بسیاری از مردم هنوز هم می توانند نان را بدون مشکلات گوارشی بخورند ولی افراد دیگری هستند که بهترین کار برای آنها اجتناب از خوردن نان گندم است. خوشبختانه، جایگزین مناسب و سالم برای نان گندم معمولی وجود دارد.

جایگزین مناسب و سالم برای نان گندم معمولی

برای بسیاری از مردم، نان گندم یک غذای اصلی است. با این حال، اکثر نان هایی که امروز به فروش می رسد از گندم تصفیه شده که از فیبر و مواد مغذی بسیاری محروم شده است تهیه می شود. همچنین ممکن است سبب افزایش در پیک قند خون و منجر به افزایش مصرف کالری شود. همچنین در بسیاری از مردم عدم تحمل گلوتن ( یک پروتئین موجود در گندم ) وجود دارد. این شامل افراد مبتلا به بیماری سلیاک و حساس به گلوتن می باشد.اگرچه بسیاری از مردم هنوز هم می توانند نان را بدون مشکلات گوارشی بخورند ولی افراد دیگری هستند که بهترین کار برای آنها اجتناب از خوردن نان گندم است. خوشبختانه، جایگزین مناسب و سالم برای نان گندم معمولی وجود دارد که در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم :

 

1. نان Oopsie

oopsie.jpg

نان Oopsie یکی از ساده ترین و محبوب ترین نان های کم کربوهیدرات است که از تخم مرغ، پنیر خامه ای و نمک تهیه می شود. نان Oopsie به طور گسترده ای به عنوان جایگزینی برای نان گندم استفاده می شود خوشمزه و مخصوص همبرگر است.

 

2. نان حزقیال Ezekiel

ezekiel-bread.jpg

نان حزقیال یکی از سالم ترین نان های در دسترس است. این نان با انواع مختلفی از غلات و حبوبات جوانه زده، از جمله گندم، ارزن، جو، سویا و عدس ساخته شده است.دانه های مجاز قبل از پردازش، جوانه زده، به طوری که آنها حاوی مقادیر پایین تر از مواد ضد تغذیه ای مضر هستند. این باعث می شود نان بسیار مغذی تر و به راحتی قابل هضم باشد. نان حزقیال شامل شکر نیست. با این حال، اگر شما حساس به گلوتن هستید نان حزقیال گزینه مناسب برای شما نیست. این نان حزقیال در برخی از نانوایی ها وجود دارد و یا شما می توانیدخودتان آن را تهیه نمایید.

 

3. نان چاودار

نان چاودار از چاودار، یک نوع دانه مرتبط با گندم ساخته می شود. نان چاودار تیره تر و چگال تر از نان معمول است و همچنین فیبر خیلی بالاتری دارد. نان چاودار کمتر از نان گندم باعث افزایش فشار خون می شود. نان چاودار عطر و طعم منحصر به فرد دارد. برخی نان چاودار را با مخلوطی از چاودار و گندم تهیه می کنند، به طوری که آنها کمی سبکتر هستند و عطر و طعم شیرین خفیفی دارد. به خاطر داشته باشید که نان چاودار دارای گلوتن است و یک گزینه مناسب برای رژیم غذایی فاقد گلوتن نیست. شما می توانید نان چاودار را در بیشتر سوپر مارکت ها و نانوایی ها پیدا کنید.

 

4. نان خمیر ترش

sourdou.jpg

نان خمیر ترش از دانه های تخمیر شده ساخته شده است. این فرایند تخمیر، مواد ضد تغذیه ای در دانه را کاهش می دهد و میزان دسترسی به مواد مغذی را افزایش می دهد. این نوع خمیر، نان خمیر ترش را قابل هضم تر و مغذی تر از نان معمولی می سازد. با این حال، طعم آن کمی ترش تر از نان معمولی و حاوی اسید لاکتیک است. به خاطر داشته باشید که نان خمیر ترش تهیه شده با دانه حاوی گلوتن است.

 

نتیجه:

اگرچه نان گندم بخش بزرگی از رژیم غذایی بسیاری از مردم است اما بهتر است آن را با نان های سالم و مغذی تر جایگزین کنید. با منابع مناسب، این تغییر مشکل نیست اگر چه ممکن است بیشتر وقت گیر باشد. لیست بالا منابع خوب برای شروع است. راهی مناسب برای لذت بردن از غذا خوردن متناسب با شیوه زندگی است.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:foodregime.com