با دختران نوجوان در مورد افسردگی صحبت کنید، به این دلایل!
احتمال افسردگی در دختران نوجوان بیش از گروه های دیگر است، به همین دلیل توصیه می شود که با این گروه بیشتر از دیگران در مورد افسردگی صحبت شود که علت آن را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم

افسردگی در دختران نوجوان را جدی بگیرید

آمارها نشان می‌دهند که افسردگی در میان نوجوانان (مخصوصا دختران نوجوان) رو به افزایش است، اما بیشتر این دختران از روندهای درمانی مناسب برخوردار نیستند. مشکلات سلامت روان هنوز در بسیاری از نقاط جهان با نوعی برچسب ننگ‌‌آمیز همراه هستند و همین باعث می‌شود که صحبت کردن درباره این مشکلات و تلاش برای حل آنها به موضوعی ممنوعه و آزاردهنده برای والدین تبدیل شود. 

بیشتر بدانید : انواع افسردگی و علائم هر نوع افسردگی را بشناسید!

بیشتر بدانید : حمایت از فرد مبتلا به افسردگی با این راهکارها

چرا احتمال افسردگی در میان دختران نوجوان بیشتر است؟

دلیل بالا بودن این احتمال در میان دختران نوجوان هنوز روشن نیست، اما محققان می‌گویند که این مساله می‌تواند به بالا بودن درجه عوامل خطر افسردگی در میان دختران نوجوان مرتبط باشد. برای مثال، دختران نوجوان بیشتر در معرض آزار و اذیت اینترنتی قرار می‌گیرند. حتی خود استفاده نامناسب از موبایل هوشمند هم با افزایش ابتلا به افسردگی در میان دختران نوجوان ارتباط دارد.

متفاوت بودن نحوه اجتماع‌پذیری دختران نسبت به پسران هم عامل مهم بعدی است. دختران نوجوان بسیار زیاد درباره مشکلاتشان با گروه همسالان خود صحبت می‌کنند، اما به راه‌حل‌ها توجهی ندارند و تکرار صحبت درباره مشکلات هم درنهایت به نشخوار فکری درباره جنبه‌های منفی زندگی منجر می‌شود. 

صحبت کردن با دختران نوجوان درباره سلامت روان

اگرچه آگاهی داشتن والدین نسبت به نشانه‌های افسردگی در نوجوانان بسیار مهم است، اما مراقبت و رسیدگی درست به نوجوانان و همچنین صحبت کردن با آنها درباره افسردگی هم اهمیت ویژه‌ای دارد. 

دختران نوجوان معمولا نمی‌توانند افسردگی خودشان را تشخیص بدهند، اما علائم بدنی مثل درد معده یا سردرد را تجربه می‌کنند یا خستگی دائمی و افزایش تحریک‌پذیری عصبی را حس می‌کنند. بعضی از آنها حتی نمی‌دانند که چطور درباره سخت بودن اوضاعشان با والدین صحبت کنند. پس اگر ابتدا والدین با آنها درباره افسردگی صحبت کنند، کار را برای فرزندشان راحت‌تر خواهند کرد. این راهکارهای ساده به والدین کمک می‌کنند تا گفت‌وگوی مناسبی با دختران نوجوان درباره افسردگی داشته باشند:

  1. درباره خلق‌وخوی دخترتان با او صحبت کنید: گاهی اوقات والدین باید درباره مساله خلق‌وخوی نوجوانان با آنها صحبت کنند. البته این کار باید در یک فضای دوستانه و صمیمی انجام بگیرد تا نوجوانان بتوانند به شما اعتماد کنند و درباره احساسات درونی خود با شما صحبت کنند. 

  2. به فرزندتان بگویید که بهتر است به پزشک یا درمانگر مراجعه کنید: بیشتر نوجوانان ترجیح می‌دهند که از والدینشان برای مراجعه به پزشک یا درمانگر درخواستی نکنند، درحالی که بسیاری از آنها هم نمی‌دانند که چنین گزینه‌ای هم وجود دارد. اما مطرح شدن این موضوع به شیوه صحیح از سوی والدین می‌تواند شرایط را به نفع نوجوانان تغییر دهد.

  3. او را تشویق کنید که با پزشکان صحبت کند: وقتی که برای چکاپ‌های دوره‌ای نزد پزشک می‌روید، فرزندتان را تشویق کنید که درباره مشکلاتش با پزشک صحبت کند. توضیح دادن مشکلات جسمانی یا دیگر مشکلات احتمالی می‌تواند با پیگیری‌های درمانی مناسب همراه شود. 

  4. تجربه مشابه خودتان را برای فرزندتان توضیح دهید: اگر خودتان هم قبلا با افسردگی یا دیگر مشکلات سلامت روان مواجه بوده‌اید، بهتر است درباره این تجربه با فرزندتان صحبت کنید. البته به‌هیچ‌وجه نباید خودتان را با او مقایسه کنید. مقایسه سریعا تلاش‌های شما و فرزندتان را بی‌اعتبار می‌کند. 

  5. از فرزندتان درباره افسردگی در گروه دوستان یا همسالانش بپرسید: بعضی از نوجوانان ترجیح می‌دهند که به‌جای صحبت مستقیم درباره خودشان، ابتدا درباره مشکلات گروه دوستان یا همسالان خودشان صحبت کنند. با این راهکار می‌توانید راحت‌تر با نوجوانان درباره افسردگی و مشکلات سلامت روان صحبت کنید. 

بیشتر بدانید : راهکارهایی برای کمک به افرادی که افسرده هستند

بیشتر بدانید : 10 روش طبیعی برای درمان افسردگی

بیشتر بدانید : نشانه های پنهان افسردگی را بشناسیم

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir