تکنیک های فرار از مصرف قند و شکر
قندهای خردشده کارخانه ای بهتر از کله قند‌های خردشده غیرکارخانه ای هستند.مگر اینکه فرد کله قند را از کارخانه خریداری کرده و خود در منزل آن را خرد کند.

همه چیز درباره مضرات قند و شکر

چربی‌های غذایی برخلاف آنچه فکر می‌کنیم منشا چاقی و ابتلا به امراضی نظیر ناراحتی‌های قلبی‌عروقی و بیماری‌های حاد نیست بلکه در حقیقت قندها مسببان اصلی هستند. نوشابه در بین ایرانیان پرطرفدارترین نوشیدنی به شمار می‌رود و كنار گذاشتن آنها از وعده های غذایی غیرممكن به نظر می‌رسد. این در حالی است كه با ورود و عرضه‌ی انواع نوشابه‌های رژیمی و بدون قند، معدود افرادی هم كه از ترس جانشان از خیر مصرف نوشابه گذشته بودند، دوباره به سمت این نوشیدنی مخرب جذب شده‌اند. مطمئناً شما هم در اینكه مصرف انو‌اع نوشابه‌ها عوارض سوئی بر بدن دارد، شكی ندارید ولی اغلب، این طعم نوشابه است كه بر ترس از بروز عوارض آن غلبه می‌كند. آمار نشان می‌دهد که سرانه مصرف‌ قند و شکر در کشور ما نسبت به وضعیت جهانی، بسیار بالاست، به طوری که برآورد می‌شود هر ایرانی به طور متوسط سالانه مقدار 29 تا 30 کیلوگرم قند و شکر مصرف می‌‌کند که از میانگین جهانی که حدود 19 تا 20 کیلوگرم است، به مراتب بیشتر می‌باشد.
 
دکتر پیام فرحبخش، متخصص تغذیه با بیان اینکه سالانه میلیون‌ها نفر در دنیا بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی  جان خود را از دست می‌دهند، گفت: 9 میلیون نفر از این افراد به علت فشار خون می‌میرند که علت اصلی فشار خون نیز مصرف نمک و شکر است.

 

چقدر در روز قند بخوریم؟

ما ایرانی‌‌ها دوست داریم کام‌مان شیرین باشد و هنوز عادت نکرده‌ایم که تلخی چای را تحمل کنیم. اما واقعیت این است که تلخی شروع به نوشیدن چای تلخ، به مراتب کمتر از ادامه دادن آن است و اگر چند روز اول را تحمل کنیم، روزهای بعد، نوشیدن آن به مراتب راحت‌‌تر خواهد شد. حذف کردن قند و شکر از کنار چای و سایر نوشیدنی‌ها، پس از سالها عادت، کار نسبتا مشکلی است، اما با وجود این همه تاثیرات سوء استفاده از قند و شکر، ضروری است که ذائقه خود را با کمی صبر تغییر داده و ضمن کاهش عادت به شیرین خوری؛ به جای شیرینی‌های مصنوعی از قندهای طبیعی مثل خرما، انواع قند طعم‌دار خرما، توت، عسل طبیعی، عسل خرما، قند مایع خرما، شکر سرخ و سایر شیرینی‌های طبیعی استفاده شود که نه تنها مضر نبوده بلکه هر یک دارای فوائد خاص خود نیز می باشند.

 

یک حبه قند یا یک قاشق شکر

از لحاظ شیمیایی میان این دو فرق زیادی وجود ندارد. هردوی آنها حاوی ساکاروز هستند. قند در صنعت به صورت فشرده درآمده و شکر به صورت پودر شده است. درست مانند خاک قند و شکر که هیچ تفاوتی با هم ندارند. اما درباره انواع قند از نظر بهداشت مواد غذایی: قند های خردشده کارخانه ای بهتر از کله قند‌های خردشده غیرکارخانه ای هستند. مگر اینکه فرد کله قند را از کارخانه خریداری کرده و خود در منزل آن را خرد کند. در غیراین صورت ممکن است فردی که این کله قندها را خرد می کند، ابزار یا دستانش آلوده باشد و این آلودگی را به قند ها انتقال دهد. پس اگر امکان خردکردن کله قند در منزل برایتان وجود ندارد، بهتر است از قند های آماده کارخانه‌ای استفاده کنید.

 

سمی مهلک و اعتیادآور به نام نوشابه

متأسفانه نوشابه در بین ایرانیان پرطرفدارترین نوشیدنی به شمار می رود و كنار گذاشتن آنها از وعده های غذایی غیرممكن به نظر می‌رسد. این در حالی است كه با ورود و عرضه‌ی انواع نوشابه‌های رژیمی و بدون قند، معدود افرادی هم كه از ترس جانشان از خیر مصرف نوشابه گذشته بودند، دوباره به سمت این نوشیدنی مخرب جذب شده‌اند. ماده شیمیایی جدیدا در نوشابه‌های رژیمی به عنوان جانشین قند به كار می‌رود و بیش از 90 عارضه جانبی دارد كه از جمله می‌توان به اعتیاد تومور مغزی، معلولیت جنین، دیابت، عدم تعادل حسی و بروز حمله‌های صرع اشاره كرد.

 

از قند بپرهیزید؛ نسل‌های آینده در خطرند!

یك چهارم مصرف سالیانه نوشیدنی‌ها را انواع سودا تشكیل می‌دهد. امروزه مقدار متوسط مصرف نوشابه‌های غیرالكلی و گازدار (سودا) بسیار بالا است. هر قوطی نوشابه گازدار سرشار از شكر، كالری و رنگ‌های مصنوعی است. این حجم شكر، كالری و مواد افزودنی مضر در یك محصول كه هیچ ارزش غذایی ندارد، بسیار نگران كننده است. زنگ خطر اصلی زمانی به صدا در می آید که نوجوانان و كودكان، از مصرف كننده‌های اصلی این نوشیدنی‌ها هستند.

 

چای لیمو، آنقدرها که فکر می کنید مفید نیست

اضافه کردن آب لیموترش به چای تنها طمع آن را تغییر می‌دهد. لیموترش یکی از بهترین منابع ویتامین C یا اسید اسکوربیک است. این ماده از لحاظ شیمیایی خاصیت اسیدی ضعیفی دارد و از طرف دیگر چای یک ماده قلیایی ضعیف است؛ زمانی که آب لیموترش را در چای می‌ریزیم، باز ضعیف چای با اسید ضعیف لیموترش واکنش نشان می‌دهد و اثر ویتامین C از بین می‌رود. تنها اسیدسیتریکی که از طریق لیمو به چای اضافه می‌شود، باعث ترش شدن طعم چای خواهد شد. اگر آب لیموترش به چای اضافه کردید، باید بدانید که ویتامین C در محیط قلیایی به سرعت از بین می رود و در نتیجه چای شما دارای ویتامین C نیست.

 

تکنیک‌های فرار از مصرف قند و شکر

1) غذا خوردن خود را تنظیم کنید: از آنجایی که مشغله کاری افراد مانع از نظم غذایی آنها شده است، همواره سطح قند خون آنها افت پیدا کرده که به تبع آن تمایل به مصرف مواد قندی پیدا می‌کنند. لذا توصیه می‌شود که 3 وعده غذایی به همراه دو میان وعده و یا پنج وعده غذایی کوچک را در طول روز داشته باشید تا به این طریق بتوانید به حفظ قند خون خود کمک کرده باشید. خوردن یک صبحانه مناسب و کامل برای پیشگیری از مصرف مواد قندی بسیار ضروری می‌باشد سعی کنید پروتئین، سبزی، میوه و چربی سالم را جایگزین کربوهیدراتها و غذاهای شیرین وعده صبحانه خود کنید.
 
2) غذا خوردن احساسی: این تفکر همواره وجود دارد که خلق و خوی بد، استرس و اضطراب باعث مصرف هر چه بیشتر غذاهای شیرین و مواد قندی می‌شود پس لازم است که با خودتان رو راست بوده و در مورد مساله عاطفی اطرافتان که باعث اعتیاد شما به قند می‌شود، آگاه باشید.

3) کمبود مواد معدنی: کمبود برخی مواد معدنی نظیر کروم، وانادیم، منیزیم و روی که با تولید گلوکز و سوخت و ساز بدن سر و کار دارند، می‌توانند تمایل شما را به خوردن مواد قندی افزایش دهند. از جمله مواد طبیعی که حاوی کروم می‌باشد می‌توان به گوشت بدون چربی، مارچوبه، پنیر و غلات سبوس دار اشاره کرد. منیزیم ماده معدنی ضروری که کمبود آن وسوسه مصرف قند را در افراد بالا می‌برد، به وفور در موادی مثل اسفناج، لوبیا، بادام‌، فندق، برنج قهوه‌ای و سبوس جو دو سر یافت می‌گردد.
 
4) سمت غذاهای فرآوری‌شده نروید: مقدار قند موجود در اینگونه غذاها به شدت بالاست. شاید برخی از این غذاهای فرآوری شده به ظاهر حاوی قند نباشند اما لازم است بدانید که میزان مواد قندی در آنها بسیار زیاد است. لازم است که پیش از مصرف بررسی و خواندن برچسب روی این مواد خوراکی را برای خود به یک عادت تبدیل کنید.
 
5) خواب کافی داشته باشید: آن دسته از افرادی که قصد دارند وزنی سالم داشته و از مصرف مواد قندی فرار می‌کنند توصیه می‌شود که همواره خواب کافی داشته باشند. گفتنی است که خستگی باعث ایجاد گرسنگی در افراد شده و افرادی که خواب کافی ندارند 100 کالری بیشتر به مصرف مواد قندی (بیش از حد شیرینی ناسالم غذایی) تمایل پیدا می‌کنند.

6) تا می‌توانید آب بنوشید: یک راه ساده و موثر این است که نوشیدن آب را جایگزین دیگر نوشیدنی‌های مضر چون چای، قهوه و نوشابه‌های گاز دار کنید. باید گفت که نوشیدن آب کمک می‌کند تا همواره بدنی سالم داشته و به وزن مورد دلخواه خود برسید. میزان توصیه شده برای بزرگسالان دولیتر در روز می‌باشد که به این طریق سوخت و ساز بدن خود کمک به سزایی خواهند کرد.
 
7) مراقب میوه‌های خشک باشید: شاید این نوع میوه‌ها به نظر گزینه‌ مناسبی به جای تنقلات باشند، اما میوه‌های خشک دارای مقدار زیادی کالری و شکر هستند لذا توصیه می‌شود که افراد در مصرف این خوراکی‌ احتیاط کنند اگر هوس خوردن میوه خشک به سرتان زد، یک قطعه میوه تازه را جایگزین آن کنید.
 

همه چیز درباره ویار شیرینی

پیام فرح‌بخش با اشاره به کالری مواد قندی گفت: هر 4 حبه قند چیزی حدود 60 کالری و 15 گرم شکر به میزان 60 کالری به بدن انرژی می‌دهد.
 

رعایت اعتدال، مهمترین اصل

وی افزود: از آنجا که مصرف مواد قندی و شیرین سطح هورمون سروتونین مغز را بالا می‌برد و باعث می‌شود که افراد به آرامش برسند، لذا آنها به هنگام استرس، تنش روحی و عصبی بودن به خوردن این مواد روی می‌آورند. که متاسفانه این وضعیت وزن آنها را بالا برده و آنها را در معرض بیماری‌های قلبی –عروقی و دیابت قرار می‌دهد. فرح بخش توصیه داشت: در صورتی که افراد به استرس دچار می‌شوند بهتر است مشکل خود را با مصرف داروهای ضد استرس و یا مراجعه به مشاوره‌های روانشناسی و روانپزشکی مهار کنند.  همچنین بهتر است به جای مصرف مواد قندی به سراغ سبزیجات غیر نشاسته‌ای نظیر کاهو، کلم، هویج، خیار، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، قارچ، کرفس و سبزی خوردن بروند.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : وب سایت انتخاب