برای افطار چه غذایی مناسب است؟
وعده افطاری، شروع تغذیه بعد از ساعات طولانی گرسنگی و تشنگی است و در این ساعات سطح قند خون به حداقل خود رسیده لذا تمایل زیادی برای مصرف مواد شیرین وجود دارد که پیروی از این امر رویه ای اشتباه است.

تغذیه مناسب در ماه رمضان

دبیرانجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران به روزه داران توصیه کرد: بهترین گزینه برای باز کردن روزه، نوشیدن مایعات ولرم مانند شیر یا چای به همراه مواد شیرین حاوی فیبر مانند خرما است. دکتر محمدهاشمی افزود:با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان با روزهای طولانی و گرم تابستان مقارن شده است باید روزه داران نحوه و اصول تغذیه صحیح را رعایت کنند که ضمن بهره مندی از فیوضات معنوی این ماه، سلامت خود را نیز حفظ کنند.

وی ادامه داد: وعده افطاری، شروع تغذیه بعد از ساعات طولانی گرسنگی و تشنگی است و در این ساعات سطح قند خون به حداقل خود رسیده لذا تمایل زیادی برای مصرف مواد شیرین وجود دارد که پیروی از این امر رویه ای اشتباه است. هاشمی ادامه داد: مصرف زولبیا بامیه و نوشیدن آب در حجم زیاد سبب افت قندخون،مشکلات گوارشی مانند سوء جذب و دل پیچه می شود که این مسئله خود منجر به ضعف و بی حالی بعد از افطار می شود. وی افزود: استفاده از کربوهیدرات و پروتئین مانند نان و پنیر، سوپ و آش سبک و یا حلیم کم چرب بدون شکر نیز از دیگر گزینه های مناسب برای وعده افطاری محسوب می شود.

وی با اینکه بین وعده افطاری و صرف شام سبک باید فاصله وجود داشته باشد، گفت: فاصله بین وعده شام تا سحر نیز فرصتی است تا افراد با مصرف میوه و آب نیازهای غذایی خود را به طور کامل برطرف کنند. دبیرانجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت:مصرف لبنیات و به ویژه ماست در کنار شام سبب آرامش و خواب خوب فرد روزه دار می شود.

هاشمی گفت: وعده سحری نیز نقشی تعیین کننده در تامین انرژی فرد روزه دار دارد و فرد با خوردن سحری از میزان قند خون مناسبی برخوردار شده که منجر به کارایی بالاتر جسمی و مغزی می شود. وی با بیان اینکه وعده سحری نقشی تعیین کننده در تامین انرژی فرد روزه دار دارد، گفت: خوردن سحری می تواند سطح مناسب تری از قند خون را در طول روز برقرار کند که منجر به کارایی بالاتر جسمی و مغزی خواهد شد. وی اضافه کرد: سحری مناسب و اصولی ویژگی هایی از نظر حجم و مقدار مانند یک ناهار باید لحاظ و با افزودن فیبر در قالب سالاد و سبزی به تنظیم فعالیت دستگاه گوارشی، تنظیم بهتر قند خون و تعادل در آب بدن کمک کرد.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران توضیح داد: مصرف کربوهیدرات های پیچیده در وعده سحری مانند نان و برنج، موجب سیری طولانی مدت در ساعات روز می شود. هاشمی اظهار کرد: استفاده از غذاهای پرچرب و یا شیرین مانند کله پاچه یا حلیم برخلاف تصور، سیری طولانی مدتی برای فرد ایجاد نمی کند و کالری بالای این خوراکی ها سبب افزایش سریع قند خون شده که ترشح انسولین زیاد را به دنبال دارد. وی ادامه داد : ترشح انسولین موجب افت سریع قند خون و ایجاد حالت ضعف و گرسنگی در همان ساعات اولیه صبح می شود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ایرنا