کینوا را به دلیل این خواص به رژیم غذایی اضافه کنید + چگونگی مصرف کینوا
کینوا یکی از غلات مغذی و کمتر شناخته شده است که افزودن آن به رژیم غذایی همواره توصیه می شود، در این مطلب به بیان خواص فوق العاده کینوا می پردازیم

خواص فوق العاده کینوا

کینوا در گروه غلات سبوس‌دار یا غلات کامل جای می‌گیرد که قرار دادن آن در رژیم غذایی می‌تواند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. کینوا یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت پروتئین گیاهی است و مصرف منظم آن می‌تواند برای افراد ورزشکار، نوجوانان، خانم‌های باردار یا سالمندان بسیار مفید باشد.

20 نوع اسید آمینه ضروری در کینوا وجود دارد که 9 نوع از آنها در بدن ساخته نمی‌شوند و باید از طریق مصرف مواد غذایی مختلف تامین شوند. مصرف هفتگی کینوا به بهبود عضله‌سازی و کاهش حجم چربی در بدن کمک می‌کند. در ادامه با سایر خواص این ماده غذایی ارزشمند بیشتر آشنا خواهیم شد. 

بیشتر بدانید : کینوا چه خواصی دارد و چطور می توان کینوا را پخت؟

بیشتر بدانید : کینوا چیست؟ کینوا از کجا بخرم؟

سرشار از فیبر و چربی‌های سالم 

هر یک لیوان کینوای پخته‌شده حدود 5 تا 6 گرم فیبر غذایی به بدن می‌رساند؛ یعنی چیزی حدود یک‌پنجم از نیاز روزانه بدن به فیبر غذایی. دریافت فیبر کافی به بهبود عملکرد سیستم گوارشی، تنظیم کلسترول و قند خون کمک می‌کند. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که بیماران مبتلا به دیابت یا بیماران قلبی حداقل 2 بار در هفته، کینوای پخته را به برنامه غذایی شان اضافه کنند.

از طرف دیگر، کینوا یکی از بهترین منابع برای دریافت اسیدهای چرب امگا-3 به‌عنوان سالم‌ترین انواع چربی‌هاست. مصرف منظم کینوا به‌دلیل داشتن امگا-3 به کاهش التهاب در بدن، بهبود سلامت قلب و کاهش سطح تری‌گلیسرید خون کمک می‌کند. 

بیشتر بدانید : فیبر چیست؟ شناخت انواع فیبر غذایی

سرشار از ریزمغذی‌ها

کینوا، علاوه بر داشتن پروتئین، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌های پیچیده، حجم فراوانی از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز ارگان‌های حیاتی بدن را هم در خود جای داده است. مهم‌ترین مواد مغذی این غله ارزشمند شامل منگنز، منیزیم، مس، روی (زینک)، آهن غیرهِم، ویتامین E، فسفر، فولات، B6، ریبوفلاوین و تیامین می‌شود. از این‌رو، مصرف منظم کینوا به حفظ سلامت استخوان‌ها و عضلات کمک می‌کند، باعث افزایش سطح انرژی در بدن می‌شود، احتمال ابتلا به پوسیدگی‌های دندانی را کاهش می‌دهد و با تنظیم سوخت‌وساز و همچنین فشار خون، عملکرد قلب و سایر ارگان‌های حیاتی را بهبود می‌بخشد.

بهبود عملکرد سیستم گوارشی

همان‌طور که گفته شد،‌ کینوا به‌عنوان یک کربوهیدرات پیچیده، مقادیر قابل‌ توجهی از فیبر غذایی را در خود جای داده است. به همین دلیل هم افرادی که به‌طور منظم ‌کینوا را در رژیم غذایی خود دارند، کمتر دچار مشکلات گوارشی مانند یبوست‌های مزمن می‌شوند و هضم و جذب مواد غذایی در بدن آنها نیز بهتر صورت می‌گیرد. علاوه بر این، مطالعات علمی نشان داده‌اند که مصرف منظم ‌کینوا به حفظ تعادل میکروبیوم روده کمک می‌کند و از این نظر هم سلامت سیستم گوارشی را ارتقا می‌بخشد.

راه‌های مصرف کینوا

شما می‌توانید ‌کینوا را با آب طبیعی انواع میوه‌ها بپزید و از آن در تمامی سالادهای خود استفاده کنید. دانه‌های کینوا می‌توانند در انواع سوپ‌ها، خوراک‌ها یا آش‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه بر این، کینوای پخته و له‌شده می‌تواند در تهیه انواع سس‌های سالاد یا ساندویچ هم استفاده شود یا به غذاهای پوره‌مانند اضافه شود. ‌کینوا تقریبا طعم خاصی ندارد و شما می‌توانید با ادویه‌ها یا چاشنی‌های مورد علاقه­تان، آن را طعم‌دار کنید. 

بیشتر بدانید : کینوا، فواید و عوارض مصرف کینوا

بیشتر بدانید : خواص دانه کینوا یا خاویار گیاهی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir