مواد غذایی خوشمزه ولی مضر را بشناسید
متاسفانه امروزه در کل دنیا تمایل به مصرف غذاهای خوشمزه ولی بدون ارزش غذایی رو به افزایش است.

مواد غذایی که مصرف آنها برای بدن مضر هستند

اکثر غذاهای شیرین و چرب، حاوی ویتامین ها و املاح پایینی هستند که مصرف طولانی مدت آنها سلامتی بدن را به خطر می اندازد. از جمله این مواد غذایی مضر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

نوشابه های گازدار

مصرف نوشابه های گازدار به طور غیر مستقیم سبب تجمع چربی در بدن ، حساسیت های پوستی  و همچنین تغییرات خلق و خو می شود. کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که به جای مصرف این نوشابه ها از آب میوه های طبیعی استفاده شود.

 

کره گیاهی و مارگارین

ماده غذایی مضری  که متاسفانه امروزه بدلیل باور غلط جایگزین کره حیوانی شده.

کره های گیاهی یا مارگارین  بدلیل ساختار پیچیده ای که دارند قابل شناسایی توسط آنزیمهای بدن نیستند. بنابراین مصرف آنها می تواند در طولانی مدت بدن را دچار مشکل نماید.

 

چیپس سیب زمینی

ماده غذایی دیگری که محققین علم تغذیه مصرف آن را توصیه نمی کنند، چیپس سیب زمینی می باشد.

استفاده از این ماده غذایی بدلیل دارا بودن روغن های نامرغوب در تهیه آن، علاوه بر اینکه دارای ترکیبات سرطان زا به نام آکرولیین می باشد، برای سیستم مغز و اعصاب نیز مضر است. لذا کارشناسان تغذیه توصیه می کنند به جای مصرف چیپس می توانید از ذرت تفت داده شده یا پاپ کورن و یا سیب زمینی نگینی و سرخ شده با روغن کم که در منزل تهیه می شود، به عنوان یک میان وعده استفاده نمایید.

 

پیراشکی

پیراشکی از جمله مواد غذایی است که مصرف آن به جای خوردن یک صبحانه کامل توصیه نمی شود. گاهی برخی از افراد به جای صبحانه از پیراشکی استفاده می کنند. کارشناسان تغذیه توصیه می کننند، بهترین ماده غذایی در صبحانه به جای پیراشکی، مخصوصا برای کودکان وکهنسالان تخم مرغ می باشد. زیرا تخم مرغ حاوی انواع املاح و ویتامین های مفید برای رشد و تقویت حافظه می باشد.

 

بادام زمینی شور

بادام زمینی شور نیز از جمله مواد غذایی است که در افراد مبتلا به میگرن و یا مشکلات تنفسی سبب تشدید علایم میگرن می شود. بنابراین استفاده از بادام زمینی شور در این افراد توصیه نمی شود. در کل بهتر است از گردو که منبع خوبی از ویتامین E و اسید های چرب مفید برای سلولهای مغزی است به جای بادام زمینی شور استفاده شود.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ