فواید باورنکردنی شیر مادر برای نوزاد
 تغذیه با شیر مادر برای نوزاد بسیار مفید می باشد و می تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن نوزاد را تامین کند

 شیر مادر چه فوایدی دارد؟

شیر مادر بهترین، مفیدترین و تاثیرگذارترین ماده غذایی برای کودک شماست. بسیاری از عناصر موجود در شیر مادر کودک را در مقابل عفونت ها و بیماری‌ها حفظ می‌کند. پروتئین‌های موجود در شیر مادر بسیار راحت‌تر از پروتئین موجود در شیر گاو هضم می‌شود. در ادامه برخی از املاح موجود در شیر مادر، همراه با خواص آن برای نوزاد بیان شده‌اند.

1- انواع گوناگون پروتئین

شیر  مادر حاوی دو نوع پروتئین است. پروتئین وی و کازئین که نسبت آن‌ها به هم ۶۰ به ۴۰ است. پروتئین وی، پروتئینی خالص، طبیعی و با کیفیت بالاست و پروتئین کازئین یکی از منابع اصلی تامین کلسیم مورد نیاز بدن انسان است. این تعادل پروتئینی موجب هضم سریع و آسان آن‌ها می‌شود. این دو نوع پروتئین به شدت کودک را در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند.

از دیگر پروتئین‌های موجود در شیر مادر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لاکتوفرین

لاکتوفرین نام یک پروتئین در شیر مادر است که مانع رشد باکتری‌ها در دستگاه گوارش می‌شود.

کلستروم

 کلستروم، نوزاد را در مقابل بیماری‌های باکتریایی و ویروسی به ویژه آن‌هایی که مادر، نوزاد و خانواده بیشتر در معرض آن هستند، حفظ و از ‌ای کولی (نوعی باکتری) و آلرژی جلوگیری می‌کند. مصرف ماهی به تولید چنین پروتئین‌هایی در شیر مادر کمک می‌کند.

لیزوزیم

لیزوزیم آنزیمی است که نوزاد را در برابر ‌ای کولی و سالمونلا (یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی) حفظ می‌کند. به علاوه رشد باکتری‌های سالم روده را افزایش می‌دهد و کاربرد ضد التهابی دارد.

2- انواع چربی‌ها

شیر مادر حاوی چربی هایی است که برای سلامت نوزاد ضروری است. این چربی‌ها برای رشد مغز، جذب ویتامین‌های محلول در چربی و تامین منابع اولیه کالری مفید است. به علاوه در ایجاد شبکیه چشم و شکل گیری سیستم عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3- ویتامین‌های مختلف

میزان ویتامین‌های موجود در شیر با مصرف ویتامین‌ها در مادران رابطه مستقیم دارد. به همین دلیل است که مادر باید از تغذیه صحیح از جمله ویتامین‌ها برخوردار باشد. ویتامین‌های محلول در چربی از جمله ویتامین A، D، E و K برای سلامت نوزاد بسیار اهمیت دارد.ویتامین‌های محلول در آب مثل ویتامین C، ریبوفلاوین، نیاسین و اسید پانتونیک برای نوزاد ضروری است. به همین دلیل است که بسیاری از مشاوران شیردهی، مصرف ویتامین‌های پیش از تولد را توصیه می‌کنند.

4- وجود آهن

هرچند به میزان ناچیز، اما آهن نیز در شیر مادر وجود دارد. همین میزان آهن کم برای نوزاد کافی است، چرا که نوزاد، آهن شیر مادر را به خوبی جذب می‌کند. آهن یک ماده ضروری برای رشد و تکامل نوزاد است. 

5- فلوراید

از دیگر ترکیبات موجود در شیر مادر می‌توان به فلوراید اشاره کرد. فلوراید یک ماده‌ معدنی ضروری است که مینای دندان را تقویت و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

6- وجود کربوهیدرات‌ها

لاکتوز اولین کربوهیدراتی است که در شیر مادر یافت می‌شود و ۴۰ درصد کالری مورد نیاز برای تولید شیر را فراهم می‌کند. لاکتوز بسیاری از باکتری‌های ناسالم موجود در معده را که از جذب کلسیم، فسفر و منیزیم جلوگیری می‌کند، کاهش می‌دهد. به علاوه با بیماری‌ها مقابله و به رشد باکتری‌های سالم موجود در معده کمک می‌کند.

مصرف شیر مادر باعث افزایش هوش نوزاد می‌شود

شیر مادر با کمک به رشد مغز نوزاد و کاهش مشکلات مربوط به یادگیری موجب افزایش هوش  او می‌شود. طبق مطالعات، کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند، در امتحانات هوش نمره بهتری را کسب می‌کنند.

سرشار از مواد مغذی می باشد

شیر مادر بهترین منبع پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین و املاح معدنی برای نوزاد است و تا زمانی که نوزاد نیاز به غذای کمکی نداشته باشد می‌تواند تمامی نیاز‌های او را تامین کند. شیر مادر سرشار از آنتی بادی هایی است که بدن نوزاد را در برابر ویروس‌ها و عفونت‌ها محافظت می‌کند.

محافظت از بدن نوزاد در برابر بیماری ها

شیر مادر از بیماری‌هایی نظیر ذات الریه، آنفلوآنزا، آلرژی، عفونت گوش میانی، اسهال، سرخچه، مسمومیت غذایی، عفونت معده، سلیاک (نوعی بیماری گوارشی)، دیابت، آسم، آسیب بافت روده، سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، بیماری روده التهابی، بیماری قلبی و سرطان جلوگیری می‌کند.

بیشتر بدانید : شیر مادر تا چه سنی؟

بیشتر بدانید : گیاهان افزایش دهنده و کاهش دهنده شیر مادر

بیشتر بدانید : رفتاری که موجب تلخ شدن شیر مادر می‌شود!!

بیشتر بدانید : باورهای نادرست درباره شیر مادر

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :bartarinha.ir