کنترل استرس کنکور با چند روش ساده
 استرس کنکور یکی از معضلاتی است که بسیاری از نوجوانان این روزها با آن درگیر هستند، اما می توان به استرس کنکور غلبه کرد، در این باره با یک متخصص روانپزشکی صحبت کرده ایم

استرس کنکور را چگونه کاهش دهیم؟

دکتر مصطفی، متخصص روانپزشکی و عضو هیأت علمی دانشگاه، حمدیه با بیان اینکه استرس به معنای عوامل فشارزای روانی است، گفت: معمولاً به دنبال بروز حوادث و یا شنیدن برخی اخبار و اتفاقات، احساس نگرانی، ترس و استرس را در افراد تشدید می‌کند، در این حالت فرد می‌تواند با ورزش، تمرکز بیشتر، استراحت و تغذیه مناسب شرایط استرس زای موجود را به صورت سالم مدیریت کند.

بیشتر بدانید : تاثیر استرس بر کدام قسمت های بدن است؟

بیشتر بدانید : کاهش سریع استرس با چند روش ساده و مهم

برخی نشانه‌های استرس در افراد دارای زمینه بیماری‌های اضطرابی عبارتند از: افزایش تپش قلب، داغ شدن بدن و عدم تمرکز ذهن. این دسته از افراد باید درباره وضعیت خود و سابقه وجود اضطراب و بیماری اعصاب در خود و یا خانواده خود حتماً با روان پزشک مشورت کنند تا در صورت تشخیص پزشک از دارو و یا روان‌درمانی استفاده کنند.

اغلب اوقات در این شرایط فرد به صورت جدی از خواب و خوراک افتاده و به دنبال عدم توانایی برای تمرکز ذهن دچار افت شدید عملکرد درسی می‌شود. البته این‌ها واکنش‌هایی است که از حد متعارف خارج شده و فرد در این شرایط باید حتماً به پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز دارو مصرف کند. در شرایطی که واکنش‌ها متعارف باشد فرد باید به تنهایی استرس و اضطراب خود را مدیریت کند.

به دلیل رقابت سنگین شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری و جو حاکم در سیستم آموزشی کشور ما در رابطه با کنکور، واکنش‌های استرسی افراد در این برهه زمانی بسیار بالاست، البته از نظر متخصصین، بخش زیادی از این استرس‌ها طبیعی و فیزیولوژیک بوده و می‌توان با یادگیری مدیریت استرس، شرایط حاکم را مدیریت کرد.

با توجه به اینکه مراجعان در برهه زمانی کنکور دچار بیماری حاد اضطرابی نبوده و تنها مساله آن‌ها استرس آزمون و کنکور است، باید گفت: همه انسان‌ها در زمان بروز حوادث و مشکلات مختلف، احساس نگرانی کرده و خواب و خیال و تغذیه آنان دچار اختلال می‌شود. به طور طبیعی همه آدم‌ها در شرایط ویژه این حالت‌ها را تجربه می‌کنند که این بیماری نیست، بلکه پاسخ فیزیولوژیک بدن به استرس و اضطراب است.

استرس

توصیه کلی این است که دانش‌آموزان و دانشجویان در زمان آماده سازی خود برای شرکت در آزمون خیلی فشارهای جدی به خود وارد نکرده و ساعات درس خواندن خود را به صورت بهینه مدیریت کنند، به عنوان نمونه پشت سرهم درس نخوانند، بلکه زمانبندی درس خواندن خود را به دوره‌های یک تا ۱.۵ ساعت تقسیم‌بندی کنند و در بین آن استراحت‌های کوتاهی داشته باشند. چراکه ساعت‌های طولانی مطالعه به کاهش تمرکز فرد منجر می‌شود.

داوطلبان روزهای آخر نزدیک به کنکور ساعت‌های طولانی مطالعه نکنند، دانش آموزان یا دانشجویان حتماً قبل از امتحان به خودشان استراحت داده و بیشتر اوقات خود را با ورزش و تفریح پر کنند تا ذهنشان آزاد شود. افرادی که تا آخرین لحظه درس خوانده و به خودشان فشار می‌آورند معمولاً در روز امتحان دچار اضطراب شده و برای پاسخگویی به سوالات با مشکل روبرو می‌شوند.

ریتالین دارویی است که اغلب برای افراد دارای اختلال توجه و تمرکز تجویز می‌شود، با این‌حال برخی از افراد به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنند که گاه منجر به افزایش اضطراب، بی قراری، ناآرامی و توهم در فرد شده و تصورات موجود در رابطه با اثر این دارو در بیداری‌های بلندمدت افراد، غلط است.


بیشتر بدانید : استرس و اضطراب شدید دارید اگر اکثرا این علایم جسمانی را تجربه می کنید!

بیشتر بدانید : چه غذاهایی برای استرس خوب است و چه غذاهایی بد؟

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir