دانستنی هایی درباره تخم مرغ
 تخم مرغ از دیرباز عنصر مهمی در رژیم غذایی بشر به شمار می رفته است. تخم مرغ سرشار از مواد غذایی حیاتی بوده و می توان به روش های مختلفی آن را طبخ کرد. در این گزارش با چند حقیقت جالب و جذاب درباره ی تخم مرغ آشنا خواهید شد

در مورد تخم مرغ بیشتر بدانیم

یکی از مواد غذایی که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و حاوی مقادیر زیادی امگا۳ و کلسترول مورد نیاز برای بدن است تخم مرغ می باشد که مصرف آن بسیار توصیه شده است، اما علاوه بر جنبه غذایی و سلامتی تخم مرغ، از آن به عنوان نماد رشد و شکوفایی در مراسم های مختلف نیز استفاده می کنند.

در فرهنگ ایرانی در هنگام تحویل سال و شروع سال نو بر سر سفره ی هفت سین عید نوروز تخم مرغ های رنگی زیبایی قرار می دهند. تخم مرغ رنگی نمادی از باروری، رشد و زایش و سمبلی از رشد و شکوفایی است. تخم مرغ های رنگی با رنگ های شاد و دلفریبشان نوید سال پر برکت و زیبایی را می دهند.

رنگ پوست تخم مرغ به نژاد مرغ آن مرتبط است. مرغ با پرهای سفید اغلب تخم سفید می گذارند و مرغ با پرهای قرمز و یا قهوه ای اغلب تخم قهوه ای دارند.

رنگ زرده تخم مرغ به رژیم غذایی مرغ بستگی دارداگر زرده پر رنگ باشد به این معناست که مرغ سبزیجات میخورد، اما اگر رنگ آن روشن باشد به این معناست که غذای مرغ گندم و یا جو بوده است.

سن مرغ و عمر او بر حجم و اندازه ی تخم مرغ اثر می گذارد. هر چقدر مرغ پیرتر باشد تخم بزرگتری می گذارد.

تخم مرغ ها معمولا با برچسب تا فلان تاریخ فروخته شود به مغازه ها می آیند و روی آنها تاریخ انقضاء وجود ندارد. تخم مرغ های تازه را می توان در بسته بندی های مخصوص خودشان و در دمای یخچال برای سه تا چهار هفته نگهداری کرد.

دو عدد تخم مرغ می تواند کلسترول مورد نیاز و توصیه شده ی یک روز بدن را تأمین کند. هر یک عدد تخم مرغ ۱۸۶ میلی گرم کلسترول دارد و وزارت کشاورزی آمریکا پیشنهاد می دهد که میزان کلسترول دریافتی هر نفر به ۳۰۰ میلی گرم برسد.

تخم مرغ حاوی اسید چرب امگا۳، روی، ویتامین B و ید است و به رفع خستگی کمک می کند. عنصر کولین موجود در تخم مرغ هم باعث بهبود عملکرد حافظه می شود.

برای بهتر پوست کندن تخم مرغ آب پز، از تخم مرغ های تازه استفاده نکنید، زیرا پوست کندن تخم مرغ تازه به نسبت کار سختی است و به راحتی پوست آن کنده نمی شود.


گردآوری گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: hidoctor.ir