دیدگاه متخصصان سلامت در مورد نگهداری سبزی ها در خانه
سبزیجات تازه از بهترین مواد غذایی برای تامین ویتامین ها و املاح بدن می باشند، اما متاسفانه در مدت زمان کوتاهی پلاسیده و فرسوده می شوند.

راه های صحیح نگهداری سبزی ها در خانه

یکی از نگرانی ها در مورد مصرف سبزیجات تازه، نگهداری طولانی مدت آنها در خانه با کاهش حداقل میزان مواد مغذیشان می باشد. از دیدگاه متخصصان علوم غذایی می توان سبزیجات را به  سه روش زیر در خانه نگهداری کرد:

1. روش خشک کردن

2. روش انجماد

3. تهیه ترشی و شور

 

بهترین روش نگهداری سبزیجات

بهترین روش برای نگهداری سبزیجات انجماد است. البته توصیه متخصصان علوم غذایی به مردم آن است که برای انجماد بهتر است، بسته بندی های سبزی ضخامت کمتری داشته باشند تا انجماد آنها در فریزر سریع تر انجام شود و سرما به طور یکنواخت به تمام قسمتهای سبزی برسد.

 

آیا برای نگهداری همه سبزیجات می توان از روش انجماد استفاده کرد؟

متخصصان صنایع غذایی معتقدند که نباید هویج و اسفناج را منجمد کرد. چون در طی مدت زمان نگهداری این سبزی ها به صورت منجمد، امکان ایجاد ترکیبات مضر در آنها وجود دارد.

در ضمن می بایستی از سرخ کردن زیاد سبزی ها و سپس نگهداری طولانی مدت آنها در فریزر جدا خودداری نمود. چون روغن داخل سبزی که ناشی از سرخ کردن سبزی بوده در اثر انجماد طولانی ممکن است فاسد می شود.

 

چند نکته بهداشتی در مورد نگهداری سبزی ها به روش منجمد

سبزی ها را به صورت صاف و مسطح برای یک وعده غذایی بسته بندی و منجمد کنید. به این صورت انجماد سبزی ها به صورت یکنواخت خواهد بود.

نکته بهداشتی مهم در مورد سبزی های منجمد در فریزر، آن است که بسته سبزی های منجمد، هرگز نباید درکنار بسته مواد پروتئینی حیوانی ماتند گوشت و مرغ قرار گیرد. چون قرارگیری این دو ماده غذایی در کنار هم امکان آلوده شدن و یا فساد سبزی ها را به همراه خواهد داشت.

 

آیا همه سبزی ها را می توان به یک روش منجمد و نگهداری کرد؟

البته همه سبزی ها را نمی توان به یک شکل نگهداری کرد. برای نمونه در جهت حفظ ویتامین های موجود در سبزی هایی مانند لوبیاسبز، باقلا و نخود فرنگی باید ابتدا آنها را در  آب به مدت یک دقیقه جوشاند و سپس خارج  و منجمد کرد. به این طریق، آنزیمهای تخریب کننده ویتامینهای موجود در  سبزی از بین رفته و سبزی رنگ سبز خود را حفظ و به هیچ عنوان پلاسیده نمی شود.


روش صحیح پخت سبزی ها پس از رفع انجماد

بهتر است برای حفظ مواد مغذی سبزی ها، رفع انجماد آنها به کندی صورت گیرد. در ضمن برای طبخ آنها توصیه می شود که از کمترین مقدار آب استفاده شود و آب مورد استفاده در طبخ هم دور ریخته نشود تا مواد مغذی محلول در آب در داخل سبزی باقی بماند.

 

نحوه پختن سبزی نیز به این گونه باشد که ابتدا آب را جوش آورده و سپس سبزی را در آب جوش بریزید. البته توصیه متخصصان تغذیه آن است که برای تهیه انواع غذاهای حاوی سبزی مانند خورش ها بهتر است سبزی را در آخرین مرحله پخت به سایر محتویات اضافه کنید تا ارزش مواد مغذی سبزی ها حفظ شود. 


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ