برنج قهوه ای بخوریم یا برنج سفید؟ کدام بهتر است؟
اگر کسی از شما پرسید برنج قهوه ای برای بدن مفیدتر است یابرنج سفید؟

تفاوت برنج قهوه ای و برنج سفید

پاسخ شما قطعا باید برنج قهوه ای باشد. پس چرا طبق آمارها ۷۰ درصد از مردم در ایالات متحده برنج سفید استفاده می کنند؟ پاسخ این سوال این است که برنج سفید خوشمزه تر از نوع قهوه ای آن است. این موارد تنها بخشی از ویژگی های این دو ماده است. در ادامه بیشتر در مورد برنج سفید و قهوه ای صحبت می کنیم.

درست است که برنج سفید خوشمزه تر از برنج قهوه ای است و ظاهری زیباتر دارد، اما اجازه ندهید ظاهر چیزی فریبتان بدهد. از آن جا که در ایران برنج یکی از غذاهای اصلی است، پس بهتر است در انتخاب نوع آن دقت کنیم. چرا که با انتخاب نوع مقوی تر و سالم تر آن می توانیم تاثیر زیادی بر سلامتی بدن داشته باشیم.

مطالعات متعدد بر روی خواص برنج قهوه ای ثابت کرده اند که تلاش برای تغییر ذائقه و جایگزین کردن نوع قهوه ای برنج به جای برنج سفید، هر چقدر که سخت باشد، باز هم ارزشش را دارد. اجازه دهید ابتدا نگاهی به خواص این برنج بیاندازیم. قبل از این  که برنج سفید تصفیه شود، تقریبا از نظر ظاهری هیچ تفاوت با برنج قهوه ای ندارد. برنج قهوه ای در واقع برنجی است که حاوی سبوس است.

این پوسته جانبی و سبوس، کاملا طبیعی است و بسیار غنی از پروتئین و همچنین مواد مغذی سالم مانند تیامین، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و فیبر می باشد. همچنین برنج قهوه ای، شاخص قند خون پایین تری از برنج سفید دارد. این باعث می شود برای افراد مبتلا به دیابت مناسب باشد.
متاسفانه، فرآیند پالایش برنج، آن را از بسیاری از خواص طبیعی اش تهی می کند. این کار باعث می شود برنج بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی خود را یا از دست دهد یا مقدار آن کاهش بیابد.
به این دلیل، گاهی برنج سفید را قبل از عرضه به بازار با مواد معدنی مصنوعی مثل آهن غنی می کنند. با این حال بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو آمریکا FDA برنج سفید قادر نیست الزامات مورد نیاز تغذیه ای برای یک وعده را بر آورده کند.

 

خواص برنج قهوه ای

کاهش ابتلا به دیابت نوع ۲

بر اساس مطالعه ای اخیر که در مقیاس بزرگ انجام شده است، خوردن برنج قهوه ای به جای برنج سفید می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. این یک یافته مهم برای کشورهایی مانند ایالات متحده و ایران است که در آن مصرف برنج سفید تا حد زیادی در طی چند دهه اخیر افزایش یافته است.

متاسفانه، نزدیک به ۲۰ میلیون آمریکایی از دیابت نوع ۲ رنج می برند. این مطالعه که در سال ۲۰۱۰ توسط دانشگاه هاروارد منتشر شد نشان داد که خوردن حداقل دو وعده برنج قهوه ای در هر هفته، با کاهش دیابت نوع ۲ در ارتباط است. این پژوهشگران همچنین دریافتند که خوردن ۵ وعده یا بیشتر از برنج سفید در هر هفته خطر ابتلا را افزایش می دهد.

محققان تخمین زده اند که خوردن برنج قهوه ای به جای برنج سفید می تواند خطر ابتلا به دیابت را تا ۱۶٪ کاهش دهد. در حالی که این رقم قابل توجه است، باید توجه داشت که این خطر در صورتی که برنج سفید با غلات کامل مثل گندم و جو جایگزین شود، بیشتر از ۳۶٪ کاهش می یابد.

 

غنی از سلنیوم

بر خلاف برنج سفید، برنج قهوه ای یک منبع غنی از بسیاری از مواد معدنی از جمله سلنیوم است. سلنیوم  به کاهش خطر ابتلا بیماری های شایع و متعددی از جمله بیماری های قلبی، آرتریت و حتی سرطان منجر می شود.

 

غنی از منگنز

منگنز یک ماده معدنی حیاتی است که به بدن برای سنتز چربی کمک می کند و همچنین می تواند برای سیستم عصبی و سیستم تولید مثل، مفید باشد. یک فنجان برنج قهوه ای، حدود ۸۰ درصد از نیاز روزانه توصیه شده از منگنز را تامین می کند. این میزان به مراتب بیش از مقدار ارائه شده از منگنز توسط برنج سفید است.

 

سرشار از روغن های طبیعی

نوع روغن طبیعی که توسط برنج قهوه ای به بدن می رسد بسیار مفید است. آن ها چربی های طبیعی هستند که می توانند با کنترل وزن و همچنین مدیریت سطح کلسترول در ارتباط باشند.

 

کنترل کننده وزن

اگر چه کربوهیدرات برای کاهش وزن بد است، اما برنج قهوه ای هنوز یک گزینه بسیار بهتر از همتای سفید خود، برای کنترل وزن است. برنج قهوه ای حاوی فیبر زیادی است که باعث می شود هضم غذا آسان تر شده و عملکرد روده تصحیح شود.
در مقایسه با برنج سفید، برنج قهوه ای همچنین کمک می کند تا احساس سیری بیشتر شده و خورده خوری کاهش یابد. در حالی که کاهش وزن جدی، نیاز به یک رژیم غذایی و ورزش نسبتا سخت دارد، شکی نیست که به جای استفاده از برنج سفید، نوع قهوه ای آن مغذی تر است و می تواند وزن شما را متعدل تر نگه دارد.

 

سرشار از فیبر

برنج قهوه ای منبع خوبی از فیبر سالم است و همه ما می دانیم که فیبر چقدر برای سلامت ما مهم است. این در حالی است که بسیاری از ما از این ماده کمتر استفاده می کنیم.
مواد غذایی با فیبر بالا مانند برنج قهوه ای، می توانند هر گونه ناراحتی گوارشی از جمله اسهال و یبوست را کاهش داده و حتی به کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان روده بزرگ منجر شود.

 

سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی

مصرف مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با اثر مخرب رادیکال های آزاد که ما هر روز با آن ها روبرو می شویم، کاملا حیاتی است. هنگامی که ما در مورد آنتی اکسیدان ها صحبت می کنیم، بسیاری از افراد فورا به یاد انواع توت ها و دیگر انواع میوه ها یا سبزیجات می افتند. اما اشتباه نکنید. برنج قهوه ای یک آنتی اکسیدان بسیار عالی است.
خوردن برنج قهوه ای به جای برنج سفید از آسیب های سلولی جلوگیری کرده، سرعت روند پیری را کاهش می دهد و بدن را در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کند.

 

برنج قهوه ای تصفیه نشده است

بر خلاف برنج سفید، مواد معدنی و ویتامین های برنج قهوه ای بر اثر پالایش کاسته نشده است و مطلقا هیچ نیازی به اضافه کردن ترکیبات مصنوعی به آن، به منظور غنی سازی وجود ندارد.
مصرف غلات کامل به غیر از اثرات کلی که بر روی سلامت دارند، می توانند از قلب در برابر بیماری هایی مانند پلاک های شریانی و دیگر بیماری های قلب با کنترل سطح کلسترول، محافظت کنند.

 

محافظت در برابر عفونت قارچی

افرادی که از یک عفونت قارچی مثل کاندیدا رنج می برند می توانند از خوردن غذاهای کامل مانند برنج قهوه ای بهره مند شوند. بر خلاف برنج سفید، این نوع از برنج حاوی مقدار کمی نشاسته و قند است و حد این مواد در آن، برای یک پروتکل درمانی کاندیدا، مجاز است.
علاوه بر این، به دلیل آن که برنج قهوه ای به خاطر وجود فیبر زیاد، به راحتی هضم می شود، می تواند برای کسانی که سیستم گوارشی حساسی دارند، در سرعت کاهش مخمرها کمک کننده باشد.

 

برنج قهوه ای خوشمزه است

بهتر است بین برنج قهوه ای و برنج سفید مقایسه نکنید. به این نوع از برنج به صورت جداگانه نگاه کنید. این برنج عطر و طعم قوی دارد و بسیار خوشمزه است.


بیشتر بدانید : برنج چاق کننده تر است یا نان؟

بیشتر بدانید : برنج از منظر طب سنتی, سرد یا گرم؟ خشک یا تر؟

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : payamesalamat.com