اختلال خوردن چیست و علاوه بر چاقی چه خطراتی برای سلامت دارد؟
 اختلال خوردن یا اختلال پرخوری در واقع یک مشکل روحی است و با پرخوری کردن های معمولی متفاوت است و تاثیراتی بر سلامت بدن دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود

 تاثیرات اختلال خوردن یا اختلال پرخوری بر بدن

اختلال پرخوری یا اختلال خوردن Binge – Eating Disorder نوعی اختلال روحی محسوب می شود و برای درمان آن در کنار برنامه غذایی و رژیم های خاص از داروهای ضد افسردگی نیز استفاده می شود. این اختلال علاوه بر مشکلات روحی باعث بروز بیماری ها و مشکلات جسمی نیز می شود که در ادامه به مهم ترین مشکلات و پیامدهای اختلال پرخوری اشاره می شود. 


اضافه وزن و چاقی 
وزن کردن

اگر در یک مدت زمان کوتاه و به طور منظم مقدار زیادی غذا می خورید، احتمالا به اختلال پرخوری binge eating disorder یا BED دچار هستید. این اختلال به شکل های مختلف بر روی سلامت تاثیر می گذارد، اما دو مورد از مهم ترین خطرات اختلال پرخوری چاقی و اضافه وزن است. دو سوم مبتلایان به این اختلال دچار چاقی مفرط هستند، گرچه اکثر مردم حتی افرادی که دارای اندازه متعادل هستند، ممکن است به این اختلال دچار باشند. 


در مورد اضافه وزن خود چه کنیم؟
ورزش روی تردمیل

کاهش وزن و از بین بردن چربی ها را یکی از اهداف خود قرار دهید. با ورزش کردن، کنترل میزان غذایی که می خورید و انتخاب غذای سالم می توانید یک وزن ایده آل داشته باشید. اما ممکن است به یک برنامه ویژه نیاز داشته باشید که علاوه بر کاهش وزن می تواند اختلال پرخوری را نیز درمان کند. پزشک می تواند در پیدا کردن یک برنامه مناسب به شما کمک کند. 


دیابت نوع 2 
بشقاب خالی غذا

پرخوری ممکن است منجر به بروز دیابت شود، به این معنا که بدن نمی تواند به درستی از هورمون انسولین استفاده کند و در نتیجه کنترل سطح قند خون بدن سخت خواهد شد. به مرور زمان این مسئله به کبد، چشم ها و قلب آسیب می زند. 


چطور دیابت را کنترل کنیم؟
اندازه گیری قندخون

هر چه بیشتر در مورد دیابت بدانید، بهتر می توانید آن را کنترل کنید. برای کنترل دیابت لازم است قند خون خود را به طور منظم چک کنید، یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید و ورزش کنید. به علاوه ممکن است برای کنترل دیابت به دارو احتیاج داشته باشید، اما لزوما همه نیاز به مصرف دارو ندارند. 


افسردگی و اضطراب 
دختر ناراحت

اختلال پرخوری معمولا با مشکلات همراه می شود. پزشکان تصور می کنند عوامل زیادی منجر به بروز اختلال پرخوری می شوند، بنابراین نمی توان با اطمینان گفت اضطراب یا اافسردگی منجر به بروز اختلال خوردن می شوند. اما مبتلایان به اختلال پرخوری اغلب نسبت به بیماری خود احساس شرم و گناه می کنند و اکثر مبتلایان سعی می کنند آن را پنهان کنند. 


چطور اختلالات خلقی را کنترل کنیم؟ 
جلسه دوستانه

خوراکی های مغذی بخورید، ورزش کنید و به اندازه کافی بخوابید، چرا که تمام این عادت های سالم به شما کمک می کنند به راحتی با اضطراب و افسردگی مقابله کنید. اما درمان اختلال پرخوری شامل جلسات مشاوره و داروهای ضد افسردگی است. 


مشکلات گوارشی 
قفل در

سوزش طولانی مدت سر دل و سندروم روده تحریک پذیر مشکلات دیگری است که برای مبتلایان به اختلال پرخوری بروز می کند. این دو مشکل، سوزش سر دل و سندروم روده تحریک پذیر، اغلب با اضافه وزن و چاقی در ارتباط هستند. از این رو پزشک ها مطمئن نیستند که آیا اختلال پرخوری منجر به بروز این مشکلات می شود یا اضافه وزن ناشی از آن. 


درمان سوزش سر دل و سندروم روده تحریک پذیر 
قرص,دارو

سوزش سر دل در صورتی که بهبود پیدا نکند، می تواند منجر به بروز مشکلات جدی شود، از جمله آسیب دیدن مری (لوله ای که دهان را به معده متصل می کند). اگر دو بار یا بیشتر از دو بار در هفته دچار سوزش سر دل می شوید، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک احتمالا داروهایی برایتان تجویز خواهد کرد و یا شما را به متخصص گوارش ارجاع خواهد داد. در مورد سندروم روده تحریک پذیر لازم است یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید و استرس خود را کاهش دهید، اما ممکن است به دارو هم احتیاج داشته باشید.

 

بیماری سنگ کیسه صفرا 
سنگ کیسه صفرا

مشکلات و بیماری های زیادی با اختلال پرخوری در ارتباط هستند – مانند چاقی، کلسترول بالا، تری گلیسرید بالا (چربی خون) و افزایش وزن. یکی از مهم ترین آنها افزایش خطر بروز بیماری سنگ کیسه صفرا است. صفرا کیسه کوچکی است که زیر کبد واقع شده است. یکی از رایج ترین بیماری های این عضو سنگ کیسه صفراست که بر اثر تجمع کلسترول یا مایع صفرا در این اندام بروز می کند. 


درمان سنگ صفراوی 
نوشتن نسخه

این سنگ ها با جراحی قابل درمان هستند و یا ممکن است لازم شود کیسه صفرا کامل برداشته شود. گاهی پزشک داروهایی تجویز می کند که سنگ کیسه صفرا را حل می کنند، اما این داروها یک درمان دائمی و ماندگار محسوب نمی شوند. 


سکته مغزی و بیماری قلبی 
گلبولهای قرمز

فشار خون بالا و کلسترول بالا در مبتلایان به اختلال پرخوری رایج است و این دو عارضه خطر بروز سکته مغزی و بیماری قلبی را افزایش می دهد. زمانی که فشار خون برای مدت زیادی بالاست، به رگ ها فشار وارد می شود. کلسترول بالا نیز منجر به مسدود شدن رگ ها می شود. 


تغییرات سازنده و دوستدار قلبتان انجام دهید 
بشقاب غذا,ماهی

سیگار را ترک کنید، وزن اضافه خود را کاهش دهید و برای کاهش فشار خون خود به طور منظم ورزش کنید. همین اقدامات به کاهش کلسترول نیز کمک می کنند. علاوه بر این ها یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید، سرشار از سبزیجات، علات سبوس دار و پروتئین بدون چربی. پزشک نیز ممکن است داروهایی تجویز کند که سطح کلسترول و فشار خون را کاهش می دهند. 


بیشتر بدانید : پرخوری شما نتیجه یک اختلال عصبی است!

بیشتر بدانید : اختلال خوردن چیست؟

بیشتر بدانید : آشنایی با اختلالات خوردن

بیشتر بدانید : آنورکسیا چیست که باعث لاغر شدن آنجلینا جولی شده است؟

بیشتر بدانید : ستاره هایی که به پرخوری عصبی مبتلا هستند


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ 
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ