ضدآفتاب خوراکی هم داریم؟
برخی از مواد غذایی مختلف می‌توانند پوست را در مقابل اثرات مضر اشعه فرابنفش خورشید محافظت کنند و نقش ضدآفتاب دارند. مهم‌ترین این مواد ویتامین‌های C و بتاکاروتن است.

آشنایی با مواد غذایی و خوراکی های ضدآفتاب

لابد شنیده‌اید که سرطان پوست شایع‌ترین سرطان جهان است و آفتاب، مهم‌ترین عامل خطرساز آن. احتمالا این را هم می‌دانید که بهترین راه برای محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش نور خورشید، استفاده از کرم ضدآفتاب است اما شاید این را ندانید که استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مصرف برخی مواد غذایی خاص هم در جلوگیری از آثار زیانبار اشعه فرابنفش، بی‌تاثیر نیست. نتیجه بسیاری از مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست، می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست، نقش پررنگی داشته باشد. در ادامه، با برخی از این ضدآفتاب‌های خوراکی آشنا خواهید شد!

 

1. گوجه‌فرنگی

لیکوپن و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوجه‌فرنگی در محافظت از پوست نقش دارند. حتی اضافه کردن رب گوجه‌فرنگی به غذاهای مختلف نیز می‌تواند تا حدودی به محافظت از پوست در برابر آفتاب‌سوختگی و آثار تخریبی نور خورشید کمک کند.


2. دانه کدو تنبل

خیلی‌ها از دانه‌های کدو تنبل به عنوان یک میان‌وعده استفاده می‌کنند ولی بیشتر مردم نمی‌دانند که این دانه‌ها سرشار از یک ماده معدنی کمیاب است که می‌تواند به عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی و یک عامل ضد‌التهاب عمل کند. این ماده معدنی، آثار حفاظتی مطلوبی در برابر اشعه فرابنفش نور خورشید دارد و به تسریع و تسهیل بهبود زخم‌های بدن، ترمیم و تقویت دستگاه ایمنی بدن و پیشگیری از تولید آکنه نیز کمک می‌کند.


3. روغن زیتون

این محصول خوراکی یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. روغن زیتون حاوی مقادیر زیادی چربی مفید است که در همراهی با آنتی‌اکسیدان‌هایش می‌تواند خاصیت ضد‌التهابی داشته باشد و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد.


4. فلفل قرمز

ویتامین C موجود در فلفل قرمز منجر به کلاژن‌سازی و مبارزه با چین و چروک صورت می‌شود و التهاب پوست را کاهش می‌دهد.


5. زرچوبه

می‌دانید چرا آمار ابتلا به سرطان روده بزرگ و آلزایمر در هند پایین است؟ نتیجه برخی از مطالعه‌ها نشان داده که یکی از علل این امر، الگوی تغذیه هندی‌ها و استفاده مداوم‌شان از برخی ادویه‌های سالم است. زرچوبه یکی از ادویه‌های سالمی است که در این کشور به وفور مصرف می‌شود. این ادویه حاوی مقادیر بالایی از انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست که در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد اثر حفاظتی دارند و می‌توانند از بروز بیماری‌های مختلف، از جمله سرطان پوست ناشی از اشعه فرابنفش نور خورشید، پیشگیری کنند.


6. کلم بروکلی

تحقیقات نشان داده که این ماده غذایی و فیبر موجود در آن در برابر برخی از سرطان‌ها (از جمله سرطان پوست) اثر حفاظتی دارد و از رشد و تکثیر بی‌رویه سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

 

7. ماهی آزاد

با این که در مورد وجود جیوه در ماهی هشدارهای زیادی داده شده اما خوشبختانه ماهی آزاد یکی از سالم‌ترین ماهی‌هاست که امگا3 موجود در آن می‌تواند به حفظ و ارتقای سلامت مغز و پوست کمک کند. خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی ماهی‌های چرب مثل سالمون نیز به جوان ماندن پوست منجر می‌شود.


8. رزماری

عطر و طعم این گیاه به مبارزه با التهاب در بدن کمک می‌کند و در برابر آسیب‌های نور خورشید و عناصر زیانبار زیست‌محیطی اثر حفاظتی دارد. علاوه بر این، رزماری خواص ضدمیکروبی نیز دارد.

 

نگاه متخصص پوست

دکتر مسعود داوودی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله

 

سبزی، میوه، زیبایی

برخی از مواد غذایی مختلف می‌تواند پوست را در مقابل اثرات مضر اشعه فرابنفش خورشید محافظت کنند. مهم‌ترین این مواد ویتامین‌های C و بتاکاروتن است که بتاکاروتن همان پیش‌ساز ویتامین A محسوب می‌شود. این ویتامین ها در میوه ها و سبزیجات تازه وجود دارد و می‌توان با قاطعیت گفت که اگر بخواهیم جلوی اثرات مخرب اشعه فرابنفش را بگیریم، باید بیشتر میوه و سبزی تازه مصرف کنیم. استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها بخصوص مرکبات بسیار اهمیت دارد. محصولاتی مثل هویج و گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن هستند.

در شرایط طبیعی می‌توان در همین حد به مصرف مواد غذایی اکتفا کرد ولی در شرایطی که افراد دارای پوست‌های حساس هستند، محافظت در برابر اثرات مخرب اشعه فرابنفش تنها با خوردن چندین کیلو از این میوه‌ها و سبزیجات ممکن است. در مواردی که بدن و پوست صورت دچار بحران می‌شوند، مثلا در هنگام آفتاب سوختگی، برای بهبودی زودتر، لازم است بیمار علاوه بر خوردن این محصولات، اقدام به مصرف مواد دیگری نیز کند. این مواد شامل ویتامین‌های E و زینک خوراکی است. این دو محصول به تسریع بهبودی پوست آسیب‌ دیده کمک می‌کنند. ویتامین E در آجیل و خشکبار به میزان زیادی وجود دارد ولی متاسفانه زینک در مواد غذایی نسبتا کم است و دلیل آن این است که خاک کشور ما میزان بسیار کمی از این ماده معدنی را دارد و در نتیجه این ماده به اندازه کافی به محصولات غذایی گیاهی و حیوانی نمی‌رسد. از این رو می‌توان در صورت لزوم از مکمل‌های زینک استفاده کرد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir