شیر سویا بهتر است یا شیر بادام
 بسیاری از افراد از شیر سویا و شیربادام به عنوان جایگزین شیر گاو استفاده می کنند به خصوص کسانی که به کازئین و لاکتوز آلرژی دارند با به دیابت وبیماری های قلبی مبتلا هستند.  

مقایسه شیر سویا و شیر بادام

بسیاری از افراد از شیر سویا و شیربادام به عنوان جایگزین شیر گاو استفاده می کنند به خصوص کسانی که به کازئین و لاکتوز آلرژی دارند با به دیابت وبیماری های قلبی مبتلا هستند.

هر دو شیر سویا وشیر بادام بدون گلوتن هستندو برای افرادی که لبنیات مصرف نمی کنند مفیدند. برخی کودکان به سویا آلرژی دارند در حالی که شیر بادام برای افرادی که به هلو یا آجیل ها حساسیت دارند مشکل ساز میشود.

ما در این مقاله نمی خواهیم به شما بقبولانیم کدام یک بهتر است بلکه هر دو را بررسی می کنیم و انتخاب را بر عهده شما می گذاریم.


خواص شیر بادام

شیر بادام در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است و درست مانند شیر سویا طعمی ملایم دارد. بسیاری از افراد برای طعم دار کردن چای و قهوه خود یا برگراندن انرژی بعد از ورزش از شیر بادام استفاه می کنند.

شیر بادام را با خیساندن 6 تا 8 ساعته بادام در آب و میکس کردن آن درست می کنند.

یک لیوان شیر بادام حاوی 40 کالری، 1 گرم فیبر و 3 گرم چربی است به همراه مقدار زیادی منیزیم، سلنیوم، منگنز و ویتامین E

شیر بادام هم مانند شیر سویا بدون کلسترول است.

شیر بادام بدون چربی اشباع است و یک نوشیدنی سالم برای قلب محسوب می شود.

همچنین دارای اسیدهای چرب امگا3 است که به بهبود خلق و خو، درمان آرتروز، افزایش حافظه و کاهش کلسترول بد کمک می کند.

بادام خام منبع خوبی از پروتئین، ویتامین های مهم، فیبر و آنتی اکسیدان است ومقدار زیادی اسیدهای چرب غیراشباع دارد که به کاهش وزن، کاهش چربی و کلسترول بدن کمک می کند.

مقدار پروتئین شیر بادام بسیار کمتر از شیر گاو است.

چربی شیر بادام بیشتر از شیر سویا است.

نکته ای که باید دقت کنید این است که برخی کارخانه از کاراژین carrageenan برای غلیظ کردن محصولات غیرلبنی از جمله شیر بادام استفاده می کنند که عوارض جانبی مانند اختلالات گوارشی، زخم و التهاب دارد.

بیشتر بدانید : شیر جایگزین دارد؟ به جای شیر و لبنیات این ها را بخورید

بیشتر بدانید : چطور با عدم تحمل لاکتوز شیر بخوریم؟+ بادام جایگزین شیر می شود؟


خواص شیر سویا

مقایسه شیر سویا و شیر بادام

شیر سویا یک نوشیدنی رایج از آسیاست که در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده است و با خیساندن سویا در آب تهیه می شود.

یک لیوان شیر سویا حدود 8 گرم پروتئین دارد و حاوی ویتامین B12، B1، D ، A و کلسیم است. مصرف شیر سویا به سلامت قلب، جذب کلسیم و مبارزه با استرس کمک میکند.

یک لیوان شیر سویا 90 کالری دارد. حاوی مقدار کمی چربی اشباع و اسیدهای چرب امگا 3 است که به بهبود خلق و خوی شما و کاهش کلسترول بد کمک میکند.

شیر سویا تنها جایگزین لبنیات است که مقدار مشابه پروتئین شیر گاو دارد و همچنین حاوی مقدار بالایی چربی های غیر اشباع و آنتی اکسیدان ایزوفلاون است که می تواند باعث کاهش التهاب بدن وبرخی سرطان  ها شد.

برخی انواع شیر سویا بدون اسید آمینه متیونین methionine هستند که برای بدن ضروری است.

شیر سویا یک نوشیدنی بسیار پردازش شده است که حاوی اسیدفیتیک phytic acid است که می تواند جذب مواد معدنی ضروری در بدن مانند کلسیم، منیزیم، مس و آهن را بویژه در روده مختل کند.

شیر سویا حاوی استروژن گیاهی است که می تواند هورمون های طبیعی بدن را مختل کند به خصوص مصرف زیاد آن در مردان می تواند هورمون زنانه را در بدنشان افزایش دهد.

شیر سویا تاثیر مفیدی بر عملکرد تیروئید دارد.

اسیدآمینه های موجود در شیر سویا کمتر از سیر گاو است.

اگر مبتلا به نقرس هستید مصرف شیر سویا را محدود کنید.

بیشتر بدانید : شیر سویا برای چه کسانی مفید است؟

بیشتر بدانید : فواید شیر سویا برای سلامتی



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ