توصیه های مفید طب سنتی برای روزه داری در تابستان
روزه‌داری در تابستان بیشتر افراد گرم‌مزاج را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌طور كلی مزاج‌های گرم و خشك، گرم و‌تر و گرم زمانی كه ماه رمضان با فصل گرما تلاقی می‌كند، بیشتر اذیت می‌شوند.

روزه داری در تابستان از دیدگاه طب سنتی

چند سالی است كه ماه رمضان مقارن با تابستان است و این مساله برخی از روزه‌داران را با مشكلاتی مواجه می‌كند. تابستان و روزه‌داری طاقت و تحمل بیشتری را می‌طلبد اما با دنبال كردن یك برنامه تغذیه‌ای درست هنگام افطار و سحر می‌توان بدون هیچ مشكلی از مزایای آن بهره برد. آداب غذایی كه طب سنتی برای روزه‌داری و داشتن رژیم غذایی سالم در 30 روز پرهیز از خوردن و آشامیدن به شما توصیه می‌كند، می‌تواند شرایطی را فراهم كند تا بعد از 11 ماه مواد زائد را از بدن‌تان دفع كنید و در پایان این ماه بدن و روانی سالم داشته باشید.

دكتر سعید صانعی، متخصص طب سنتی توصیه‌های تغذیه‌ای لازم برای این ماه را به شما گوشزد می‌کند.

 

یک نوشیدنی ویژه افطار

ماءالشعیر حرارت بدن را بسیار پایین می‌آورد و عطش را فرومی‌نشاند. نحوه تهیه آن هم به این صورت است كه جوی معمولی پوست كنده را با نسبت یك به 10 با آب در قابلمه جوشانده و می‌گذارید تا جو كاملا شكفته شود. وقتی این جو پخته شد آب را صاف كرده و آن را میل كنید. افراد سردمزاج می‌توانند كمی عسل به این ماءالشعیر اضافه كرده و میل كنند. از این جو می‌توانید سوپی هم برای افطار تهیه كنید. كافی است داخل جویی كه از صافی رد كرده‌اید سینه مرغ بریزید و وقتی پخت با كمی لیمو آن را در وعده افطار میل كنید. این كار عطش را بسیار كم می‌كند.

 

شیر و خرما قبل از افطار

یكی از بهترین مواد غذایی برای افطار شیر و خرماست. نیم‌ساعت قبل از افطار هسته و پوست دو عدد خرما را گرفته در یك لیوان شیر داغ بریزید. وقتی زمان افطار شد در ابتدا خرماها را میل كنید و بعد از آن شیر را بنوشید. این كار كمك می‌كند قوت بدن برگردد و دستگاه گوارش آمادگی لازم برای هضم غذاهای بعدی را پیدا كند چون افرادی كه در ماه رمضان مدت طولانی گرسنه مانده‌اند و معده‌شان خالی بوده در ابتدا اول باید معده‌شان را برای غذا خوردن آماده سازند.

 

روزه‌داری برای گرم‌مزاج‌ها سخت است

روزه‌داری در تابستان بیشتر افراد گرم‌مزاج را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌طور كلی مزاج‌های گرم و خشك، گرم و‌تر و گرم زمانی كه ماه رمضان با فصل گرما تلاقی می‌كند، بیشتر اذیت می‌شوند. این افراد در ماه رمضان دچار تشنگی و عطش زیادی می‌شوند. به‌طور كلی روزه‌داران گرم‌مزاج صفرای بیشتری دارند كه در تابستان به اوج خود می‌رسد. در نتیجه افت فشار خون، عطش و تشنگی، سردرد جلوی پیشانی و یبوست در افراد با مزاج گرم و خشك اتفاق می‌افتد اما عموما افراد سردمزاج دچار این مشكل نمی‌شوند و راحت‌تر روزه‌داری و گرما را تحمل می‌كنند.

 

عرق نعناع و گلاب برای سردمزاج‌ها

افرادی كه سردمزاج هستند ممكن است با خوردن آب زیاد این سردی را تشدید كنند بنابراین بهتر است برای از بین بردن نفخ از مخلوط عرق نعناع و گلاب استفاده كنند. به این صورت كه این مخلوط را به صورت داغ و با كمی نبات میل كنند تا این نفخ از بین برود البته این توصیه متوجه افرادی است كه بیماری دیابت و ناراحتی‌های دیگر ندارند و كاملا سالم هستند.

 

غذاهای چرب ممنوع

افرادی كه صفرای زیادی دارند نباید زیاد غذاهای چرب، تخم‌مرغ و غذاهای سرخ‌شده و گوشت مصرف كنند. در نهایت اگر فردی به غذای چربی مانند كله‌پاچه علاقه‌مند باشد باید قبل از خوردن آن حتما دارچین و فلفل سیاه به كله‌پاچه اضافه كرده و از مصرف نمك پرهیز كند. نكته مهم در روزه‌داری ایام تابستان فاصله كوتاه بین افطار تا سحر است. نباید بین افطار و شام فاصله باشد و بهتر است شام زودتر خورده شود تا سریع‌تر هضم شود. به افراد گرم‌مزاج استفاده از سوپ‌های آلو،‌ آش گشنیز، ‌آش تمبرهندی و‌ آش آبغوره توصیه می‌شود.

 

چای نعناع فشار را متعادل می‌كند

یكی از مشكلاتی كه در ماه رمضان برای افراد گرم‌مزاج پیش می‌‌آید، افت فشارخون است. چای نعناع چای بسیار مفیدی برای افراد گرم‌مزاج و صفرایی است و می‌تواند برای این افراد استفاده شود. یك قاشق غذاخوری نعناع را با یك لیوان آب جوش در قوری دم كرده و صاف كنید و بعد به آن یك قاشق غذاخوری خاكشیر، یك قاشق غذاخوری شكر و یك قاشق مرباخوری آبغوره اضافه و میل كنید. این كار هم مانع از عطش و هم مانع از افت فشار می‌شود. افرادی كه طبع سردی دارند و عرق سرد می‌كنند، بهتر است چای نعناع را با عسل میل كنند.

 

خورش سبزی آبدار بخورید

برای هرچه بیشتر نگهداشتن آب بدن بهتر است خورش انتخابی شما با سبزی‌هایی مانند اسفناج، جعفری و كرفس تهیه شده باشد. به یاد داشته باشید خوردن آب سرد همراه با این غذاها اصلا توصیه نمی‌شود چون می‌تواند نیروی هاضمه را ضعیف كرده و سبب ایجاد نفخ شود. بعد از وعده شام هم حتما میوه میل كنید اما توصیه این است كه از یك نوع میوه مصرف شود تا دستگاه گوارش راحت‌تر بتواند آن را هضم کند.

 

هندوانه در سحر

افراد گرم‌مزاج دچار خشكی دهان، عطش بسیار زیاد، خشكی پوست، رنگ زرد و افت فشار می‌شوند. برای كاهش این علائم یكی از توصیه‌های مهم طب سنتی مصرف هندوانه در وعده سحر است. با مصرف این میوه‌ آبدار ماندگاری آب در بدن هنگام روزه‌داری افزایش می‌یابد. باید توجه داشته باشید كه صیفی‌جاتی مانند طالبی و خربزه با وجود آنكه آبدار هستند بعد از خوردن ممكن است ایجاد نفخ كنند به همین دلیل بهترین صیفی كه می‌توان به این افراد توصیه كرد مصرف هندوانه در وعده سحر است.

 

خاكشیر سرحال‌تان می‌كند

یكی از مواد خوراكی كه خوردن آن در این ایام به هیچ عنوان نباید فراموش شود، خاكشیر است. بهترین كار این است كه خاكشیر را با شربت آبلیمو و شكر و آب مخلوط كنید و سحرگاه بخورید. این كار باعث می‌شود خاكشیر آب زیادی را به خود جذب كند و در این شرایط آب را به تدریج از بدن خارج ‌كند. به همین دلیل آب سریع دفع نمی‌شود و در بدن می‌ماند. اگر می‌خواهید خاكشیر اثر خودش را بیشتر نشان دهد، بد نیست آن را سر شب در آب خیس كنید و بعد در سحر موادی مانند آبلیمو و شكر را به آن اضافه كنید.

 

ته‌چین در سفره سحری

یكی از بهترین غذاها برای وعده سحر ته‌چین است. كافی است گوشت دنده را نیم‌پز كنید و برنج، ماست و زعفران را با آن مخلوط كنید و به قطر سه سانتی‌متر كف قابلمه قرار دهید. حالا روی آن گوشت دنده، مقداری هویج، به و سیب‌زمینی دورچین كنید و دوباره روی آن برنج بریزید. گوشت دنده بسیار مقوی است و برای افرادی كه دچار افت فشار هستند، مفید است.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مجله زندگی ایده آل