چرا چای سبز بنوشیم؟ چه زمانی و چه مقدار چای سبز بنوشیم؟
چای سبز را به دلیل داشتن موادی مانند کاتچین ضدسرطان و آنتی‌اکسیدان دارای خواص دارویی مفید می‌دانند، که نسبت به آنتی‌اکسیدان‌های معروفی چون ویتامین‌های C و E بسیار قوی‌تر عمل می‌کند

چای سبز، چرا، چه وقت، چقدر

به تازگی علاوه بر مردم چین، چای سبز در بسیاری از کشورهای جهان طرفداران فراوانی یافته‌است .دلیل اصلی این استقبال، آشنایی مردم دیگر کشورها با خواص درمانی این نوع نوشیدنی است..

هرچند در مواردی توصیه و پیشنهاد مردم به یکدیگر، عامل اصلی مصرف برخی مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها است. اما در مورد چای سبز علاوه بر توصیه دهان به دهان، پژوهشگران نیز خواص دارویی آن را تأیید کرده‌اند. نوشیدن روزانه 3 تا 4 فنجان چای سبز، مانع از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. ما امیدواریم که شما یکی از طرفداران چای سبز باشید چون تعداد نوشیدنی‌های طبیعی که اندازه‌ی این چای مفید باشند چندان زیاد نیست. اگر شما چای سبز دوست دارید و این سوال برایتان پیش آمده است که بهترین زمان و میزان مناسب مصرف چای سبز چقدر است، این مطلب برای شما مفید خواهد بود. چون قصد داریم در خصوص خواص این نوشیدنی فوق‌العاده و بهترین زمان مصرف آن برای بهره‌برداری از خواص آن صحبت کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

 

چرا نوشیدن چای سبز برای سلامتی مفید است؟

خاصیت اصلی چای سبز بدون شک در میزان بالای آنتی‌اکسیدان آن بخصوص فلاوونوئیدهای آن است. متخصصان حوزه‌ی تغذیه سفارش می‌کنند که به‌طور مرتب چای میل کنید به خاطر اینکه منبع طبیعی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کاتچین است. این ترکیب موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری‌ها فوق‌العاده عمل می‌کند. یکی دیگر از خواص مثال زدنی و قابل‌توجه چای سبز، تأثیر آن در لاغری است. راز لاغری چای سبز در تحریک متابولیسم یا همان سوخت‌وساز بدن و مقابله با حالت احتباس آب است. روشن و واضح است که چای سبز به‌عنوان یک مکمل موثر در کنار رژیم غذایی سالم به خوش‌اندامی شما کمک زیادی می‌کند. برای رسیدن به این هدف لازم است که عادت‌های غذایی‌تان را تغییر داده و کمی ورزش کنید.

 

چه مقدار چای سبز مصرف کنیم؟

یادتان باشد که میزان چای سبزی که برای هر فنجان می‌ریزید بیش از 3 گرم نباشد و نباید روزانه بیش از 10 گرم چای سبز مصرف کنید. نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که ارتباط نزدیکی بین مصرف چای سبز در پیشگیری از برخی سرطان‌ها مانند سرطان مثانه و سرطان تخمدان یا پانکراس وجود دارد. به عقیده‌ی محققان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این نوشیدنی خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها را به میزان 10 درصد کاهش می‌دهد. باید بدانید که نوشیدن روزانه 1 تا 3 فنجان چای سبز، به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک کرده و باعث کاهش تری گلیسیرید می‌شود. بهتر است بدانید که این چای شما را شاداب‌تر و بانشاط‌تر می‌کند.

 

ملاحظات نوشیدن چای سبز

روزانه بیش از 5 فنجان چای ننوشید.

نوشیدن این چای درصورتی‌که دچار سردرد یا اسهال هستید توصیه نمی‌شود.

چای سبز را با داروها مصرف نکنید.

بعد از اینکه قرصی برای تسکین سردرد میل می‌کنید چای سبز ننوشید چون امکان دارد که سردردتان بیشتر شود.

اگر از تاکیکاردی (تند شدن غیرطبیعی ضربان قلب) رنج می‌برید چای سبز ننوشید.

اگر کم‌خونی دارید سراغ چای سبز نروید به خاطر اینکه در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کند.

 

بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز

توصیه می‌شود که بیست دقیقه قبل یا بعد از وعده‌های اصلی یک فنجان چای سبز مصرف کنید. دلایل این توصیه را در ادامه می‌خوانید:

 

اگر می‌خواهید چند کیلو وزن کم کنید

اگر به قصد لاغری چای سبز می‌نوشید توصیه می‌شود که چای سبز را 20 دقیقه بعد از غذا میل کنید. چون در این صورت چربی بیشتری سوزانده شده و سم بیشتری از بدن دفع می‌شود.

 

اگر می‌خواهید میزان پروتئین و مواد معدنی را بالا ببرید

اگر می‌خواهید میزان مواد معدنی و پروتئین دریافتی از مواد غذایی را افزایش دهید نیز توصیه می‌شود که بعد از هر وعده‌ی غذایی یک فنجان چای سبز بنوشید. چون در این صورت بدن منیزیم، کاتچین ها و ویتامین‌های C و E بیشتری جذب می‌کند.بهتر است بدانید که چای سبز به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان و ویتامین زیاد برای کودکان نیز مفید است. توصیه می‌کنیم که روزانه یک مرتبه قبل از یکی از وعده‌های اصلی یک فنجان چای سبز (که با یک تا دو قاشق عسل شیرین شده است) به بچه‌ها بدهید.

 

روزانه چند فنجان چای سبز بنوشیم؟

توصیه می‌کنیم که روزانه یک تا سه فنجان چای سبز بنوشید اما بیش از 5 فنجان توصیه نمی‌شود. با مصرف بیش از این میزان چای سبز، احتمال بروز مشکلاتی مانند افزایش ضربان قلب و حتی سرگیجه را افزایش می‌یابد. حواستان باشد که میزان چای سبزی که برای هر فنجان می‌ریزید بیش از 3 گرم نباشد. یادتان باشد که نباید روزانه بیش از 10 گرم چای سبز مصرف کنید.

دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب چای سبز ننوشید، چون این نوشیدنی باعث بروز بی‌خوابی می‌شود. درست است که چای سبز خواص بالا و فوق‌العاده‌ای دارد، اما لازم است که هر از گاهی وقفه‌ی چند روزه بین دو دوره‌ی مصرفتان ایجاد کنید. بهترین روش برای پیشگیری از عوارض جانبی احتمالی چای سبز این است که این چای را به مدت 10 روز مصرف کنید و سپس یک وقفه‌ی 10 روزه ایجاد کنید. با این روش می‌توانید از 100 درصد خواص فوق‌العاده‌ی این چای بهره ببرید و سلامتی خود را ارتقا دهید.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: tasnimnews.com