وقتی هر کاری می کنیم لاغر نمی شویم!
اگر فكر كنید كه در عرض مدت كوتاهی می‏توانید وزن از دست بدهید و این كاهش وزن هم پایدار می‌ماند سخت در اشتباهید.

شما هم از آن دسته افرادی هستید كه خوب و با دقت مواد غذایی سالم را انتخاب می‌كنند و ورزش را در برنامه روزانه‌شان گنجانده‌اند، ولی باز هم فكر می‌كنند آنطور كه باید و شاید وزن‏شان كم نمی‌شود؟ واقعیت این است كه درست خوردن و ورزش كردن خیلی ‌مهم هستند ‌ اما اگر بخواهیم با هم صادق باشیم به‌تنهایی برای کاهش وزن کافی نیستند. متخصصان معتقدند كاهش وزن زمانی اتفاق می‌افتد كه برای خودمان برنامه داشته باشیم، غذاهایی كه ترجیح می‌دهیم بخوریم را بشناسیم، فعالیت‌هایی كه از آنها لذت می‌بریم را بدانیم و با حساب و کتاب برای کاهش‌وزن اقدام کنید.

دكتر محمد رضا وفا، متخصص تغذیه شما را در این خصوص راهنمایی می‌كند كه بدانیم بیشتر اشتباهاتی كه ناخواسته مرتكب می‌شویم و وزن‌مان تغییر نمی‌كند چه مواردی هستند.

 

فقط هروقت گرسنه شدید، غذا بخورید

 سعی كنید تا جای ممكن آرامتر غذا را بجوید و درست زمانی كه هنوز كاملا سیر نشده‌اید دست از غذا خوردن بكشید. میان‌وعده‌های سالم در طول روز می‌توانند جلوی شما را بگیرند كه در خوردن وعده‌های اصلی زیاده‌روی نكنید. بهتر است در انتخاب میان‌وعده‌ها دقت كنید كه همه نوع مواد غذایی سالم داشته باشند و ترجیحا مواد مصنوعی و مضر نداشته باشند. سعی كنید حتما میان وعده‌ها را مابین وعده‌های اصلی بگنجانید. دقت كنید كه در وعده‌های اصلی، چهار گروه اصلی غذایی حضور داشته باشند.

 

غذاهای اشتباهی می‌خورید

اگر وزن كم نمی‌كنید به اولین چیزی كه باید دقت كنید، قفسه خوراكی‏های آشپزخانه است. بعضی از افراد اتفاقا به میزان كالری‌ها و انرژی كه از مواد غذایی دریافت می‌كنند تمركز می‌كنند و حساب می‌كنند كه كدام موارد را بدن می‌تواند طی مدت زمان خیلی كمی بسوزاند و از دستگاه گوارش خارج كند، اما این درست نیست، شیرینی‌ها می‌توانند پس از خورده شدن اثر عكس نشان دهند یعنی شما را گرسنه‌تر كنند.

 

حذف كامل هر نوع خوراكی دل‌خوش‌كنك

همه ما می‌دانیم كه یك سری مواد غذایی واقعا برای بدن زیانبار است و خیلی هم تلاش می‌كنیم كه بتوانیم به‌طور كامل از مصرف آنها صرف‌نظر كنیم. مثلا شكر و مواد غذایی فراوری شده یا انواع كربوهیدرات‏ها و چربی‌ها. معمولا كسی كه می‌خواهد رژیم بگیرد برای خودش این گروه مواد غذایی را دشمن تصور می‌كند و به هیچ عنوان طرفش نمی‌رود، اما تحقیقات ثابت كرده‌اند كه تعادل در این مورد هم، حرف اول را می‌زند. مثلا اگر عاشق شكلات و شیرینی هستید با حذف كامل آن از برنامه غذایی، به لاغر شدن‌تان كمكی نمی‌كنید. نگران نباشید اگر گهگاهی دستبردی به مواد غذایی‌ مثل شكلات كه همراه با مغز‌ها و میوه‌های خشك هستند، می‌زنید، چراكه معمولا حذف كامل در ادامه منجر به حریص‌تر شدن می‌شود و در درازمدت برنامه لاغری شما را با شكست مواجه می‌كند.

 

نقش خودتان را فراموش كرده‌اید

اغلب افرادی كه به پزشك مراجعه می‌كنند دوست دارند همه چیز را به او بسپارند. البته بسیاری مواقع همین اعتماد بیمار به پزشك عاملی است كه درمان را در مدت كوتاه‌تری ممكن می‌كند، اما برای لاغر شدن باید خودتان هم فعال باشید و دست به ‏كار شوید. در این مورد مثل بسیاری موارد دیگر هرگز نباید نقش اراده و خودكنترلی را نادیده بگیرید. لاغر كردن، چاق شدن و هر هدفی كه در ارتباط با بدن خود دارید، مستلزم این است كه یك نوع تعادل را رعایت كنید. برای لاغر شدن باید با بدن‌مان آشنا و دوست باشیم آن را بیش از پیش بشناسیم و همانطور كه نقاط قوت و ضعف بدن‌مان را می‏دانیم با زبان بدن‌مان حركت كنیم و همیشه به یاد داشته باشیم كه درست مثل یك دونده دو استقامت، پیوسته و آرام حركت كنیم.

 

صد در صد به رژیم غذایی اعتماد نکنید

 درواقع غذاهایی كه شما باید مصرف كنید، به‌شدت به تیپ بدنی شما، میزان متابولیسم بدن‌تان و فاكتورهای دیگر مربوط است. مثلا باید سعی كنید از غذاهایی كه سرشار از كربوهیدرات هستند از قبیل سیب‌زمینی، برنج قهوه‌ای و غلات در روزهایی استفاده كنید كه فعالیت بدنی بیشتر از معمول دارید، اما درعوض در روزهای استراحت و روزهایی كه فعالیت بدنی كمتری دارید بیشتر از غذاهای پروتئینی، گیاهی یا غذاهایی كه نشاسته كمتری دارند، استفاده كنید و به‌شدت از خوراكی‏هایی كه نان یا شكر زیاد دارند و از این قبیل، خودداری كنید. به ذهن‌تان عادت دهید كه دنبال خوراكی‌هایی با تركیبات كمتر پیچیده بگردد.

 

مـمكن است شمـا زیاد می‌خورید

اگر شما از آن دسته افرادی هستید كه برای گرفتن رژیم وقت زیادی می‌گذارید اما وزن‌تان كم نمی‌شود، خیلی ساده مطمئن باشید كه شما خیلی بیشتر از آن‏چیزی كه باید، می‌خورید. برای وزن كم كردن حتما می‌دانید كه باید بیشتر از آن‏چیزی كه می‌خورید، بسوزانید. البته این به آن معنا نیست كه باید خودتان را محروم كنید، چراكه زندگی چیزی جز حفظ تعادل نیست. بعضی افراد به یك روبات تبدیل می‌شوند كه در عین حال كه یك مصرف‌كننده خیلی مصر است، دائما هم در حال محاسبه میزان كالری غذاهای مختلف است؛ چنین كاری لاغرشدن‌تان را تضمین نمی‌كند، پس هوشمندانه غذا بخورید.

 

می‌خورید اما به اندازه‌ای كه باید، فعالیت نمی‌كنید

اصلا فكر نكنید كه اگر ورزش می‌كنید می‌توانید بدون حساب و كتاب بخورید. شما باید بفهمید كه چه چیزی برای بدن شما مناسب است. درواقع دلیلی ندارد افرادی كه اغلب در ورزشگاه‌ها به سر می‌برند، بدون در نظر گرفتن مواد غذایی‌ كه مصرف می‌كنند، همان‏هایی باشند كه اتفاقا هیكل متناسبی دارند! اگر بین این دو تعادلی نباشد هر گز به نتیجه‌ای كه باید، نخواهید رسید.

 

به‌شدت ورزش می‌كنید و به‌شدت می‌خورید

تعجب نكنید؛ این درست كه به عنوان یك فعالیت بدنی روتین، انجام تمرینات ورزشی برای بدن لازم و ضروری است، متابولیسم بدن را بالا می‌برد و به شما حس خوب و شیرینی از گذران عمر می‌دهد، اما به هر حال انجام زیاد آن هم می‌تواند مشكلاتی برای شما به همراه داشته باشد. در این لحظات است كه بدن‌تان ترس از این دارد كه برای سوزاندن، منبع كالری كم بیاورد پس شما را به سمت مصرف بیش از حد میان‌وعده‌های چرب و چاق‌كننده تشویق می‌كند.

 

با رژیم خیلی سخت شروع‌می‌كنید

كاهش وزن در یك روند آرام ممكن می‌شود. اگر فكر كنید كه در عرض مدت كوتاهی می‏توانید وزن از دست بدهید و این كاهش وزن هم پایدار می‌ماند سخت در اشتباهید. بسیاری از افراد رژیم‏های سخت غذایی در پیش می‌گیرند یا به پیشنهاد متخصصان تغذیه رژیمی را انتخاب می‌كنند كه به سرعت وزن از دست بدهند، اما معمولا بدن با تغییرات ناگهانی چندان كنار نمی‌آید. بدن دوست دارد این تغییر رژیم غذایی خیلی آرام شكل بگیرد و جزئی از سبك زندگی فرد شود.

 

سلیقه خودتان را نادیده می‌گیرید

وقتی به یك فرد رژیم غذایی خاصی داده می‌شود معمولا ویژگی‏های شخصیتی و عادت‌های تغذیه‌ای او در نظر گرفته نمی‌شود، البته بسیاری از متخصصان تغذیه هستند كه معمولا پیشنهادهای خوبی برای جایگزینی دارند كه اگر فرد از یك نوع ماده غذایی استقبال نكرد، ماده دیگری را جایگزین آن كنند اما گاهی وقت‏ها دیده می‌شود كه اتفاقا خود فرد این مسائل را در نظر نمی‌گیرد و چون به‌شدت دنبال كاهش وزن است و سرعت را مهم‌تر می‌داند، سخت‌ترین گزینه‌ها را انتخاب می‌كند. بهتر است بدانید با انتخاب گزینه‌های سخت‌تر، شاید زود لاغر شوید اما این لاغری پایدار نخواهد بود و به زودی دوباره دچار افزایش وزن می‌شوید.

 
 این نكته‌ها را فراموش نكنید
دكتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشكی ایران  روش تنظیم درست رژیم غذایی را  به ما می‌گوید

برای لاغر شدن این نكات را از یاد نبرید؛ یكی از دلایلی كه ما را همچنان چاق نگه می‌دارد، تند غذا خوردن است كه فرد با وجود رعایت رژیم غذایی، نمی‌تواند آنطور كه باید و شاید وزن كم كند. وقتی فردی تند غذا می‌خورد، سیر طبیعی بدن كه قرار است به آرامی و مرحله‌به‌مرحله طی شود، دچار مشكل می‌شود. فرض كنید فردی خیلی سریع غذا می‌خورد، در این لحظات بسیاری از عضلات ماستوئید فك كه باید طی جویدن به كار بیفتند و حركت كنند، كمتر كار می‌كنند و خبر‌های سیری كه باید در اثر همین كاركردها به هیپوتالاموس مغز برسد، خیلی دیر می‌رسد. بدن حس می‌كند كه هنوز سیر نشده است و به خوردن ادامه می‌دهد. همچنین افراد باید در مورد مصرف خوراكی‌هایی مثل شیرینی‌جات دقت كنند. این نوع خوراكی‌ها به سرعت تجزیه شده و قند خون را افزایش می‌دهند که به دنبال این افزایش، قند خون هم افزایش پیدا می‌كند و انسولین در بدن ترشح می‌شود تا آن را تجزیه كند، حالا قند خون به‌شدت افت می‌كند و فرد احساس گرسنگی شدید می‌كند. در پیش گرفتن یك رژیم تغذیه‌ای متعادل در تمام وعده‌های غذایی، می‌تواند لاغر ماندن را به خوبی تضمین كند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مجله سیب سبز