9 علامت نشان د هنده بدرفتاری و سوء استفاده از کودکان
سوء رفتار با کودک در تمام سطوح اجتماعی، اقتصادی و جنسی رخ می دهد و متاسفانه اغلب از سمت نزدیکان کودک است

علایم سوء استفاده از کودکان

شاید پذیرشش برای شما سخت باشد ولی یک کودک بی گناه و آسیب پذیر می تواند توسط اطرافیانش مورد سوء استفاده و آزار و اذیت قرار بگیرد. متاسفانه سوء استفاده از کودکان شایع تر از چیزی است که تصور میکنید. حتی ممکن است جلوی چشمانتان رخ بدهد یا حتی در خانواده خودتان باشد.

سوء رفتار با کودک در تمام سطوح اجتماعی، اقتصادی و جنسی رخ می دهد. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت World Health Organization یا به اختصار WHO یک چهاارم بزرگسالان گزارش داده اند که در کودکی با سوء استفاده فیزیکی روبرو شده اند.

بیشتر بدانید : کودک من آزار جنسی دیده است؟

بیشتر بدانید : پیشگیری از کودک آزاری با چند مهارت ساده


برای داشتن یک تصویر واضح از بدرفتاری و سوء استفاده از کودکان، بدرفتاری هایی که به سلامت جسم و روح کودک آسیب می رساند را به طور خلاصه اینجا بیان می کنید.

signs-of-abuse-in-children-e1554908744687.jpg

سوء استفاده روحی و روانی از کودک : این رفتار فقط به ابراز نکردن توجه و عاطفه به کودک گفته نمی شود بلکه توجه نکردن به نیاز های عاطفی و عدم توجه به اودر موارد لازم است. این سوء  رفتار شامل توهین، تکرار جملاتی که به کودک احساس بی ارزش بدن می دهد یا تخریب رفتار و افکار اوست. همچنین شامل جداکردن کودک از خانواده یا محیط اطراف است. این نوع بدرفتاری معمولا به سختی قابل تشخیص است و کمتر شناخته می شود.

بدرفتاری فیزیکی با کودک : که شامل ایجاد آسیب بدنی به کودک می شود و به هر نوع مجازات فیزیکی یا غفلت فیزیکی که نیاز به مراقبت ودرمان داشته باشد گفته می شود.

غفلت فیزیکی یا عاطفی : رها کردن کودک و توجه نکردن به نیاز های او از جمله نیاز های اساسی مانند غذا، مسکن، لباس، تحصیل، ماقبت های پزشکی یا غفلت عاطفی.

سوء استفاده جنسی : که شامل طیف گسترده ای از انجام اعمال جنسی در یک کودک می شود که حتی ممکن است شامد تهدید یا توهین های کلامی جنسی باشد.


افزایش رفتارهایی که نشان دهنده سنین پایین تر است

neglected-child-e1554908639595.jpg

کودکانی که مورد بدرفتاری قرار می گیرند ممکن است رفتارهایی را از خود بروز دهند که مختص سنین پایین تر است  مثلا مکیدن انگشت، ادرار شبانه، ترس از تاریکی یا ترس از غریبه ها.


اجتناب از مکان یا افراد خاص

کودکی که مورد آزار قرار گرفته باشد ممکن است ابراز نگرانی و اضطراب کند و هنگام بازکشت به خانه یا مکانی خاص علایم اضطراب یا ترس نشان دهند. به همین ترتیب ممکن است ترسی غیر معمول از مکان یا فردی خاص داشته باشند.


علایم سوء استفاده از کودکان : اختلال غذا خوردن

استرس، ترس و اضطراب ناشی از سوء رفتار می تواند منجر به تغییر رفتارهای تغذیه ای کودک شود که منجر به کاهش یا افزایش وزن خواهد شد.


علایم سوء استفاده از کودکان : اختلال خواب

کودکی که مورد آزار و بدرفتاری قرار می گیرد نشانه های خستگی ناشی از اختلال خواب را بروز می دهد.


عملکرد تحصیلی ضعیف یا کمال گرایی

غیبت بیش از حد و بی توجهی در کلاس ممکن است نشانه سوء استفاده از کودک باشد. از سویی دیگر برخی کودکان که مورد آزار قرار می گیرند ممکن است افرادی کمال گرا شوند و به دنبال عضق و پشتیبانی ای باشند که در خانه دریافت نمی کنند.


علایم سوء استفاده از کودکان : عدم مراقبت شخصی و بهداشتی

کودکانی که مورد سوء رفتار قرار می گیرند به نظر شلخته می رسند و ممکن است لباسی که پوشیده اند مناسب هوای آن روز نباشد.


علایم سوء استفاده از کودکان : رفتار پر خطر

کودکانی که مورد آزار قرار می گیرند جرات انجام فعالیت های پر خطر مانند مصرف مواد، نوشیدن الکل یا حمل سلاح را پیدا می کنند.


علایم سوء استفاده از کودکان : رفتار جنسی نامناسب

این کودکان رفتار جنسی زیادی دارند و حتی ممکن است از کلمات جنسی به صورت واضح استفاده کنند.


علایم سوء استفاده از کودکان : مصدومیتهای ناشناخته

وقوع مکرر سوختگی یا کبودی می تواند نشانه بدرفتاری با کودک باشد به خصوص اگر توضیح درستی در مورد آن ها ندارد.


مشکلات بزرگسالانی که در کودکی مورد بدرفتاری قرار گرفته اند

abused-children-576x384.jpg

گاهی اوقات کوکان حتی متوجه نیستند که مرد آزار قرار گرفته اند. در بیشتر موارد والدین، اعضای خانواده و کسانی که باید مراقب کودک باشند از او سوء استفاده می کنند. بنابراین تاثیر روانشناختی بیشتر است وزخم هایی نامرئی در روان کودک ایجاد می شود که تا بزرگسالی ادامه دارد.

بسته به نوع بدرفتاری که روی کودک اعمال شده، در بزرگسالی ممکن است با هر یک از مشکلات روانشناختی زیر روبرو شود:

اضطراب : کسانی که مورد سوء استفاده قرار گرفته اند ممکن است در برابر افراد یا موقعیت هایی که این بدرفتاری را برایشان یادآوری می کنند دچار اضطراب شوندو آن ها ممکن است از صمیمیت جنسی، رفتارهای اجباری و حملات هراس رنج ببرند.

خشم : ممکن است خشم شدید نسبت به خود یا سوء استفاده کنندگان خود داشته باشند. بویژه زمانی که اعتقاد دارند باید سوء استفاده را متوقف کنند.

خودتخریبی : روی آوردن به مواد مخدر و الکل. حتی ممکن است به خود صدمه بزنند و فرصت های پیشرفت حرفه ای و عاطفی را از خود بگیرند.

متاسفانه بدترین اتفاقی که ممکن است برای یک فردی که در کودکی مورد سوء استفاده قرار گرفته است تبدیل شدن او به یک سوء استفاده کننده از کودکان باشد و این چرخه تباهی می تواند تا همیشه ادامه پیدا کند.


بیشتر بدانید : علل کودک آزاری در ایران

بیشتر بدانید : با این عادت ها به روان کودکتان آسیب وارد نکنید!



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ