مسافران نوروزی غذای مورد نیاز خود در طول مسیر را به همراه ببرند، چون نمی‌توان به کیفیت غذاهای رستوران‌های بین راهی کاملا اعتماد کرد.

یک متخصص تغذیه گفت: غذاها را برای مسافرت‌های نوروزی، نیم‌پز نکنیم، بلکه آن‌ها را خام یا پخته همراه خود ببریم. دکتر مسعود کیمیاگر افزود: میکروب‌ها در غذاهای نیم پز به خوبی رشد می‌کنند، این در حالیست که میکروب‌ها در غذاهای کامل پخته شده از بین می‌روند. وی با اشاره به ضرورت نگهداری مواد غذایی در محیط خشک و خنک ، اظهار کرد: میکروب‌ها در محیط مرطوب به خوبی رشد می‌کنند بنابراین اگر خانواده‌ها قصد مصرف ساندویچ در سفرهای نوروزی را دارند، باید مواد غذایی را از ابتدای سفر، لای نان قرار ندهند بلکه لازم است ظرف نان و مواد غذایی دیگر مانند گوجه فرنگی، کاهو، کتلت یا کوکو را جدا کنند. این متخصص تغذیه درباره راه‌های خنک نگهداشتن مواد غذایی در سفرهای نوروزی گفت: می‌توان از فلاکس‌های اسفنجی برای خنک نگهداشتن مواد غذایی استفاده کرد و یا در یک نایلون بزرگتر قالب‌های یخ و در نایلونی کوچکتر ، مواد غذایی را قرار داد این کار باعث می‌شود که مواد غذایی تا چند ساعت خنک باقی بمانند. وی با اشاره به تغذیه افرادی که در نوروز به ارتفاعات سفر می‌کنند، اظهار کرد: اشتهای افراد معمولا در ارتفاعات بیشتر می‌شود با این وجود باید در این مناطق نیز در حد اعتدال غذا خورد، از سوی دیگر آنان باید پیش از رفتن به این مناطق، به میزان متوسطی مواد غذایی مصرف کنند ، چون خالی یا پربودن معده موجب حالت تهوع می‌شود.

کیمیاگر درباره روش صحیح پذیرایی در نوروز توصیه کرد: شیرینی‌های خشک و کوچک مانند نان برنجی و نان نخودچی برای پذیرایی در این ایام استفاده شود، چون افراد در طول روز برای دید و بازدید به خانه‌های متعددی می روند بنابراین لازم است شیرینی‌های کم کالری مصرف کنند، از سوی دیگر شیرینی‌های نوروزی معمولا چند ساعت یا حتی چند روز روی میز باقی می مانند ، بنابراین شیرینی «تر» برای پذیرایی در نوروز مناسب نیست. کیمیاگر با اشاره به مصرف آجیل در نوروز اظهار کرد: پسته، بادام، فندق و تخمه حاوی روغن‌های غیر اشباع و برای سلامت بدن مفید هستند البته باید هنگام مصرف آن‌ها به میزان کالری این مواد غذایی توجه کرد. از سوی دیگر اگر افراد آجیل را بیش از حد اعتدال مصرف می‌کنند باید از میزان غذای اصلی خود بکاهند. وی افزود: افراد مختلف به میزان متفاوتی می‌توانند آجیل مصرف کنند اما خوردن یک نعلبکی یا دو استکان از آن توصیه می‌شود علاوه بر آن بهترین نوع آجیل، تخمه ریز است، چون هم کم کالری و هم وقت براست.

کیمیاگر در باره مصرف میوه در ایام نوروز اظهار کرد: معمولا افرادی که در اوقات دیگر سال میوه به اندازه کافی مصرف نمی کنند، در این اوقات میوه بیشتری می‌خورند . همین کار باعث می‌شود که ویتامین‌های موجود در آن‌ها در کبد این گونه افراد ذخیره و برای چند ماه قابل استفاده باشد. وی افزود: میوه‌ها به طور متوسط دارای حدود ۶۰ کالری انرژی و ۱۵ گرم قند هستند بنابراین افرادی که باید وزن و قند خود در حد تعادل نگه‌دارند لازم است به حد اعتدال از این مواد غذایی استفاده کنند ، البته معمولا می‌توان در طول روز حدود پنج سهم میوه که معادل نیم کیلو است را مصرف کرد. این متخصص تغذیه در ادامه گفت: در ایران، خیار جزو میوه‌ها محسوب می‌شود بنابراین افراد می‌توانند در روز یکی دو خیار بخورند، از سوی دیگر چای نیز در حد اعتدال باید نوشیده شود در این شرایط می‌توان تا پنج فنجان چای کمرنگ را در طول روز مصرف کرد.

وی درباره مصرف غذا در رستوران‌های بین‌راهی نیز توصیه کرد: مسافران نوروزی غذای مورد نیاز خود در طول مسیر را به همراه ببرند، چون نمی‌توان به کیفیت غذاهای رستوران‌های بین راهی کاملا اعتماد کرد زیرا این اغذیه فروشی‌ها معمولا غذاهای «مانده» خود را دور نمی‌ریزند. کیمیاگر در پایان گفت: هنگام انتخاب رستوران‌های بین راهی حتما باید به بهداشتی بودن این اغذیه فروشی‌ها توجه کرد. به عنوان نمونه تیره و خشک بودن مواد غذایی داخل یخچال این مکان‌ها، نشانه تازه نبودن مواد غذایی آن‌هاست.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا