از این چهار گونه مختلف شیر، کدام یک برای شما مناسب است؟ و به چه دلیل ؟

منافع شیر برای سلامتی

1- شیر معمولی ( گاو )
پس از دوشیدن این شیر از گاو، پاستوریزه می  شود ( یعنی گرم می شود و سپس به آرامی سرد می شود) تا باکتری های موجود در آن مانند اکولای، سالمونلا و لیستریا  از بین بروند.  این نوع شیر یک منبع عالی پروتئین، کلسیم و ویتامین های K و D است . تانیا زوکربروت، یک متخصص رژیم می گوید: شیر بدون چربی(اسکیم) یکی از بهترین انتخاب ها است. او ادامه می دهد" از نظر مواد مغذی، شیر بدون چربی مشابه شیر کامل است به جز اینکه دارای چربی اشباع نیست و کمی کلسیم بیشتری دارد. اگر شیر بدون چربی به نظرتان زیادی آبکی می آید، از شیر بدون چربی تقویت شده(enhanced skim)  استفاده کنید که بافت غنی تری دارد.

خوب است بدانید که:  مصرف زیاد شیر( یا شیر بدون چربی)  به شما در جلوگیری از ازدیاد وزن کمک می کند. مطالعات جدید نشان می دهند که کمبود کلسیم می تواند سبب آزاد شدن هورمونهای مشخصی بشود که مسئول افزایش ذخیره چربی در بدن هستند.

2- شیر آلی(ارگانیک)
شیر آلی اصطلاحا شیری است که از گاوهای تغذیه شده با غذاهای طبیعی و یا اینکه از گاوهایی که آزادانه در محیط طبیعی برای چرا رها می شوند، به دست می آید. به این گاوها هیچ نوع هورمون رشد مصنوعی برای افزایش میزان شیرشان  داده نمی شود و همچنین برای پیشگیری از بیماری ها به آنها هیچ آنتی بیوتیکی تزریق نمی گردد. این شیر هم مثل شیر معمولی پاستوریزه می شود.

اگرچه متخصصان مدعی هستند که از نظر تغذیه ای، تفاوتی بین شیر ارگانیک و شیر معمولی وجود ندارد، اما در دو مطالعه انجام شده در دانشگاه نیوکاسل انگلیس، نشان داده شده که مقدار اسیدهای چرب مفید امگا 3 و آنتی اکسیدانها در شیر ارگانیک بیشتر است. البته قیمت این نوع شیر تا دو برابر قیمت شیر معمولی هم می رسد.
خوب است بدانید که : بهترین شیر ارگانیک، شیری است که در تابستان به دست می آید، و در این هنگام شیر به دست آمده دارای بالاترین سطح اسیدهای چرب کاهنده التهابات است. دلیل این امر این است که در این فصل، گاوها به علفها و شبدر تازه دسترسی بیشتری دارند.

3- شیر سویا
شیر سویا از دانه های رسیده سویا استخراج می شود، آن را معمولا با آب مخلوط می کنند و برخی مواد شیرین کننده به آن افزوده می شود. شیر سویا به صورت طبیعی دارای چربی اشباع کم  است و اساسا کلسترول ندارد. کمی غلیظ تر از شیر گاو است،  این شیر برای کسانی که به لبنیات حساسیت دارند یا لاکتوز را تحمل نمی کنند، مناسب و ایمن است.
خوب است بدانید که:  به خاطر اینکه شیر سویا داری منشا گیاهی است، مقدار پروتئین آن به اندازه شیر گاو نیست. شیر سویا طعم دار شده نسبت به انواع طعم دار نشده پروتئین کمتری دارد زیرا در هنگام طعم دار کردن، مقدار پروتئین در هر اونس از این ماده کاسته می شود.

4- شیر برنج
شیر برنج از مخلوطی  از برنج آسیاب شده و آب تهیه می شود و انواع مختلف آن با طعم شکلات، وانیل و خرنوب(میوه یک درخت بومی سواحل مدیترانه) وجود دارد. حساسیت به این نوع شیر از همه انواع دیگر شیر کمتر است، این شیر انتخاب خوبی برای افرادی است که نمی توانند شیر سویا و یا شیر گاو بنوشند. این نوع شیر چربی اشباع و کلسترول ندارد. اما نکته منفی این است که می شود گفت مقدار پروتئین آن ناچیز است.

خوب است بدانید که: شیر برنج را معمولا در بسته بندی مخصوص عرضه می کنند که تا زمان باز نشدن آن نیازی به قرار دادن آن در یخچال نیست.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی :
چقدر شير بنوشيم؟
چرا بعد از خوردن شیر دچار مشکلات گوارشی می شویم؟
بهترین زمان برای مصرف شیر
در این ساعات به نوزادتان شیر ندهید
آیا مصرف شیر بدون چربی سبب چاقی می شود؟