خواص آویشن برای بدن در طب سنتی
آویشن یکی از گیاهانی است که خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. این بار از نظر طب سنتی خواص درمانی آویشن را بررسی می کنیم.

خواص آویشن برای بدن در طب سنتی

این گیاه می توانند ریه ها را تقویت کند، ضد سرفه و خلط آور خوبی است، یعنی یک نوع محلل بوده که در دفع اخلاط ریه به ما کمک می کند. براین اساس برای درمان سرفه، گلودرد، برونشیت، سیاه سرفه، التهابات دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی همچنین آسم می توان از آن استفاده کرد.

قدیر محمدی متخصص طب سنتی نوشت: گیاه آویشن برای افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، مانند صفراوی ها مضر است. بیشترین کارکرد آن در طب سنتی مربوط به درمان بیماری های دستگاه تنفس می شود، این گیاه می توانند ریه ها را تقویت کند، ضد سرفه و خلط آور خوبی است، همچنین یک نوع محلل بوده که در دفع اخلاط ریه به ما کمک می کند.
آویشن باغی که امروزه در تولیدات فراورده های دارویی کاربرد زیادی دارد دارای مواد موثر زیادی است، به عنوان نمونه می توان به تیمول، كارواكرول اشاره کرد که بر ترشح هیستامین و استیل كولین تاثیر گذار بوده و نقش ضدانقباضی آن به اثبات رسیده است. همچنین تیمول و کاروانول مواد موثره ترکیبات فنولی موجود در گیاه آویشن است که ترکیبات ضد عفونی کننده و بسیار مفیدی هستند.

علاوه براین خاصیت ضد قارچی، میكروبی و انگلی این گیاه مشخص شده است براین اساس از آن به عنوان محلول شستشوی دهان در مواجه با عفونت لثه موثر بهره گرفته می شود که این کارکردها نیز مربوط به وجود تیمول و کارواکرول یا همان تركیبات فنولی در آن است، به همین دلیل این دو از مهمترین ترکیبات گیاه آویشن با اثرات دارویی و درمانی به شمار می روند.

البته این گیاه دارای ساپونین، فلاون‌ و تانن نیز است با این وجود می توان گفت، 2 موردی که پیش تر به آن اشاره شد از مهمترین تركیبات آن به شمار می روند. به طور کلی باید گفت آویشن، گیاه علفی از خانواده نعناعیات بوده و تبع و مزاج این گیاه گرم و خشک است، بنابراین اگر این گیاه به فردی تجویز کرد که طبع گرمی دارد یا به طور مداوم از آن مصرف کند می تواند اثرات خشکی و گرمی در فرد باقی بگذارد. از این رو گیاه آویشن برای افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، مانند صفراوی ها مضر است. بیشترین کارکرد آن در طب سنتی مربوط به درمان بیماری های دستگاه تنفس می شود، این گیاه می توانند ریه ها را تقویت کند، ضد سرفه و خلط آور خوبی است، یعنی یک نوع محلل بوده که در دفع اخلاط ریه به ما کمک می کند.

براین اساس برای درمان سرفه، گلودرد، برونشیت، سیاه سرفه، التهابات دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی همچنین آسم می توان از آن استفاده کرد.آویشن کاربردهای غیردرمانی نیز دارد در صنایع بهداشتی و آرایشی به عبارتی برخی از کرم ها استفاده می شود.در طب سنتی ماسک آویشن به همراه ختمی می تواند برای ازبین بردن لک های صورت و لطافت آن کاربرد دارد.

در طب رایج آثار ضد سرفه، خلط آور و اسپاسم آن به اثبات رسیده است. در طب سنتی نیز از آویشن برای کاهش درد به ویژه در مفاصل به ویژه درد بلغمی استفاده می شود. می توان با جوشانده تغلیط شده آویشن به ضورت موضعی میزان در افرا را کاهش داد. البته اویشن را نباید افرادی که دچار تب هستند، استفاده کنند. اگر به افرادی که دچار این عارضه هستند آویشن مصرف کنند، میزان تب در آنها افزایش خواهد یافت. به طور کلی بهتر است کودکان زیر دوسال از آن استفاده نکنند، زیرا به طور ذاتی مزاج این گروه سنی گرم است؛ همچین بافت بدن آنها ظریف بوده و نفوذپذیری داروها در بدن آنها زیاد است، بنابراین ممکن است سلامت آنها را مختل کند.

از آویشن اسانس، شرب های دارویی و روغن تهیه می شود. در حال حاضر فراورد گیاهی تیمول یا تیمکس که از این گیاه در آنها استفاده شده است، توسط کارخانه های دوراوسازی تهیه و راهی بازار می شود. توجه داشته باشید که روغن های آویشن در افراد گرم مزاج ممکن است تهوع، درد معده یا گیجی ایجاد کند، حتی مسمویت با آن می تواند کشنده بوده و فرد را به اغما ببرد.

البته شربت و داروهایی مانند تیمکس که در بازار وجود دارد، از آن جهت که بسیار رقیق است حتی اگر میزان بالایی توسط فرد مصرف شود به طور معمول عوارض خاصی نخواهد داشت. اگرافراد دچار التهاب در بدن خود هستند، نباید این گیاه برای آنها تجویز شود، علاوه براین اگر آویشن خشک روی پوست کشیده شود، به ویژه افرادی که پوست خشک دارند یا مستعد برای ابتلا به آکنه هستند موجب التهاب پوستی در آنها خواهد شد.

 

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : mizanonline.ir