10 کاربرد پروبیوتیک ها
بدانید و آگاه باشید که پروبیوتیک ها به بدن تان قدرت می دهند تا با میکروب ها مقابله و هر نوع بیماری و عفونتی را از شما دور کند.
کلمه ی پروبیوتیک از یک کلمه ی یونانی به نام «برای زندگی» گرفته شده است. این باکتری های مفید برای هضم راحت غذا مفید بوده و به طور طبیعی در برخی مواد غذایی مانند ماست، شوکروت(خوراک فرانسوی تهیه شده از کلم)، کفیر و غیره وجود دارد.

نتایج بررسی های علمی متعدد نشان داده است که ارتباطی بین باکتری های فعال موجود در پروبیوتیک ها و پیشگیری و درمان برخی از بیماری ها وجود دارد. در این مطلب به 10 فایده ی پروبیوتیک ها اشاره کرده و شما را به مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی این ترکیبات دعوت می کنیم.

پروبیوتیک ها و هضم راحت غذا
اگر در هضم غذا مشکل دارید بهتر است مصرف مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک را آغاز کنید. همچنین می توانید از مکمل های پروبیوتیک استفاده کنید تا با مشکلاتی مانند عدم تحمل لاکتوز مقابله کنید. این باکتری های مفید به شما کمک خواهند کرد تا بهتر بتوانید از عهده ی هضم محصولات لبنی و البته دیگر مواد غذایی بر بیایید.

پروبیوتیک ها برای جذب بهتر مواد مغذی
می خواهید بیشترین میزان ویتامین ها و مواد معدنی موجود در مواد غذایی را جذب کنید؟ مصرف پروبیوتیک ها باعث جذب بیشتر مواد مغذی موجود در مواد غذایی مصرفی تان می شود. به عنوان مثال پروبیوتیک ها تاثیر زیادی در جذب کلسیم و ویتامین B دارد.

پروبیوتیک ها: برای مقابله با عفونت‌ها و ویروس‌ها
بدانید و آگاه باشید که پروبیوتیک ها به بدن تان قدرت می دهند تا با میکروب ها مقابله و هر نوع بیماری و عفونتی را از شما دور کند. در واقع این ترکیبات مفید مانند نگهبانان بدن هستند که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قارچی(میکوز) و عفونت های مجاری ادرار شده و یک سلاح خوب در برابر آکنه و آلودگی به E.coli باکتری محسوب می شود. مجاری ادراری نیز نیاز به تعادل بین باکتری های خوب و بد دارند. به همین دلیل نیز مصرف پروبیوتیک ها می توانند مانع از بروز عفونت در مجاری ادراری بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها شود.

پروبیوتیک ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن
آیا می دانید که مصرف مکمل یا مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک ها باعث بهبود و حفظ فلور  دستگاه گوارش می شود؟ باید بدایند که سیستم گوارش سالم به طور مستقیم روی سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر می گذارد. در نتیجه با تولید هر چه بیشتر لنفوسیت ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

پروبیوتیک ها برای دفع راحت
اگر از یبوست رنج می برید و به طور گذرا یا در بیشتر مواقع در دفع دچار مشکل می شوید حتما پروبیوتیک ها را امتحان کنید. توجه داشته باشید که پروبیوتیک ها مانع از این می شوند که مدفوع آبکی(اسهال) یا خیلی سفت(یبوست) شود. این ترکیبات مفید از بدن در برابر یبوست مسافرتی و دیگر بیماری های مسافرتی حفاظت می کند.

پروبیوتیک ها برای کاهش آلرژی ها
با وجود اینکه هنوز محققان به نتایج قطعی در این خصوص نرسیده اند اما بر این باور هستند که مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک ها باعث کاهش واکنش های آلرژیک بدن می شود. نتایج چند پژوهش که در این خصوص انجام شده است نشان می دهد خانم‌های بارداری که محصولات غذایی حاوی پروبیوتیک مصرف می کنند به میزان 30 درصد کمتر از دیگر خانم‌ها بچه های آلرژیک به دنیا می آورند. در واقع کودکان این مادرها کمتر در معرض آسم، التهاب و اگزما قرار می گیرند.

پروبیوتیک ها برای تمیزکاری بدن
پروبیوتیک ها به بدن کمک می کنند تا به طور طبیعی خود را سم زدایی و تمیز کند. بنابراین توصیه می کنیم به جای خرید ملین ها و دیگر تمیز کننده های روده ها از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک ها استفاده کنید. این ترکیبات همچنین به کمک قدرت تمیزکنندگی خود باعث کاهش زخم های گوارشی و بوی بد دهان می‌شوند.

پروبیوتیک ها برای خنثی کردن اثرات منفی آنتی بیوتیک ها
مصرف آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری ها معمولا باعث از بین رفتن باکتری های مفید سیستم گوارشی می شود. واقعیت این است که این داروها برای از بین بردن باکتری ها هستند و به این ترتیب نمی توانند بین باکتری های خوب و بد تفاوتی قایل شوند. به همین دلیل است که در حین مصرف آنتی بیوتیک ها دچار مشکلات گوارشی یا اسهال می شوید. معمولا پزشکان به همراه آنتی بیوتیک ها، مکمل پروبیوتیک نیز تجویز می کنند تا فلور روده را بازسازی کند. این باکتری های مفید به شما کمک خواهند کرد تا بهتر بتوانید از عهده ی هضم مواد غذایی بر بیایید.

پروبیوتیک ها برای سلامت خانم‌ها
واژن خانم‌ها نیز همانند دستگاه گوارش، نیاز به تعادل بین باکتری های خوب و بد دارد. اگر این تعادل به هم بخورد مشکلاتی مانند قارچ یا عفونت باکتریایی بروز خواهند کرد. مصرف و استفاده از پروبیوتیک ها برای حفظ تعادل فلور باکتریایی واژن و پیشگیری از عفونت مفید است. اگر به طور مرتب از قارچ یا سایر عفونت های زنانه رنج می برید با پزشک مشورت کرده و مکمل پروبیوتیک مصرف کنید.

پروبیوتیک ها برای مقابله با عفونت های ادراری
مجاری ادراری نیز نیاز به تعادل بین باکتری های خوب و بد دارند. به همین دلیل نیز مصرف پروبیوتیک ها می توانند مانع از بروز عفونت در مجاری ادراری بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها شود. نتایج بررسی های انجام شده در دانشگاه ماریلاند آمریکا نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک ها مانع از گسترش باکتری های مضر در مجاری ادراری شده و باعث حفظ باکتری های خوب این مناطق می شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : تبیان

مطالب پیشنهادی:
لبنیات غنی شده بخوریم یا نه؟
لبنیات کم چرب بهتر است یا پرچرب؟
اثر شگفت انگیز این لبنیات در لاغری!!
لبنیات برای چه كسانی ضرر دارد؟
لبنیات در برنامه غذایی کودکان