تغذیه واقعا می تواند استرس را کاهش دهد؟
با افت قندخون برخی هورمون‌ها نظیر هورمون استرس در بدن ترشح می‌شوند تا قند را حفظ كنند و حالتی شبیه شرایط و حالت‌های استرس در ما رخ می‌دهد.

نقش تغذیه در کاهش استرس

استرس جزء جدایی ناپذیر زندگی امروزی است، بنابراین مدیریت استرس از مهم ترین تکنیک هایی است که باید یاد بگیریم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید با تغذیه صحیح می‌توان تا حدودی عوارض استرس‌های روزانه را كم كرد.

 

تغذیه چقدر در کاهش استرس موثر است؟

استرس معمولا در اثر عوامل محیطی بروز می‌كند و اگر این عوامل شدید باشند، نباید انتظار داشت كه با تمهیدات تغذیه‌ای فردی ناآرام را به فردی آرام و بی استرس تبدیل كرد. اما باید بدانید عادات بد غذایی و تغذیه نادرست می‌تواند توان ذهنی را در مواجهه با عوامل استرس‌زا كاهش دهد و در نتیجه مدیریت شرایط استرس‌زا کم می شود و این مساله به ضرر فرد است. همچنین تغذیه خوب و درست به فرد كمک می‌كند از حداكثر توانایی روانی و جسمی خود بهره بگیرد و با شرایط استرس‌زا بهترین مقابله را داشته باشد.

مهم‌ترین اصل، داشتن نظم غذایی است زیرا بی‌نظمی غذایی خود استرس‌زاست. داشتن تنوع غذایی اصل مهم دیگر است. میوه‌ها و سبزی‌ها به‌خصوص انواع رنگی‌شان‌، منابع غذایی کربوهیدرات‌های پیچیده، املاح معدنی و برخی دمنوش‌ها نیز به کاهش استرس کمک می کنند. میوه و سبزی‌ها غنی از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوكمیكال‌ها (مواد شیمیایی حیاتی گیاهی) هستند که در تقویت سیستم ایمنی و کاهش استرس نقش دارند.

 

آووکادو بخورید

در این میان  آووکادو به دلیل ترکیبی که دارد، بسیار مفید است. این میوه چرب گرمسیری به دلیل داشتن اسیدهای چرب خاص و پتاسیم به كنترل فشارخون كه در شرایط استرس‌زا بالا می‌رود، كمك می‌كند. پتاسیم برخلاف سدیم که عموم مردم آن را به عنوان بالابرنده فشارخون می‌شناسند روی قطر رگ‌ها تاثیر می‌گذارد و فشارخون را پایین می‌آورد.

 

قندهای ساده ممنوع

نکته مهم دیگر کاهش مصرف قندهای ساده است. در واقع هر چه قندهای ساده بیشتری مصرف كنیم، قندخون سریع بالا و سپس پایین می‌آید. با افت قندخون برخی هورمون‌ها نظیر هورمون استرس در بدن ترشح می‌شوند تا قند را حفظ كنند و حالتی شبیه شرایط و حالت‌های استرس در ما رخ می‌دهد. در این شرایط معمولا افراد سعی می کنند شیرینی بخورند تا آرامش خود را بازیابند. به مرور شخصی كه این روش را پیش می‌گیرد به مواد قندی معتاد می‌شود و با آن آرامش می‌یابد.

 

پتاسیم فراموش نشود

املاح معدنی به‌خصوص پتاسیم، روی، مس و آهن در تولید میانجی‌های عصبی ضروری است. کمبود این املاح به‌خصوص آهن در کاهش توانایی‌های ذهنی موثر است و در ضمن می‌توانند توان فرد را در مقابل بسیاری از عوامل استرس‌زا کاهش دهند. برای تامین املاح معدنی و همچنین برخی ویتامین‌ها مانند E، B و اسیدهای چرب ضروری مغزها بهترین منبع غذایی هستند.

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ