مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و داروی سازمان غذا و دارو، موادی که با عنوان رنگ زعفران بویژه از کشور عربستان به ایران می‌آورند را کاملا سرطان‌زا خواند و نسبت به استفاده از رنگ و پودرهای زعفرانی که برند مشخصی ندارند، هشدار داد.

رنگ‌زعفران‌های عربستانی سرطان‌زاست

دکتر حسین رستگار درباره ,ورود رنگ زعفران به کشور با ورود حجاج از عربستان با بیان اینکه تقلبات زعفرانی یکی از تقلبات معمول است، گفت: رنگ‌هایی که با عنوان رنگ زعفران از خارج کشور و بویژه از عربستان توسط حجاج وارد کشور می‌شوند، رنگ‌هایی به نام تارتارازین (نوعی رنگ خوراکی غیرمجاز) هستند که اینها را به عنوان رنگ زعفران به جای زعفران یا به عنوان عصاره زعفران به همراه خود می‌آورند.

وی با تاکید بر سرطان‌زا بودن این ماده، افزود: گاهی افراد این مواد را به عنوان سوغات به کشور آورده یا آن را در غذا استفاده می‌کنند؛ چرا که قیمت این ماده نسبت به زعفران معمولی بسیار پایین‌تر است و رنگ و شکل زعفران را دارد. این درحالیست که نه تنها این ماده هیچ‌ یک از خواص زعفران را ندارد، بلکه سرطان‌زایی آن بسیار جدی است. رنگ تارتارازین ماده‌ای کاملا سرطان‌زا بوده و استفاده از این ماده به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

رستگار خطاب به حجاجی که از عربستان به کشور می‌آیند، گفت: اگر چنین چیزی را به عنوان سوغات می‌آورند، باید گفت که این ماده سوغات نیست بلکه یک سم است و نباید از آن استفاده کنیم.

پودر زعفرانی که زعفران نیست!

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو به فروش موادی با عنوان پودر زعفران با قیمت پایین که بعضا توسط دستفروشان در مترو بفروش می‌رسد، اشاره کرد و گفت: این هم نوعی تقلب است؛ چرا که تقلب در زعفران زیاد است. برای مثال کلاله ذرت را رنگ می‌کنند، سپس آن را پودر کرده و به عنوان پودر زعفران می‌فروشند. مردم باید بدانند که این مواد به هیچ‌وجه زعفران نیست. زعفران باید کاملا برند باشد و روی آن آرم سازمان غذا و دارو و شماره پروانه بهداشتی وجود داشته باشد تا اگر شکایتی هم از محصول شد، بتوانیم آن را پیگیری کنیم.

رستگار همچنین گفت: بوی زعفرانی که در این پودرها وجود دارد از اسانسی است که به آن اضافه می‌کنند. این کار هم یکی از تقلباتی‌ست که صورت می‌گیرد. اسانس از موادی است که آن را در مواد مختلف مانند چای نیز اضافه می‌کنند. باید گفت که گاهی این اسانس‌ها خوراکی نیست و برای همین یکی از تقلبات استفاده از اسانس است و این بحث باید مدنظر قرار گیرد. زعفرانی که خریداری می‌شود باید بسته‌بندی بوده و برند آن هم مورد تایید باشد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir