شما هم وقتی استرس دارید، شیرینی می خورید؟
اختلالات اضطرابی مزمن مسئله‌ای شایع در افراد است و شاید به همین خاطر مردم به مصرف بی‌رویه قند در غذاها و نوشیدنی‌ها روی آورده‌اند.

شیرینی استرس را کم می کند؟

محققان دانشگاه کالیفرنیا، چگونگی اثر قند در کاهش استرس (برخلاف شیرین‌کننده‌هایی مصنوعی مانند آسپارتام) را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد، هورمون استرس یعنی کورتیزول در زنانی که دو هفته ساکاروز (قند معمولی) خورده بودند، کاهش یافت. در مرحله بعد از مغز این زنان عکسبرداری MRI صورت گرفت و محققان پی بردند، قند استرس را در هیپوکامپ کاهش می‌دهد. هیپوکامپ بخشی در مغز است که مسئول تنظیم دمای بدن، تشنگی، گرسنگی،‌ خواب، احساسات و میل جنسی است.

ساکاروز یک کربوهیدرات ساده است، یعنی به سرعت در بدن تجزیه می شود و باعث می شود فرد برای پر کردن جای خالی آن قند بیشتری بخواهد. به گفته محققان، چرخه استرس- قند تکرار می‌شود، تا عادت الگوهای خوردن بد را شکل دهد. اختلالات اضطرابی مزمن مسئله‌ای شایع در افراد است و شاید به همین خاطر مردم به مصرف بی‌رویه قند در غذاها و نوشیدنی‌ها روی آورده‌اند. محققان هشدار می‌دهند که قند نباید به عنوان راهی برای کاهش اضطراب استفاده شود و مسلما خوردن مقدار زیاد قند به کاهش میزان استرس در طولانی‌مدت کمک نمی‌کند.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ