جویدن آدامس های بدون قند ممکن است راهی ساده برای مادران پس از سزارین باشد تا سلامت و کارایی مجدد روده شان را بازیابند.

در سال 2009 آقای دکتر جانسون آزمایش جالبی را برای پی بردن به این موضوع که «آیا جویدن آدامس با هوشیاری ارتباط دارد» طراحی کرد. او در این آزمایش قطر مردمک چشم را به عنوان شاخصی برای اندازه گیری میزان هوشیاری معرفی کرد. نتیجه این آزمایش حاکی از آن بود که جویدن آدامس باعث افزایش هوشیاری می شود. مستندات و نتایج این تحقیق در نشست علمی سالانه انجمن روان شناسان بریتانیا منتشر شده است. نتایج تحقیقات انجام شده به وسیله تانزر در سال 2009 که در سایکولوژیکال ریپورت است و توچا و سیمپسون در سال 2011 که در Elsevier منتشر شد، حاکی از آن است که آدامس جویدن باعث افزایش دقت و تمرکز هنگام انجام کار می شود. علاوه بر این، تحقیقات انجام شده در سال 2011 بوسیله آقای انیپر که نتایج آن در ساینتیفیک ری سرچ انتشار یافت، نشان داد که جویدن آدامس باعث افزایش قدرت ادراکی و استنتاجی می شود.


آدامس و گوارش

پژوهشگران دریافتند آدامس جویدن به بهبود هرچه سریع تر بیمارانی که عمل جراحی روده انجام داده اند نیز کمک فراوانی می کند. آزمایشی روی 158 بیمار انجام شده که این گفته محققان را تا اندازه ای ثابت می کند. طبق اظهارات گروه پزشکی، جویدن آدامس با تحریکات اعصاب سیستم گوارش، سرعت انجام فعالیت های عادی روده را افزایش می دهد. در هر آزمایش به هر گروه از بیماران آدامس های بدون قندی داده شد که باید 3 نوبت در روز و بین 5 تا 45 دقیقه آن را می جویدند و سپس شرایط جسمانی آنها را با گروهی دیگر که آدامس نمی خوردند، مقایسه کردند. بیمارانی که در آزمایش شرکت کرده بودند، گاز روده خود را سریع تر خارج کردند و حرکت روده هایشان سریع تر آغاز شد که این نشان می داد روده ها سریع تر به کار افتاده اند.


آدامس و استرس

این پژوهش به سرپرستی اندرو اسکولی، استاد علوم رفتاری و مغزی، در دانشگاه سوئین برن استرالیا انجام گرفته است. شرکت کنندگان در این تحقیق در حین آدامس جویدن، اضطراب کمتری داشتند. در افرادی که آدامس می جویدند. هنگام بروز استرس های خفیف، کاهش اضطراب 17 درصد و در صورت بروز استرس های متوسط کاهش اضطرابشان نزدیک به 10 درصد برآورد شده است. در حالی که در افرادی که آدامس نمی جویدند این تاثیر آرام بخش مشاهده نشد.


آدامس و آرامش

تحقیقات نشان می دهد آدامس جویدن سرعت جریان خون را به مغز افزایش می دهد. طبق این مطالعات سرعت جریان خون مغزی با آدامس جویدن حداقل 25 تا 40 درصد بیشتر می شود. نتایج الکتروانسفالوگرافی هم بیانگر آن است که آدامس جویدن روی عملکرد مغزی با افزایش پاسخ تاثیر می گذارد که همین موضوع باعث آرامش فرد می شود.


آدامس و زایمان

جویدن آدامس های بدون قند ممکن است راهی ساده برای مادران پس از سزارین باشد تا سلامت و کارایی مجدد روده شان را بازیابند. به گزارش خبرگذاری رویترز، در یک آزمایش که پژوهشگران مصری روی گروهی از زنان که تحت عمل سزارین قرار گرفته بودند، انجام دادند، نشان داده شد جویدن آدامس پس از این عمل به این زنان کمک می کند حرکات طبیعی روده را بازیابند و زمان بستری آنها در بیمارستان کاهش یابد. عمل سزارین مانند هر عمل جراحی شکمی دیگری باعث می شود کارکرد روده دچار وقفه و فرد به تجمع گاز و یبوست دچار شود.

به گفته این پژوهشگران، اثر مفید جویدن آدامس ممکن است به این علت باشد که باعث ایجاد واکنش هایی در دستگاه عصبی و آزادسازی هورمون های گوارشی می شود که فعالیت روده را تحریک می کند. به گفته پژوهشگران مصری، کاهش زمان بستری در بیمارستان، امتیاز مهمی به خصوص در کشورهای در حال توسعه محسوب می شود که منابع بهداشتی محدودی دارند. این بررسی روی 200 زن که با بیهوشی عمومی تحت عمل سزارین قرار گرفته بودند، انجام شد. نیمی از این زنان انتخاب شدند و به آنها آدامس داده شد که پس از به هوش آمدن بجوند و نیمی دیگر فقط مراقبت های معمول مانند واداشتن بیمار به بیرون رفتن از بستر و راه رفتن را دریافت می کردند تا روده ها زودتر به کار بیفتند. زنانی که در گروه آدامس قرار داشتند، یک تکه آدامس را برای 15 دقیقه هر 2 ساعت می جویدند. در نهایت پژوهشگران دریافتند فعالیت روده زنانی که آدامس می جویدند به طور میانگین 21 ساعت بعد از عمل شروع شد، در حالی که در گروه کنترل (که آدامس نجویده بودند) این زمان 30 ساعت بود. علاوه بر این، زنانی که آدامس می جویدند، بیمارستان را زودتر ترک کردند که حدود 41 ساعت زودتر در مقایسه با 50 ساعت در گروه کنترل بود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مجله سلامت