5 تا از خواص کره بادام زمینی از عضله سازی تا کاهش التهاب
کره بادام زمینی خوراکی خوش طعم و مقوی است که یک صبحانه و یا میان وعده سالم محسوب می شود، در این مطلب به برخی از خواص کره بادام زمینی اشاره می کنیم

کره بادام زمینی را به این دلایل بخورید

کره طبیعی بادام زمینی، یکی از منابع باکیفیت برای دریافت چربی‌های غیراشباع تک‌زنجیره‌ای و چندزنجیره‌ای است درحالی که مزیت‌های مختلفی هم برای بدن دارد. این کره طبیعی دو درشت‌مغذی مهم (چربی و پروتئین) را در خود جای داده است که دیرتر از کربوهیدرات‌ها هضم می‌شوند. بنابراین، مصرف کره بادام زمینی به ایجاد حس سیری طولانی‌تر کمک می‌کند و شما را از مصرف هله‌هوله‌ها در طول روز دور نگه می‌دارد. 

مطالعات گوناگونی تا به امروز نشان داده‌اند که افزایش پروتئین دریافتی روزانه تا 15 درصد توسط افراد دارای اضافه‌وزن، میزان کالری دریافتی روزانه آنان را تا 441 کیلوکالری کاهش می‌دهد. اما کره طبیعی بادام زمینی دیگر چه مزیت‌ها و فوایدی دارد؟

 

1. کمک به حفظ سلامت قلب

بادام زمینی سرشار از کوآنزیم Q10 است که نوعی آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود و اهمیت زیادی برای انرژی‌سازی و سلامت قلب دارد. مطالعات هم نشان داده‌اند که افزایش دریافت CoQ10 در طول روز به بهبود علائم بیماران قلبی و کاهش فشار خون کمک می‌کند. بنابراین، با افزودن مقادیر استاندارد و متعادلی از کره طبیعی بادام زمینی به رژیم غذایی می‌توانید سطح کوآنزیم Q10 در بدن را همیشه به میزان مطلوب برسانید. چربی‌های غیراشباع تک‌زنجیره‌ای موجود در کره طبیعی بادام زمینی هم می‌توانند به کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) کمک کنند و از این نظر نقش مثبتی در کاهش خطر مواجهه با سکته قلبی و مغزی داشته باشند.

2. افزایش عضله‌سازی

پس از 30 سالگی، سطح تستوسترون بدن رو به کاهش می‌رود و در نتیجه بافت عضلانی بدن کمتر می‌شوند. به همین دلیل هم افزایش دریافت پروتئین‌های باکیفیت بعد از 30 سالگی در کنار ورزش‌های قدرتی، اهمیت ویژه‌ای برای سلامت ما دارد. کره طبیعی بادام زمینی به‌عنوان یک منبع پروتئینی باکیفیت، گزینه خوبی برای پیش از شروع ورزش و بعد از فعالیت‌های ورزشی است زیرا نقش مثبتی در ارتقای رشد عضله‌ها ایفا می‌کند. 

3. کاهش دردهای عضلانی

اگر از داروهای کاهش‌دهنده کلسترول (استاتین‌ها) استفاده کرده باشید، به احتمال زیاد با مشکل دردهای عضلانی آشنا هستید. پزشکان معمولا به مصرف‌کنندگان داروهای کاهش‌دهنده کلسترول توصیه می‌کنند که مصرف مکمل‌های کوآنزیم Q10 را تحت نظر پزشک ادامه دهند زیرا این مکمل‌ها به کاهش دردهای عضلانی مرتبط با داروهای ضدکلسترول کمک می‌کنند. بنابراین، با گنجاندن مقادیر کنترل‌شده و استانداردی از کره بادام زمینی به رژیم غذایی می‌توانید به کاهش این نوع از دردهای عضلانی هم کمک کنید. 

4. دریافت مواد مغذی مختلف

هر 100 گرم از کره طبیعی بادام زمینی حاوی 22.21 گرم پروتئین است، درحالی که همین میزان از گوشت گوساله حدود 25 گرم پروتئین دارد. حتی میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در 100 گرم کره طبیعی بادام زمینی با میزان همین ترکیبات در 100 گرم گوشت گوساله برابری می‌کند. بنابراین، با مصرف کره طبیعی بادام زمینی می‌توانید این مواد مغذی را دریافت کنید؛ کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، مس، فولات، ویتامین B1 و B3. 

بیشتر بدانید : خواص شگفت انگیز کره بادام زمینی

5. کاهش التهاب

اسیدهای چرب غیراشباع تک‌زنجیره‌ای و چندزنجیره‌ای، مواد معدنی، ویتامین و فیبر غذایی موجود در کره طبیعی بادام زمینی به کاهش التهاب درجه‌پایین کمک می‌کنند. منیزیم موجود در کره بادام زمینی هم از این نظر اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که دریافت منظم منیزیم به کاهش نشانگرهای شیمیایی التهاب مزمن کمک می‌رساند. حتی عوامل خطر سکته مغزی مثل فشار خون بالا و کلسترول خون بالا هم با مصرف منظم و محدود کره بادام زمینی کاهش پیدا می کند. 

بیشتر بدانید : کره بادام زمینی چه ارزش غذایی دارد؟

بیشتر بدانید : مصرف کره بادام زمینی مفید است یا مضر

بیشتر بدانید : چه کسانی نباید کره بادام زمینی بخورند

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir