گیاهخواری، درست یا غلط؟
گیاهخواری سبب دفع سموم زیادی از بدن می‌شود و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند پرفشاری خون، اضافه‌وزن و چربی خون موثر است به شرطی كه فرد راه و رسم آن را درست اجرا كند و برنامه غذایی خودش را بر اساس نظر یك متخصص تغذیه تنظیم كند.

مزایا و معایب گیاهخواری

در بسیاری از ادیان آسمانی و دین مبین اسلام بر آنچه انسان می‌خورد و می‌آشامد، تاكید فراوان شده است. اینكه خوردن گوشت هر حیوانی در اسلام جایز نیست در كنار گوشت حیواناتی مانند خوك كه یكسره حرام است، نشان می‌دهد تنها جنبه جسمانی این موضوع مدنظر نبوده است. تعالیم اسلام به خوبی فرهنگ تغذیه را تبیین و تشریح می‌کند. چند سالی است در كشورهای توسعه‌یافته كه اغلب افراد دنبال برخی خرده‌هنجارها و رفتارهای مدرن و الگوهای اصلاح‌شده برای تنظیم رفتارشان هستند، این باور ایجاد شده كه همه‌چیزخواری به هیچ‌وجه به صلاح جسم انسان نیست. به همین دلیل انواع و اقسام رژیم‌های غذایی تحت‌عنوان خام‌خواری و گیاهخواری نه‌تنها به مد روز بلكه به باور عمیق عده زیادی از انسان‌ها بدل شده است. سبك غذاخوردن و الگوی خوراك هر ملتی در طول تاریخ نشان‌دهنده فرهنگ و هویت آن ملت است. هیچ نقطه‌ای از دنیا از نظر الگوی غذا خوردن شبیه هیچ نقطه دیگر نیست. برای مثال ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها بیش از خود غذا به دسر و پیش‌غذا اهمیت می‌دهند. در نقاطی از جنوب‌شرقی آسیا اما از دیرباز خوردن گوشت انواع و اقسام حیوانات نظیر گربه، سگ و انواع خزندگان نظیر مار و قورباغه یا حتی حشرات مانند سوسك و كرم رایج بوده است.

بیشتر بدانید : خام گیاهخواری را به این 7 دلیل ترک کنید


گیاهان همه نیازهای بدن را تامین می‌كنند

پشت میزهای گرد تعداد زیادی جوان نشسته‌اند و با هم به قول خودشان دورهمی ماهانه تشكیل داده‌اند. ظاهرشان كاملا عادی است و هیچ تفاوتی با آدم‌های دیگر ندارند. البته رنگ پوستشان تا حد زیادی سفیدتر است و تقریبا هیچ فرد چاق یا حتی اندكی چاقی هم در این جمع حدود 50 نفره نیست. پاتوقشان یك رستوران بزرگ در پارك آب و آتش تهران است كه فقط غذاهای گیاهی سرو می‌كند. انواع و اقسام غذاهای بین‌المللی كه طبخ آنها كاملا ارگانیك است. انواع پیتزا، ساندویچ و حتی كباب را می‌توان در این رستوران سفارش داد بی‌آنكه هیچ اثری از گوشت یا حتی پروتئین‌های حیوانی دیگر مانند كره یا تخم‌مرغ در آن باشد. یك زوج جوان كه عنوان می‌كنند بیست سال است گیاهخوارند، درباره این شیوه غذا خوردن ، می‌گویند: «از وقتی سبزیجات و میوه‌جات را جایگزین گوشت و پروتئین‌های حیوانی كردیم دیگر سالیان سال است كه بیمار نمی‌شویم». برایم این حرفشان غیرقابل‌باور است؛ زیرا به هر حال با مصرف نكردن گوشت از هر نوعی، بخش اعظمی از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها و حتی كلسیم و آهن به بدن رسانده نمی‌شود كه به هر حال باید زمینه بیماری را بیشتر كند، اما زن جوان توضیح می‌دهد: «برای ساختار هر دانه طبیعی كه شما از طبیعت مستقیم و بدون تغییر خاصی وارد سبد غذایی خود می‌كنید جدولی وجود دارد كه میزان ویتامین، پروتئین و هر نوع مواد معدنی دیگر آن را نمایش می‌دهد. از سوی دیگر، بدن همه انسان‌ها هم طبق یك برنامه مشخص به حجم معینی از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها نیازمند است كه اگر بیش از این میزان به بدنش وارد شود از بدن دفع شده و اگر كمتر وارد شود فرد دچار سوءتغذیه می‌شود. این درحالی است كه اگر شما بدانید چه گیاهی را باید مصرف كنید و چه مقدار از آن نیاز روزانه بدنتان را تامین می‌كند می‌توانید آن را جایگزین كنید، زیرا علم ثابت كرده است همه آن چیزی كه بدن ما به آن نیازمند است در سبزیجات و گیاهان به میزان بسیار زیادی وجود دارد. برای مثال همه تصور می‌كنند گیاهان پروتئین یا آهن ندارند درحالی كه برای مثال پروتئین نصف كلم بروكلی دو برابر یك كیلوگرم گوشت گاو است یا یك فنجان عدس پخته‌شده بیش از پنج كیلو گوشت یا حتی جگر گوسفند آهن دارد». آمدن یك عضو جدید را به میان خود جشن می‌گیرند. اینها بخشی از اعضای یك انجمن غیردولتی با نام سبزینه هستند كه به گفته خودشان بیش از هزار عضو دارند.

 

مهمترین‌اصل، سلامتی ‌است

مرا با تعداد دیگری از اعضای انجمن‌شان كه آن روز آنجا نبودند آشنا كردند؛ در مراسم مشترك میان این انجمن و انجمن كشاورزان سبز. نكته جالب اینجاست كه همه این نهادهای غیررسمی، نهادهای حامی محیط زیست هستند. برای اینكه بدانم وجه محیط‌زیستی رفتار گیاهخورای و خام‌خواری چیست سراغ مدیر این انجمن رفتم. امیر نیك‌منش درباره گیاهخواری می‌گوید: برای ما مهم‌ترین اصل سلامتی بدن است؛ قبل از هر رفتار انسانی یا محیط زیستی. او ادامه می‌دهد. اثر تخریبی و ضررهای مصرف گوشت انواع حیوانات به‌ویژه گاو و گوسفند در علم پزشكی اثبات شده است. شما همان لحظه كه گوشت حیوانی می‌خورید از هر نوع آن یك سم در خون شما ترشح می‌شود كه این سم به مرور زمان در سنین بالاتر زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف می‌شود. از سوی دیگر، ما بر اساس یك شعار محیط‌زیستی با كشتن همه حیوانات و جانوران ازهر نوعی كه باشند مخالفیم و معتقدیم آنها هم مانند ما حق زندگی دارند. نیك‌منش عنوان می‌كند: گیاهخواری فواید جسمی و اجتماعی زیادی دارد.


گیاهخواری زیرنظر پزشك

یك استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی درباره رژیم گیاهخورای، توضیح می‌دهد: گیاهخواران دو دسته‌اند؛ یك دسته افرادی كه فقط گیاهخوار محض هستند و هیچ نوع فرآورده حیوانی را مصرف نمی‌كنند و دسته دوم افرادی كه گوشت نمی‌خورند اما، برخی فرآورده‌های حیوانی مانند شیر و تخم‌مرغ را می‌خورند و ممنوعیتی ندارند.

خدیجه رحمانی ادامه می‌دهد: صرف گیاهخورای محض یعنی افراد دسته اول كمبود ویتامین‌هایی مانند B12 و D را تجربه خواهند كرد درحالی كه دسته دوم مشكل خاصی پیدا نمی‌كنند و در كنار مصرف فرآورد‌های حیوانی و انواع گیاهان و سبزیجات بدن سالمی خواهند داشت. این استاد تغذیه عنوان می‌كند: گیاهخواری در هر شكل آن برای برخی گروه‌های سنی مانند زنان باردار، كودكان و برخی سالمندان توصیه نمی‌شود. در كنار اینكه فرد برای این كار نباید خودسرانه عمل كند و باید زیرنظر پزشك متخصص و با برنامه غذایی گیاهخواری كند تا دچار كمبود ویتامین و پروتئین نشود.

رحمانی درباره فواید گیاهخواری و اثر آن در دفع سموم از بدن می‌گوید: گیاهخواری سبب دفع سموم زیادی از بدن می‌شود و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند پرفشاری خون، اضافه‌وزن و چربی خون موثر است به شرطی كه فرد راه و رسم آن را درست اجرا كند و برنامه غذایی خودش را بر اساس نظر یك متخصص تغذیه تنظیم كند. این استاد تغذیه عنوان می‌كند: در هرم‌های خوراكی تقریبا 55 تا 65درصد به غلات اختصاص داده شده‌؛ و 15 تا 20 درصد هم به میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌جات اختصاص داده‌ می‌شود. بخش كوچك‌تری كه پنیر و تخم‌مرغ هم در آنها جای می‌گیرند، بخش گوشت‌ها را تشكیل می‌دهند. شیر و لبنیات تازه و كم‌چرب در بخش دیگری از این هرم قرار می‌گیرد. با این وصف در تمام راهنماهای غذایی توصیه می‌شود بخش عمده دریافت مواد مغذی از طریق مواد غذایی گیاهی باشد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : روزنامه آرمان