برای پیشگیری از تیروئید, نمک یددار در نمکدان شیشه ای ممنوع!
با توجه به شیوع کمبود ید و افزایش بیماری های کم کاری تیروئید، حدود بیش از دو دهه است که وزارت بهداشت به ایرانیان توصیه می کند که نمک های یددار استفاده نمایند

چرا نمک یددار از نمک دریا بهتر است؟

متاسفانه آنچه که باعث شد توجه مردم به نمک دریا بیش از نمک یددار شود، تبلیغاتی بود که در حیطه نمک یددار و بی اثر بودن آن برای بدن ایجاد شد. منشاء این تبلیغات از آنجا نشات گرفت که دو عامل نگهداری ناصحیح نمک یددار و نحوه غلط استفاده از آن در طبخ باعث از بین رفتن ید نمک می شود.

 نمک دریا یا نمک یددارنمک دریا یا نمک یددار

راه صحیح استفاده از نمک یددار

اولین نکته در مورد نمک های یددار، توجه به نگهداری آن در منزل می باشد. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که برای حفظ ید، نمک در ظروف تیره رنگ و دور از نور نگهداری شود تا میزان ید موجود در آن کاهش پیدا نکند. حال اگر نمک یددار در نمکدان های روشن قرار گیرند، طبیعتا میزان ید آنها کاهش خواهد یافت.

ملاحظه دوم در مورد نمک یددار، نحوه استفاده آن در زمان پخت می باشد. ید موجود در نمک در صورتی که در مواجه با حرارت بالا قرار گیرد، تجزیه شده و از بین می رود. برای پیشگیری از این مشکل توصیه متخصصان تغذیه اضافه کردن نمک یددار در انتهای زمان طبخ می باشد تا از تجزیه ید موجود در نمک پیشگیری شود.


چرا نمک دریا مانند نمک یددار سودمند نیست؟

حقیقت امر آن است که به هیچ عنوان با نمک دریا نمی توان بروز مشکلات تیروئیدی را درمان کرد. به علاوه این که مصرف نمک دریا می تواند میزان حجم فلزات سنگین را در بدن افزایش دهد. در ضمن نمک دریا به هیچ عنوان نمی تواند در پیشگیری از بروز فشار خون در بدن موثر باشد.


توصیه موکد متخصصان تغذیه

برای پیشگیری از مشکلات تیروئید، نمک یددار بخرید، آن را در ظروف دربسته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. در زمان طبخ  غذا همیشه از مقادیر بسیار کم آن و فقط در انتهای طبخ استفاده نمایید.


بیشتر بدانید : عنصر ید را فراموش نکنید

بیشتر بدانید : مهم ترین علایم کمبود ید را بشناسید

بیشتر بدانید : منابع غذایی سرشار از ید

بیشتر بدانید : غده تیروئید و بیماری های تیروئید را بشناسید، به بهانه هفته جهانی تیروئید



تهیه و تدوین: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ