محتویات نوشابه را می شناسید؟
شربت ذرت موجود در نوشابه باعث افزایش بافت چربی در بدن می‌شود.

میانگین سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار میان ایرانی‌ها تقریبا 2 برابر استاندارد جهانی است؛ این در حالی است که مطالعات متعددی نشان داده‌اند که مصرف مداوم نوشابه‌های گازدار با عوارض متعددی نظیر چاقی، نفخ،‌ پوكی استخوان و... همراه است. این مطلب به ترکیب‌های موجود در نوشابه‌های كولادار اشاره کرده و نگاهی به عوارض هر یک از آنها انداخته است.

اسید فسفریك: عامل پوكی استخوان‌ و پوسیدگی دندان

قند مصنوعی: عامل ایجاد ولع به مصرف بیشتر نوشابه‌‌ها و سایر خوراكی‌های شیرین

رنگ‌های خوراكی: این تركیب‌ها در عملكرد مغز اختلال به وجود می‌آورند، بیش‌فعالی را تشدید می‌كنند و باعث از دست رفتن تمركز و افزایش بیقراری می‌شوند.

رنگ كاراملی: این رنگ از رنگ‌های شیمیایی تولید می‌شود و فقط بهبوددهنده ظاهر نوشیدنی است و در طعم آن تاثیری ندارد اما ممكن است با تركیب‌های سرطانزا پیوند بخورد و زمینه ابتلا به سرطان را در افراد مستعد فراهم كند.

شربت ذرت با فروكتوز بالا: این تركیب، نوع تغلیظ‌ شده شكر است و فروكتوزش از ذرت استخراج می‌شود. این تركیب باعث افزایش بافت چربی در بدن می‌شود، كلسترول و تری‌گلیسرید خون را افزایش می‌دهد و زمینه‌ساز افزایش اشتهاست. همین موضوع به صورت چرخه معیوبی باعث تشدید اضافه وزن و چاقی خواهد شد.

بنزوئات پتاسیم: تركیبی نگهدارنده است كه در بدن به بنزن شكسته می‌شود، البته در صورتی كه نوشابه در آفتاب نگه‌داشته شده باشد. سرطانزا بودن بنزن به اثبات رسیده است.

فرمالدیید: این تركیب سرطانزاست. قند مصنوعی نوشابه‌های رژیمی كه آسپارتام دارند حین هضم به دو اسیدآمینه و منتول شكسته و نهایتا اسید فورمیك و فرمالدیید تولید می‌شود که همانطور که گفته شد، ترکیبی سرطانزاست.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت