اختلال دو قطبی یا بایپولار چیست؟ + انواع اختلال دو قطبی
 اختلال دو قطبی ی بایپولار نوعی اختلال روحی و روانی است که فرد در آن دچار نوسانات خلقی می شود، در ادامه با جزئیات بیشتری به معرفی این بیماری می پردازیم

 اختلال دو قطبی یا اختلال بایپولار چیست؟

اختلال دو قطبی یا اختلال بایپولار نوعی بیماری روحی است که با نوسانات شدید روحی همراه است. نشانه های این اختلال عبارتند از تغییر شدید خلق و خو که با دوره های جنون و افت شدید روحی، که افسردگی نامیده می شود، همراه است. اختلال دو قطبی با عنوان بیماری دو قطبی یا افسردگی جنون آمیز شناخته می شود. 

مبتلایان به اختلال دو قطبی در کنترل کارهای روزمره خود و یا فعالیت های خود در محل کار و در مدرسه و همچنین در برقراری ارتباط دچار مشکل هستند. درمانی برای اختلال دو قطبی وجود ندارد اما گزینه های مختلفی وجود دارند که می توانند به بهبود و مدیریت علائم کمک کنند. بهتر است علائم اختلال دو قطبی را بدانید که بتوانید از فرد مبتلا بهتر مراقبت کنید. 


حقایقی در مورد اختلال دو قطبی 
مرد ناراحت

اختلال دو قطبی بیماری نسبتا شایعی است. به طور متوسط علائم این بیماری از سن 25 سالگی به بعد نمایان می شود. 

افسردگی ناشی از اختلال دو قطبی حداقل دو هفته طول می کشد. دوره جنون در اختلال دو قطبی چند روز یا چند هفته طول می کشد. برخی مبتلایان در طول سال چندین دوره نوسانات خلقی را تجربه می کنند، ددر حالیکه برخی دیگر به ندرت این حالات را تجربه می کنند. 


علائم اختلال دو قطبی 

سه نشانه مهم و اصلی در اختلال دو قطبی مشاهده می شود: جنون mania،  شیدایی یا جنون خفیف یا نیمه شیدایی hypomania، افسردگی. 

زمانی که فرد بیمار در دوره شیدایی یا جنون به سر می برد، احساسات و عواطف او شدیدتر شده اند، فرد احساس هیجان و تحریک می کند و انرژی وی خیلی بیشتر از قبل است. در دوره شیدایی فرد بیمار ممکن است رفتارهای دیگری نیز از خود نشان دهد، از جمله : 

  • صرف هزینه های خیلی زیاد 
  • برقراری رابطه جنسی پرخطر 
  • مصرف مواد 


شیدایی خفیف بیشتر با نوع دوم اختلال دو قطبی در ارتباط است. این حالت شبیه به دوره شیدایی است اما به آن شدت نیست. بر خلاف شیدایی، دوره شیدایی خفیف منجر به بروز مشکلات کاری یا مشکل در مدرسه و برقراری ارتباطات اجتماعی نمی شود. با این حال مبتلایان به شیدایی خفیف همچنان تغییراتی در خلق و خوی خود مشاهده می کنند. 

در دوره افسردگی ناشی از اختلال دو قطبی علائم زیر را مشاهده می کنید: 

  • ناراحتی شدید 
  • یاس و ناامیدی
  • از دست دادن انرژی 
  • عدم علاقه به فعالیت هایی کهه زمانی فرد از انجام آنها لذت می برد 
  • دوره های خیلی کم یا خیلی زیاد خواب 
  • فکر به خودکشی 


تشخیص اختلال دو قطبی بسیار سخت است، چرا که علائم آن بسیار متنوع هستند. 


علائم اختلال دو قطبی در زنان 
اختلال دو قطبی

زنان و مردان به یک اندازه به این اختلال دچار می شوند، با این حال علائم اختلال دو قطبی در زنان و مردان متفاوت است. در بسیاری از موارد زن مبتلا به اختلال دو قطبی دارای علائم زیر است: 

  • بیماری در دهه 20 یا 30 زندگی تشخیص داده می شود. 

  • دوره های شیدایی خفیف تر هستند 

  • دوره های افسردگی بیشتر از دوره های شیدایی هستند 

  • تعداد دوره های جنون و افسردگی در سال بیشتر است که به آن چرخش سریع گفته می شود 

  • همزمان با اختلال دو قطبی شرایط دیگری را نیز تجربه می کند، مانند بیماری های تیروئید، اضافه وزن، اختلالات اضطراب و میگرن 

  • بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به اختلال سوء مصرف الکل قرار دارند. 

به علاوه زنان مبتلا به اختلال دو قطبی بیشتر در معرض عود بیماری هستند. علت این مسئله تغییرات هورمونی است که در بدن زنان بر اثر قاعدگی، بارداری یا یائسگی بروز می کند. 


علائم اختلال دو قطبی در مردان 
اختلال دو قطبی

همانطور که پیش از این هم بیان شد نشانه های اختلال دو قطبی در مردان و زنان متفاوت است. علائم اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی در مردان به شرح زیر است:

  • افسردگی دو قطبی در مردان در سنین پایین تر تشخیص داده می شود 

  • دوره های افسردگی و شیدایی، به ویژه دوره شیدایی، خیلی شدیدتر است

  • مردان مبتلا به اختلال دو قطبی دچار مشکل سو مصرف مواد هم می شوند 

مردان مبتلا به اختلال دو قطبی کمتر از زنان به دنبال درمان آن هستند. به علاوه مردان مبتلا به این اختلال بیشتر به خودکشی اقدام می کنند که در اغغلب موارد این خودکشی ها منجر به مرگ می شود. 


انواع اختلال دو قطبی 

سه نوع اصلی اختلال دو قطبی وجود دارد: اختلال دو قطبی نوع 1، اختلال دو قطبی نوع 2 و اختلال خلقی متناوب یا اختلال خلقی ادواری یا سایکلوتایمیا Cyclothymia. در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم. 


افسردگی دو قطبی نوع 1 

در این اختلال دو قطبی حداقل یک بار حالت شیدایی یا جنون بروز می کند. فرد بیمار ممکن است قبل و بعد از حالت شیدایی دچار شیدایی خفیف یا افسردگی شدید شود. این نوع اختلال دو قطبی مردان و زنان را به یک اندازه تحت تاثیر قرار می دهد. 


اختلال دو قطبی نوع 2 

مبتلایان به این نوع اختلال دو قطبی دچار حالت افسردگی می شوند که حداقل دو هفته طول می کشد. به علاوه این افراد حداقل یک بار دچار شیدایی خفیف می شوند که حدود 4 روز طول می کشد. این نوع اختلال بیشتر در بین زنان شایع است. 


اختلال دو قطبی ادواری یا متناوب Cyclothymia

مبتلایان به این نوع اختلال دچار دوره های شیدایی و افسردگی می شوند. این نشانه ها کوتاه تر و خفیف تر از حالت شیدایی و افسردگی بروز کرده در اختلال دو قطبی نوع یک و دو است. اکثر مبتلایان به این نوع اختلال تنها یک یا دو ماه دچار این حالت ها می شوند. 


بیشتر بدانید : تفاوت اختلال دوقطبی و افسردگی

بیشتر بدانید : تشخیص اختلال دوقطبی چگونه است؟

بیشتر بدانید : علائم اختلال دو قطبی

بیشتر بدانید : اختلال دوقطبی، بیماری ونگوگ و زتاجونز!


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ