خواص هندوانه + کالری هندوانه چقدر است؟
هندوانه یک میوه تابستانی خوشمزه است که دارای خواص زیادی است. در ادامه به مهم ترین خواص هندوانه اشاره می کنیم

خواص هندوانه را بشناسید

هندوانه سرشار از لیکوپن

رنگ قرمز هندوانه مربوط می شود به لیکوپن که یک آنتی اکسیدان است. بررسی ها نشان داده اند این آنتی اکسیدان خطر بروز سرطان و دیابت را کاهش می دهد. هندوانه بیشتر از هر میوه و سبزی دیگری ماده مغذی دارد – حتی بیشتر از گوجه فرنگی. هندوانه ای که داخل آن قرمزتر است لیکوپن بیشتری دارد. به علاوه هندوانه هایی که تخمه کمتری دارند، لیکوپن بیشتری دارند.

بیشتر بدانید : اختلال نعوظ را با هندوانه درمان کنید

بیشتر بدانید : خواص هندوانه


هندوانه و محافظت از پوست در مقابل خورشید
هندوانه,هندوانه خوردن

برخی رنگدانه ها به محافظت از گیاه در مقابل خورشید کمک می کنند. جالب است که خوردن آنها بر روی پوست هم تاثیر گذاشته و از پوست در برابر خورشید محافظت می کند. لیکوپن موجود در هندوانه خطر بروز آفتاب سوختگی را کاهش می دهد. اما با این حال محققان از این مسئله مطمئن نیستند، بنابراین هر چقدر هم که هندوانه می خورید، به هیچ عنوان استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید.


قلب سالمتر با خوردن هندوانه
قلب,قلب سالم

هندوانه سرشار از آمینو اسیدی است به نام سیترولین citrulline که به حرکت خون در بدن کمک می کند و فشار خون را کاهش می دهد. به علاوه قلب از همه ذرات لیکوپن موجود در هندوانه لذت می برد. بررسی ها نشان داده اند هندوانه می تواند خطر بروز حمله قلبی را کاهش دهد. البته سبک زندگی بر روی سلامت قلب تاثیر می گذارد. بنابراین حتما ورزش کنید، سیگار را ترک کنید، مصرف چربی های اشباع را کاهش دهید و به توصیه های پزشک عمل کنید.

بیشتر بدانید : 15 توصيه كليدی برای كاهش فشار خون

هندوانه و محافظت از مفاصل
کف پا,پاشنه پا

هندوانه حاوی رنگدانه طبیعی به نام بتا کریپتوکسانتین beta-cryptoxanthin است که می تواند از مفاصل در مقابل التهاب محافظت کند. برخی بررسی ها نشان می دهند که این رنگدانه به مرور زمان می تواند احتمال بروز آرتریت روماتوئید را کاهش دهد.


هندوانه منبع ویتامین A و بهبود بینایی
بینایی,چشم

خوردن یک وعده هندوانه بیشتر از 30 درصد ویتامین A مورد نیاز روزانه را به شما ارائه می دهد. این ماده مغذی به حفظ سلامت چشم کمک می کند. غذا یکی از بهترین روش ها برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

بیشتر بدانید : ویتامین A منابع, فواید و عوارض جانبی ویتامین A

آبرسانی مناسب بدن با هندوانه
هندوانه,هندوانه خوردن

92 درصد هندوانه را آب تشکیل می دهد، بنابراین یک راه ساده برای آبرسانی به بدن مصرف این میوه است. هر سلولی در بدن به آب نیاز دارد. حتی یک کمبود کوچک در میزان آبرسانی به بدن منجر به بروز تغییراتی در شما خواهد شد. اگر کم آبی بدن جدی باشد، خطرناک خواهد بود و آبرسانی به صورت درون وریدی انجام می شود.


نرمی و لطافت پوست با مصرف هندوانه

ویتامین A، ویتامین B6 و ویتامین C موجود در هندوانه به حفظ لطافت و نرمی پوست کمک می کنند. هندوانه سرشار از آب است، به همین دلیل یک ماسک خوب برای صورت محسوب می شود. یک قاشق غذاخوری آب هندوانه را با یک قاشق غذا خوری ماست یونانی ترکیب کنید. این ترکیب را روی صورت خود بمالید و به مدت 10 دقیقه صبر کنید. پس از آن صورت را با آب بشویید. ترکیب آب هندوانه و ماست می تواند به پوست آبرسانی کرده و به لطافت آن کمک می کند.


هندوانه نیاز شما به قند را برطرف می کند
هندوانه

یک فنجان بستنی حاوی حدود 300 کالری است. همان میزان هندوانه تنها 40 کالری دارد. بر خلاف سایر دسرها، هندوانه فاقد چربی است، کلسترول کمی دارد و هیچ سدیمی ندارد. به علاوه آب موجود در هندوانه باعث می شود مدت زیادی سیر بمانید. می توانید مقدار هندوانه را در مخلوط کن بریزید و کمی آب لیموی تازه به آن اضافه کنید و پس از مخلوط کردن آن را در فریز بگذارید و در زمان مناسب مصرف کنید.


بهبود تمرین های ورزشی با هندوانه
ورزش,ورزشکار,ورزش کردن

هندوانه سرشار از آب، آنتی اکسیدان و آمینو اسید است که برای بهبود عملکردهای ورزشی ضروری هستند. به علاوه هندوانه حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که می تواند گرفتگی عضلات را کاهش دهد. همچنین می توانید بعد از عرق کردن در باشگاه برای جبران آب از دست رفته آب هندوانه بنوشید. انجام همه این کارها از گرفتگی عضلات پیشگیری کرده و خستگی را کم می کند.


تنظیم سطح قند خون با هندوانه
خون,تست خون

مطمئنا سعی می کنید سطح قند خون خود را تنظیم کنید. هندوانه میوه مناسبی برای این منظور محسوب می شود. هندوانه دارای ارزش شاخص گلیسمیک glycemic index یا GI به میزان 80 است، اما کربوهیدرات کمی دارد. به این معنا که میزان گلیسمیک هندوانه فقط 5 است (میزان گلیسمیک نشان می دهد آن ماده غذایی با چه سرعتی وارد جریان خون می شود و چه میزان گلوکز می تواند تولید کند). بنابراین می توانید یک تکه هندوانه را بدون هیچ نگرانی بخورید.

بیشتر بدانید : سه خوراکی موثر در کاهش قندخون

هضم هندوانه ساده است
روده,بیماری روده

اگر دچار یک مشکل گوارشی مانند کرون Crohn's disease یا کولیت Ulcerative colitis باشید، لیست مواد غذایی که نمی توانید در زمان بروز بخورید زیاد است. اما هندوانه در این لیست قرار نمی گیرد. این میوه نرم است و هضم آن حتی برای یک روده ملتهب هم آسان است. فقط به یاد داشته باشید اگر از آن دسته افرادی هستید که باید فیبر کمی مصرف کنید، دانه های هندوانه را نخورید.


* بیماری کرون Crohn's disease : بیماری کرون یکی از بیماری‌های التهابی روده است که مشخصه اصلی آن التهاب بافت‌های دیواره روده است. بیماری کرون یک بیماری مزمن است که قسمت‌های گوناگون دستگاه گوارش از دهان گرفته تا مقعد را ممکن‌است تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری بیشتر قسمت انتهایی روده باریک (ایلئوم) و قسمت ابتدایی روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

خواص دانه های هندوانه
هندوانه,دانه های هندوانه

مطمئنا در بچگی به شما گفته شده که خوردن دانه هندوانه باعث می شود هندوانه در شکم سبز شود. این ادعا درست نیست؛ به هرحال امروز بسیاری از هندوانه ها دانه ندارند و از بلعیدن چند دانه هندوانه هم زیاد نگران نشوید چرا که دانه هندوانه هم مواد مغذی زیادی دارد.


بیشتر بدانید : دلایلی برای افزایش مصرف هندوانه

بیشتر بدانید : چرا و چه وقت هندوانه بخوریم؟

بیشتر بدانید : دیابتی‌ها هندوانه بخورند یا نخورند؟

بیشتر بدانید : بهترین زمان مصرف هندوانه را بدانید

بیشتر بدانید : مصرف هندوانه برای چه افرادی مضر است؟


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ