اگر روزی 2 عدد خرما بخورید چه اتفاقاتی در بدن شما می افتد؟
خرما یکی از مواد مغذی است که خواص زیادی برای سلامت دارد، در این مطلب به خواصی از خرما اشاره می شود که شاید تاکنون نشنیده باشید

خواص خرما از بهبود گوارش تا پیشگیری از سرطان 

خرما میوه درخت نخل است که در آب و هوای گرمسیری رشد می کند. فواید تغذیه ای خرما چشمگیر هستند. تنها یک وعده 3.5 اونسی (100 گرم) از آن می تواند حدود 20 درصد از نیاز روزانه انسان به پتاسیم را به همراه 7 گرم فیبر، 2 گرم پروتئین، و چندین نوع از آنتی اکسیدان ها تامین کند. همچنین، خرما منبع خوبی برای مس، منگنز، ویتامین B6، منیزیوم و آهن است.

خرمای تازه می تواند به رنگ قرمز روشن یا زرد روشن یا چیزی بین این دو باشد، اما خرمای خشک شده به طور معمول قهوه ای رنگ است. تنوع خرما نیز شگفت انگیز بوده و بیش از 3 هزار نوع از این میوه در سراسر جهان یافت می شود.

بیشتر بدانید : ویتامین b در چه چیزهایی وجود دارد؟ منابع انواع ویتامین b

بیشتر بدانید : نقش منیزیم در بدن + منابع منیزیم


بدون در نظر گرفتن این که چه نوع خرمایی را انتخاب می کنید، مصرف این ماده غذایی با برخی فواید سلامت جالب توجه پیوند خورده است. تنها مصرف دو خرما در روز برای یک هفته می تواند نتایج جالبی را به همراه داشته باشد.


گوارش بهتر با خوردن خرما

فیبر، ترکیبی ضروری برای گوارش سالم است، به رغم این واقعیت که انسان آن را گوارش نمی کند. در عوض، فیبر حجم مدفوع را افزایش می دهد. شاید عجیب به نظر برسد، اما این شرایط به دفع راحت‌تر و منظم مواد زائد از طریق روده بزرگ کمک می کند.

یک وعده 3.5 اونسی (100 گرم) خرما دارای 7 گرم فیبر است، از این رو، گزینه ای خوب برای تامین این ماده مغذی محسوب شده و افزودن خرما به رژیم غذایی نیز ساده است. مصرف خرما به همراه جو دوسر می تواند فواید سلامت و میزان دریافت فیبر را هرچه بیشتر افزایش دهد. البته، فیبر باید به تدریج به رژیم غذایی اضافه شود تا از بروز برخی مشکلات گوارشی پیشگیری شود.

بیشتر بدانید : فیبر چیست؟ شناخت انواع فیبر غذایی

بیشتر بدانید : نان جو دو سر مصرف کنید!!

انرژی پایدار با مصرف خرما
خواص خرما

خرما مزه ای شیرین دارد، اما مصرف این ماده غذایی موجب افزایش ناگهانی و سریع قند خون انسان نمی شود. فیبر بار دیگر گزینه موثر در این زمینه محسوب می شود. فیبر روند گوارش را کند می سازد و قند موجود در خرما به تدریج وارد جریان خون می شود. بر همین اساس، افزایش و سقوط ناگهانی سطوح قند خون را پس از مصرف خرما تجربه نکرده و در عوض یک منبع پایدار انرژی خواهید داشت.

خرما یک ماده غذایی با شاخص گلیسمی پایین در نظر گرفته می شود، به این معنی که موجب افزایش ناگهانی و سریع قند خون نمی شود.

 

پیشگیری از بیماری

خرما حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه کرده و آنها را خنثی می سازند. رادیکال های آزاد می توانند به سلول های بدن آسیب برسانند که این می تواند خطر بسیاری از بیماری های جدی، مانند سرطان را افزایش دهد. سه آنتی اکسیدان مهم در خرما شامل موارد زیر می شوند:

  • فلاونوئیدها: آنتی اکسیدان هایی هستند که التهاب در بدن را کاهش می دهند. فلاونوئیدها به صورت گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و مشخص شده است که خطر دیابت، بیماری آلزایمر، و برخی انواع سرطان را کاهش می دهند.

  • کاروتنوئیدها: آنتی اکسیدان هایی هستند که از سلامت قلب پشتیبانی می کنند. همچنین، آنها ممکن است از طریق کاهش خطر ابتلا به انحطاط ماکولا و آب مروارید به حفظ سلامت چشم ها کمک کنند.

  • اسید فنولیک: یک آنتی اکسیدان قوی دیگر است که خطر بیماری قلبی و سرطان را کاهش می دهد. التهاب مزمن عاملی کلیدی برای ابتلا به بسیاری از بیماری های جدی در انسان محسوب می شود، از این رو، دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها می تواند کمک شایانی به تقویت و حفظ سلامت کلی انسان کند. خرما یکی از بهترین گزینه ها در این زمینه است.

بیشتر بدانید : هر آنچه باید در مورد آب مروارید بدانید

بیشتر بدانید : جلوگیری از آب مروارید, خشکی چشم و ماکولا با این مواد غذایی

کند کردن زوال روانی مرتبط با افزایش سن

روش های مختلفی برای به چالش کشیدن مغز و حفظ شرایط مطلوب آن وجود دارند که بسیاری از آنها بر تغذیه مناسب و سالم برای پاک نگه داشتن مسیرهای مغزی متکی هستند. مصرف خرما نشان داده است که نشانگرهای التهابی که با نرخ های بالاتر بیماری آلزایمر مرتبط هستند را در قشر خاکستری مغز کاهش می دهد.

همچنین، برخی مطالعات با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که مصرف خرما پتانسیل پیشگیری از تشکیل پلاک های پروتئین بتا آمیلوئید در مغز را دارد. زمانی که این پلاک ها تشکیل می شوند، در ارتباط بین سلول های مغز اختلال ایجاد کرده و موجب مرگ سلولی با سرعت بیشتر می شوند. افزون بر این، مشخص شده است که دنبال کردن یک رژیم غذایی حاوی خرما به توانایی یادگیری بهتر، حافظه قوی‌تر، و رفتارهای مرتبط با اضطراب کمتر منتج می شود.


وابستگی کمتر به شکر سفید
خواص خرما

مصرف بیش از حد شکر می تواند آسیب های جدی به سلامت انسان وارد کند و یکی از دلایل اپیدمی چاقی در دنیای امروز محسوب می شود. شکرهای پالایش شده با نام های مختلف در بسیاری از غذاها وجود دارند و زمانی که تلاش می کنید سالم‌تر غذا بخورید نیز ممکن است قربانی آنها شوید. اگر به واقع قصد دارید مصرف شکر را کاهش دهید، بهترین گزینه تهیه غذا در خانه است.

خرما جایگزینی خوب برای شکر است. خرما میوه ای شیرین است و می تواند هوس خوردن خوراکی های شیرین را کاهش داده و همچنین می توان از آن در بسیاری از دستورالعمل های غذایی استفاده کرد. با ترکیب آب و خرما در یک دستگاه مخلوط کن، ترکیبی خمیری به دست می آید که می توانید از آن به جای شکر در پخت و پز استفاده کرد. در شرایطی که خمیر خرما کالری نسبتا بالایی دارد، حاوی فیبر غذایی و آنتی اکسیدان ها نیز است که شکر پالایش شده فاقد آنهاست.

بیشتر بدانید : مصرف قند زیاد با بدن شما چه می کند؟


خرما یک ماده غذایی عالی برای افزودن به رژیم غذایی روزانه است. از آنجایی که این ماده غذایی کالری بالایی دارد، مصرف دو عدد از آن در روز توصیه شده است. خوشبختانه، همین میزان نیز برای بهره‌مندی از فواید سلامت مختلف خرما کفایت می کند. به واسطه محتوای مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان ها، مصرف خرما نباید احساس پشمیانی و گناه را در شما ایجاد کند.


بیشتر بدانید : خرما برای چه کسانی مناسب نیست؟

بیشتر بدانید : چرا خرما از قند و شکر بهتر است؟

بیشتر بدانید : خواص خرما از دیدگاه طب سنتی برای بیماری ها


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : asriran.com