چرا خرما از قند و شکر بهتر است؟
خرما جزو گروه میوه‌ها طبقه‌بندی می‌شود. البته خرما میوه‌ای است که قند فراوانی دارد و هر 3 خرما یک واحد میوه محسوب می‌شود.

 مزیت خرما نسبت به قند و شکر

هر خرمای رطب 20 کیلوکالری انرژی و 5 گرم قند دارد. اگر بخواهیم از نظر تامین ویتامین‌هایی مانند A و C این میوه را بررسی كنیم، می‌توان گفت که یک خرما نمی‌تواند تامین‌کننده مهم این ویتامین‌ها در بدن باشد اما وقتی در رژیم غذایی فردی، 4 واحد میوه را در نظر می‌گیریم، آن فرد می‌تواند 3 سهم میوه و 3 خرما را به عنوان یک سهم میوه در طول روز مصرف کند.

قند خرما مانند سایر میوه‌ها، مخلوطی از فروکتوز و گلوکز است و چون این قندها معمولا همراه با فیبر هستند، مصرفشان به قندهای ساده برتری دارد. البته این به هیچ وجه به معنای تاییدی بر زیاده‌روی در مصرف خرما نیست. خرما هم قند دارد و هم کالری و مصرف بیش از اندازه‌اش می‌تواند باعث اضافه وزن و چاقی شود. هر عدد خرما حدود 80 گرم است و نزدیک به 23 درصد آب و مقدار کمی پروتئین دارد. خوردن این میوه برای باز کردن افطار در ماه مبارک رمضان بسیار مناسب است زیرا قند خرما به سادگی جذب می‌شود و افت قند خون فرد روزه‌دار را هنگام افطار به سرعت جبران می‌کند. مصرف خرما به تمام افراد پیشنهاد می‌شود و هیچ‌کس منع مصرفی برای این میوه ندارد. البته بهتر است بیماران دیابتی، یک سهم میوه خرمای خود را در 3 نوبت مختلف در طول روز مصرف کنند زیرا نمایه گلایسمی (اثر بر میزان قندخون) خرما نسبت به سایر خوراكی‌ها بسیار پایین‌تر است و مصرف با فاصله آن برای بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

شادروان دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه، استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir