5 قدم برای روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها
بدون توجه به سن احتمالا چند خاطره ترسناک در حافظه خود دارید که همراه شما هستند که ناخودآگاه زندگی و تصمیمات شما را تحت تاثیر قرار می دهند

غلبه بر خاطرات ترسناک با 5 قدم موثر

زندگی تجربیات شیرین زیادی به ما می دهد. ولی چالش ها و سختی های بسیاری هم به همراه دارد. بدون توجه به سن احتمالا چند خاطره ترسناک در حافظه خود دارید که همراه شما هستند . این خاطرات مشکل ساز که به آن ها قطعات منفی حافظه می گوییم اغلب همراه با درد و آسیب هستند. چه از این خاطرات آگاه باشید چه نباشید، همراه شما هستند. در واقع هر چه آگاهی کمتری از این خاطرات داشته باشید، بیشتر ذهتنان را مسموم می کنند.

ضمیر ناخودآگاه راهی جالب برای نگه داشتن آسیب های گذشته و الگوهای ایجاد شده همراه ما دارد تا زمانی که به آن ها به صورت آگاهانه توجه کرده و حلشان کنید. این  فرایند روان شناختی بسیار شبیه به درمان زخم های فیزیکی است که با پوسته ای پوشانده شده اند. اگرچه ممکن است است از بیرون به نظر خوب شده باشد ولی در واقع هنوز زخمی است و نیاز به درمان دارد.

خاطرات ترسناک از درون شما را می خورند تا زمانی که مورد توجه قرار گرفته شده و انرژی های درمانگر به سمتشان گسیل شوند.

به عنوان مثال چند نمونه از خاطرات ترسناک که شما را کنترل می کنند، مردی را به نام جیسون در 35 سالگی تصور کنید که چندین سال است خاطره ای ترسناک را با خود به همراه دارد. این خاطره مخرب در زمان کودکی برایش پیش آمده و مربوط به عکس العمل بسیار شدید پدرش در مورد یک مشکل جزئی در مدرسه بوده است و مدام پدرش او را بازنده خطاب می کرده و میگفته که قرار نیست به جایی برسد.

یک روز پروژه ساخت آتشفشان جیسون روی کابینت ودیر ودیوار آشپزخانه فوران می کند و پدر جیسون او را در حال تمیز کردن خرابکاری است می بیند در حالی که انفجار آتشفشان هیچ آسیب واقعی به جایی نرسانده ولی پدر جیسون با چهره ای ترسناک  شدیدا با او دعوا می کند و او را احمقی می خواند که فقط خرابکاری می کند و یک بازنده است.

حافظه جیسون با تصویر صورت قرمز پدر و صدای بلندش به هم ریخته بود. این حافظه ترسناک تبدیل به یک بخش منفی در ذهن جیسون شده بود که تصویر او از خودش در سال ها بعد را می ساخت  دیدگاه او نسبت به خودش را کاملا تحت تاثیر قرار داده بود.

اگرچه  جیسون این  خاطره را عمیقا در ذهنش دفن کرده بود و وانمود می کرد وجود ندارد ولی او را رها نکرده بود.

آیا داستان جیسون برای شما آشناست؟ آیا شما هم نسخه های خودتان از این داستان را دارید؟ اگر شما هم مثل بسیاری از افراد ذهن خودآگاه و ناخودآگاهتان با خاطرات ترسناک مسموم شده ممکن است باخودتان بگویید بله من هم خاطرات ترسناکی دارم که از درون به من چسبیده اند. حالا چطور از آن ها خلاص شوم؟

زمانی که می خواهید خاطرات ترسناک را کنار بگذارید باید به قدرت خود برای این اقدام مثبت اعتماد داشته باشید.  چند قدم ساده به همراه صبر و استقامت در حل کردن این مشکل به شما کمک خواهد کرد.  هر چه بیشتر مراحل زیر را تمرین کنید مهارتتان برای کنار گذاشتن خاطرات ترسناک بیشتر خواهد شد.

بیشتر بدانید : آیا هیپنوتیزم واقعیت دارد؟

بیشتر بدانید : چرا بی دلیل گریه می کنیم؟


غلبه بر خاطرات ترسناک با مشاهده و جداسازی

مقابله با مشکلات کودکی

توجه داشته باشید زمانی که یک خاطره ترسناک وقدیمی شما را درگیر می کند باید بدون قضاوت آن خاطره مرور کنید. طوری به خاطره نگاه کنید انگار در حال تماشای یک فیلم هستید. تمرین کنید که خاطره را مرور کنید بدون این که در آن غرق شوید.


توجه کردن بدون قضاوت برای غلبه بر خاطرات ترسناک

به خودتان اجازه توجه کردن بدون قضاوت بدهید، افکار منفی و عقاید منفی بخشی از حافظه شما هستند. به عنوان مثال، حافظه ممکن ناست باعث شود احساس قابل اعتماد نبودن، آسیب دیده، دوست نداشتی و غیر قابل تحمل و شکست خورده به شما بدهد.


به احساسات اجازه دهید به سمتتان حرکت کنند

توجه کنید زمانی که خاطره ای به یادتان می آید چه احساسی پیدا می کنید. آیا بدنتان منقبض می شود؟ احساس گرفتگی و دل پیچه پیدا می کنید؟ گلویتان تنگ می شود؟ احساس گرما می کنید؟ قلبتان به تپش می آفتد؟ بدون قضاوت توجه کنید چه احساسی پیدا می کنید. اجازه دهید احساساتتان بروز کند به جای این که جلویشان را بگیرید.


برای غلبه بر خاطرات ترسناک رهایش کنید

با قرار دادن خاطره خود در یک بالون سیاه، رهایش کنید. افکار و احساسات منفی را هم در همان بالون قرار دهید. هر احساس منفی دیگری را هم می توانید در بالون قرار دهید. وقتی آماده بودید بالون را رها کنید تا از خاطرات ترسناک و تصورات منفی همراه با آن رها شوید. ممکن است برای رها شدن از این تفکرات منفی لازم شود چندین بار این پروسه را تکرار کنید.


برای غلبه بر خاطرات ترسناک افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنید

یک پیام مثبت و تصویر مثبت را تصور کرده و جایگزین خاطره منفی کنید. به عنوان مثال نشستن  کنار ساحل دریا که برایتان لذت بخش است.. سپس اجازه دهید این تصور شما را در بر بگیرد در حالی که یک بالون شفاف را در آغوش گرفته اید. این پیام می تواند به شما بگوید که دوست داشتنی، ارزشمند، مهربان، باهوش، بافکر ، شجاع و خواستنی هستید. به خودتان اجازه دهید از بالا رفتن این بالون لذت ببرید. چندین بار این تصور را تکرار کنید تا احساس مثبت و لذت بیشتری داشته باشید.


بیشتر بدانید : علت خمیازه کشیدن مسری چیست؟

بیشتر بدانید : نشانه‌های هشدار دهنده رفتاری در کودکان



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ