی است.لذا نگاهی نو به اعتیاد ،در سیمرغ می کوشد تا با دادن آگاهی بیشتر به شما عزیزان درباره سرانجام نکبت‌بار اعتیاد،در پیشگیری و مهار آن کمکی موثر به ‌شمار ‌آید.

پیشگیری موثرترین شیوه مقابله با اعتیاد

اساس پیشگیری تعلیم و تربیت ، راهنمایی ، مشورت و ارشاد خانواده‌هاست این آموزش باید در یک طیف گسترده اعم از رسمی و غیر رسمی صورت پذیرد و بویژه از رسانه‌های گروهی ( رادیو و تلویزیون،اینترنت و.....) در جهت آموزشی ونهایتا پیشگیری از اعتیاد نخست با تحلیل کلیه عوامل احتمالی اعم از فرهنگی ، اجتماعی ، خانوادگی ، تحصیلی و غیره که افراد سالم را بسوی این انحراف عظیم اخلاقی ، اجتماعی و خانوادگی سوق میدهد، کمال استفاده بعمل آید. آنگاه مسئولان تعلیم و تربیت ، والدین وعلما ، روانشناسان و سایر صاحب نظران شیوه‌های مقابله را در چارچوب اصول اخلاقی ومنطقی ارائه نمایند.

زمینه خانوادگی، همکلاسی‌ها و دوستان همگی بر فرد و رفتارفرد تأثیر می‌گذارند. هنگامی که گروهی که به آن تعلّق دارند، مصرف مواد خاصی را «عادی» تلّقی کنند، احتمال مصرف توسط او نیز بیشتر می‌شود.

تعیین این که آیا برخی ویژگی‌های شخصیتی خاص به اعتیاد می‌انجامد یا نه، هنوز امکان‌پذیر نیست امّا آنچه مشخص شده این است که معتادان غالباً از ضعف ساختار و شفافیت در تعلیم و تربیت رنج می‌برند. عوامل دیگر عبارتند از کمبود امنیت، عشق و توجه. همچنین توجه بیش از حد از سوی پدر و مادر و یا ساختارهای خشک آموزشی و تحصیلی نیز می‌توانند نقش داشته باشند. خانواده‌ای که در آن‌ها پدر یا مادر به مصرف بیش از حدّ الکل بپردازد، زمینه‌ساز اعتیاد فرزندان است. همچنین آسیب‌‌های دوران جوانی (رویدادهای سخت و شدید) مانند سوء استفاده جنسی و یا ضرب و شتم جسمی می‌تواند نقش داشته باشد

برای آشنایی بیشتر با این مقوله خانمان سوز به شما دوست عزیز پیشنهاد می کنیم که مقالات ذیل را که از جنبه های مختلف فرهنگی ،اجتماعی و پزشکی به بررسی پرداخته است مطالعه نمایید امید است مفید فایده قرار گیرد.

 اعتیاد چیست ؟؟ (قابل نمایش)
نگاهی به تاریخچه و مصرف قرصهای روانگردان (قابل نمایش)
 علل گرایش جوانان و نوجوانان به سوء مصرف مواد اعتیادآور  (قابل نمایش)
سیگار کشیدن اجباری!! (قابل نمایش)
تصویر اعتیاد در سینمای ایران (قابل نمایش)
واقعیت‌هایی درباره اعتیاد و افسردگی (قابل نمایش) 
مواد غذایی مفید برای ترك سیگار (قابل نمایش)
روشهای فوق العاده ترك سیگار در 6 هفته!! (قابل نمایش)
اعتياد نوجوانان و جوانان ! (قابل نمایش)
تاریخچه اعتیاد در ایران و جهان (قابل نمایش)
 ارتباط متقابل افسردگی و اعتیاد (قابل نمایش)
اعتیاد ؛ جرم یا بیماری (قابل نمایش)
تغذیه در افراد سیگاری، چگونه باید باشد؟
 (قابل نمایش)
سیگار میراث شوم سینما، برای نوجوانان (قابل نمایش)
 قرص‌های روانگردان؛ تهدید خاموش نسل جوان! (قابل نمایش)
چند پرسش و پاسخ در مورد افسردگی و اعتیاد (قابل نمایش)
شما رابه جان مادرتان به این 22 دلیل سیگار نکشید! (قابل نمایش)
اعتياد؛ آموزش و نقش رسانه ها (قابل نمایش)
شیطان همکار (قابل نمایش)
حقایق شگفت انگیزی درباره اعتیاد (قابل نمایش)
نقش والدین در پیشگیری از سیگار کشیدن فرزندان (تاریخ نمایش: 02/8/87)
 
 
 گروه سلامت، فرهنگی و سبک زندگی سیمرغ