گیاهان افزایش دهنده شیر مادر
یکی از مشکلات رایج در دوران شیردهی برای مادر، مشکل کاهش تولید شیرش یا عدم تمایل کودک به مصرف شیر مادر می باشد. راه حل چیست؟

نقش گیاهان موثر در تولید شیر مادر

 محققان علوم سلامت معتقدند که مصرف برخی مواد غذایی و گیاهان باعث افزایش، کاهش و یا بدبو شدن طعم شیر مادر می شوند. بنابراین شناخت و مصرف صحیح این مواد غذایی و گیاهان می توانند کودک را به مصرف بیشتر شیر مادر ترغیب نماید.

گیاهان موثر در تولید شیر مادر  دارچین

گیاهان افزایش دهنده  جریان شیر مادر

مصرف گیاهان بادیان ،زیره سیاه ،دانه و ریشه کرفس، شنبلیله، گل ختمی، گل بامیه، جوانه عدس و گل شاه پسند سبب افزایش جریان شیر در سینه های مادر می شوند. به همین دلیل مصرف این مواد به مادران در دوران شیردهی توصیه می شود. این گیاهان را به راحتی می توان از مراکز تهیه گیاهان ارگانیک یا عطاری ها تهیه کرد.


نحوه مصرف این گیاهان به این صورت است که یک قاشق مرباخوری از گیاهان ذکر شده را در قوری ریخته و یک فنجان آب جوش اضافه نموده. پس از ده دقیقه دمنوش مذکور قابل مصرف است. بهترین زمان جهت استفاده از دمنوش ها برای افزایش شیر بعد از ناهار و قبل از خواب می باشد.

 

مواد و گیاهان کاهنده شیر مادر

البته برخی گیاهان  و مواد هم هستند اگر توسط مادر در دوران شیردهی استفاده شوند، می توانند باعث کاهش تولید شیر شوند.  نوشیدنی های حاوی الکل، جعفری تازه، برگ سنا، قهوه و نسکافه، کالندولا، بابونه، انواع چای و دمنوش های حاوی یاس و کرچک در صورتی که زیاد مصرف شوند، می توانند باعث کاهش تولد شیر در سینه های مادر شوند.

 

مواد غذایی بدبو کننده شیر مادر

مادر در دوران شیردهی باید در مصرف سیر، پیاز، تره پرهیز نماید. چون این مواد غذایی سبب بد بو شدن شیر مادر می شوند و کودک تمایلی به مصرف این نوع شیر ندارد. از طرف دیگر استرس زیاد در بدن مادر نیز سبب تلخ شدن شیر مادر می شود. بنابراین مادر در دوران شیردهی باید خیلی دقت نماید تا در معرض استرس بالا قرار نگیرد.


در ضمن مادر شیرده باید سعی کند از انجام ورزش های سنگین مانند بدنسازی و حرکات ایروبیک قبل از 6 ماهگی پرهیز نماید. در مورد انجام سایر فعالیت های بدنی و ورزشی نیز توصیه می شود که مادر یک تا دو ساعت قبل از ورزش به کودک خود شیر بدهد. چون که بعد از انجام فعالیت های ورزشی احتمال تغییر طعم شیر مادر وجود دارد.

تهیه و تدوین: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ