طب سنتی برای بی خوابی چه توصیه هایی دارد؟
تنوع بی‌خوابی زیاد است و اکثراً به جز مواردی که در سالمندان اتفاق می‌افتد که همراه با ترشحات زیاد از بینی و گوشه چشم است، بقیه بی‌خوابی‌ها ناشی از غلبه خشکی است.

توصیه های طب سنتی برای افراد مبتلا به بی خوابی

یک متخصص طب سنتی با بیان اینکه مصرف بیش از حد ترشی‌ها، غذاهای شور و تند، چای سبز، شکلات، غذاهای آماده، سیر، سبزی شاهی و سُس‌های تند موجب بروز بی‌خوابی می شود، توصیه‌هایی را برای افراد بی‌خواب عنوان کرد.

افراد سالمند و پیر از خواب می‌جهند و پرش از خواب دارند، بدون اینکه اضطراب و پریشانی داشته باشند. در این باره مجید انوشیروانی، متخصص طب سنتی عنوان کرد: تنوع بی‌خوابی زیاد است و اکثراً به جز مواردی که در سالمندان اتفاق می‌افتد که همراه با ترشحات زیاد از بینی و گوشه چشم است، بقیه بی‌خوابی‌ها ناشی از غلبه خشکی است.

- برای رفع بی‌خوابی‌ها ناشی از غلبه خشکی باید از موادغذایی پرهیز کنیم که موجب افزایش خشکی در بدن می‌شوند. عموماً موادغذایی که بسیار شور و تند هستند یا زیاد از حدشیرین باشند، طبیعتا برای این افراد مناسب نیست. به گفته این متخصص طب سنتی پرهیز از مصرف فرآورده‌هایی که نمک زیاد دارند مثل چیپس، پفک و پنیر، غذاهای آماده و ... الزامی است.

- همه موادغذایی که تند هستند مانند سیر، سبزی شاهی تا سُس‌های تند به خصوص اگر مصرف آنها قبل از خواب باشد به شدت مضر است.

- آبغوره و انواع ترشی‌ها به دلیل طبع سرد و خشکشان آسیب می‌رسانند و موجب غلبه خشکی در بدن می‌شوند. افراد ممکن است تصور کنند که ترشی را خودشان با سرکه خانگی درست کردند خوب است، اما طبیعتاً باز هم مضرات خودش را دارد به خصوص برای کسانی که خشک مزاج هستند.

-کسانی که خشک مزاج هستند، استعداد چاقی نداشته و لاغر، نحیف و استخوانی هستند به خصوص اگر رنگ چهرشان هم تیره باشد و حالت وسواسی و باریک بین نیز باشند و بی‌خواب نیز باشند، باید از مصرف غذاهای خشک مانند غذاهای شور، سرخ کرده، غذاهای آماده و در کل فراورده‌های حاوی نمک پرهیز کنند. این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: این افراد از مصرف چای سبز، شکلات، قهوه، شکلات کاکائویی و چای ساعت‌های قبل از خوابیدن پرهیز کنند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : tasnimnews.com