توصیه‌های نوروزی یک متخصص تغذیه را بخوانید
مسافران باید تنها به رستوران‌های معتبر که اصول بهداشتی بیشتر در آن‌ها رعایت شده است مراجعه کنند.

دکتر مینو فروزانی گفت: در طول سفر باید همانند سایر مواقع به طور متناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه‌های غذایی استفاده شود به نحوی که دریافت مقدار مناسب لبنیات یعنی ۲ یا ۳ لیوان شیر یا ماست توصیه می‌شود. وی با تاکید به مصرف نوشیدنی به ویژه آب گفت: در طول سفر برای جلوگیری از کم آبی و یبوست باید حداقل روزانه شش تا هشت لیوان مایعات مصرف شود. بهتر است در سفرهای بین شهری از آب‌های بطری که سلامت آن مورد اطمینان است استفاده شود، در غیر این صورت باید به بهداشت ظرف محتوی آب توجه کرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با توصیه به کاهش مصرف چای و قهوه گفت: برای رفع نیاز بدن به مایعات، آب بهترین نوشیدنی است، توصیه می‌شود افراد از مصرف ساندیس و نوشابه‌های گازدار پرهیز کنند و به جای آن نوشیدنی‌های کم کالری مصرف کنند. فروزانی با بیان اینکه مسافران بهتر است در رستوران‌های بین راهی در زمان سفر از مصرف سالاد و سبزی به صورت خام به دلیل احتمال آلودگی خودداری کنند، یادآور شد: برای سلامتی بیشتر در این ایام باید به جای مصرف غذاهای سرخ شده، از غذاهای آبپز و تنوری استفاده کنند و از خوردن غذاهای چرب و سرخ شده، شیرینی‌ها، شکلات، خامه اجتناب کنند.

این متخصص تغذیه گفت: مسافران باید تنها به رستوران‌های معتبر که اصول بهداشتی بیشتر در آن‌ها رعایت شده است مراجعه کنند، وضعیت بهداشت سالن، سرویس‌های بهداشتی و کارگران تا حدی معیار سطح بهداشت رستوران است. فروزانی توصیه کرد: از مصرف بعضی مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر و کباب کوبیده در مکان‌هایی که قابل اطمینان نیستند، خودداری شود و از چنگال و قاشق و وسایل شخصی برای صرف غذا در طول سفرهای نوروزی استفاده شود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ایسنا