معرفی یک گیاه بر علیه کولیت
گیاه "شنگ" دارای اثرات شاخص در درمان کولیت و بیماری التهابی روده است.

یک متخصص داروسازی‌ سنتی گفت: بر اساس مطالعات فارماکولوژیک، گیاه "شنگ" دارای اثرات شاخص در درمان کولیت و بیماری التهابی روده بوده که از برخی داروهای شیمیایی مورد استفاده در درمان کولیت موثرتر است.

دکتر محمدحسین فرزایی با بیان اینکه در طب‌ سنتی ایران، گیاه‌ "شنگ" به نام "لحیة‌التیس" شناخته می‌شود، گفت: بر اساس متون طب‌ سنتی این گیاه دارای خواص متعدد درمانی در بسیاری از بیماری‌ها از جمله زخم‌های گوارشی، التهابات روده و اسهال‌های گوارشی بوده و تقویت کننده و محافظت کننده کبد در برابر سموم است. وی تصریح کرد: همچنین این گیاه التیام‌ دهنده زخم‌ها و سوختگی‌ها و بند آورنده خونریزی‌های داخلی است. در حال‌ حاضر به صورت بومی و محلی در غرب ایران از ساقه‌های تازه گیاه جهت درمان انگل‌های‌ گوارشی استفاده می‌شود. در مطالعات علمی انجام شده بر روی این گیاه، اثرات ضدالتهابی، محافظت‌ کننده از مخاط معده و روده و همچنین خواص ضد میکروبی آن به اثبات رسیده است. همچنین بر اساس مطالعات صورت گرفته اثرات تقویت ‌کننده و محافظت‌کننده از کبد این گیاه نیز به اثبات رسیده است.

این متخصص داروسازی ‌سنتی‌ با بیان اینکه گیاه "شنگ" اثرات آنتی‌اکسیدانی قابل توجهی دارد که بسیاری از خواص درمانی آن را تایید می‌کند، گفت: بر اساس مطالعات فارماکولوژیک انجام شده گیاه "شنگ" دارای اثرات شاخص در درمان کولیت و بیماری التهابی روده است که از برخی داروهای شیمیایی مورد استفاده در درمان کولیت موثرتر است. وی تصریح کرد: در تحقیقات در مدل حیوانی، عصاره این‌ گیاه به عنوان یک فرآورده ‌مکمل در بهبود کبد چرب اثرات خوبی از خود نشان داده و تاکنون هیچ گونه عارضه‌ جانبی خاصی از این‌ گیاه مشاهده نشده است. این متخصص داروسازی ‌سنتی‌ اظهار کرد: افرادی که دچار خونریزی‌های گوارشی هستند و همچنین مبتلا به کولیت اولسروز می‌باشند باید این‌ گیاه را به صورت پخته یا جوشانده مصرف کرده و از مصرف آن به صورت خام اجتناب کنند.

فرزایی اظهار کرد: مصرف این گیاه بصورت یک سبزی‌ خوراکی یا در بسیاری از غذاهای محلی مانند آش می‌تواند بعنوان یک فرآورده ‌طبیعی مکمل در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ایسنا